پولی سر میل لنگ چیست ؟ | کاربرد فولی سر میل لنگ چیست ؟

پولی سر میل لنگ
پولی سر میل لنگ : آیا میدانید اگر درباره عملکرد این قطعه اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است هنگام خراب شدن آن، مکانیک به اشتباه نقص آن را به قسمتهای دیگری مانند کمپرسور یا پمپ هیدرولیک نسبت بدهد و شما ناخواسته هزینههای زیادی را بپردازید؟
در خودروهای قدیمی، این قطعه کاملاً از جنس فلز ساخته شده بود و به ندرت در صورت بروز تصادف دچار آسیب میشد.
جالب است بدانید که حتی با دیدن یا لمس کردن این قطعه، تشخیص خرابی آن کار آسانی نیست.
این فولی از دو تکه فلز و یک تکه لاستیک نازک ساخته شده که بین دو تکه فلزی به سختی جا داده شده است. در صورتی که سایر قطعاتی که به این فولی متصل میشوند سالم باشند، این لاستیک نباید بلغزد و فقط باید کمی خاصیت چرخش الاستیکی داشته باشد.
اگر مکانیک تشخیص درستی بدهد و نیاز به تعویض آن باشد، بهتر است نوع اصلی این قطعه خریداری شود، چرا که قیمت نوع اصلی آن کمی بیشتر از سه چهارم قیمت نوع تقلبی است.
موتور خودروهای خانواده پژو ۴۰۵ (انواع سمند و پارس) و انواع پژو ۲۰۶، مانند موتورهای جدید برخی از خودروها، دارای فولی سر میل لنگ با ضربهگیر لاستیکی هستند.
کاربرد پولی سر میل لنگ
کاربرد فولی سر میل لنگ انتقال قدرت گردشی موتور خودرو به کمک تسمه، برای چرخاندن فولیهای مولد برق، کمپرسور کولر و پمپ سامانه هیدرولیک در خودروهایی است که نام برده شدند.
این فولی به گونهای طراحی شده است که میتواند شوکها و ضربات کمپرسور کولر و پمپ روغن هیدرولیک را به محور میل لنگ و بالعکس، به طور موثری دفع کند.
قطعه داخلی این فولی فلزی و قطعه میانی لاستیکی است. همچنین، قطعه بیرونی که شیارهایی برای جاگذاری تسمه دارد، فلزی است.
این فولی با استفاده از قطعه داخلی آن بر روی محور میل لنگ محکم شده و با یک پیچ بسته میشود.
وظیفه قطعه میانی مانند یک کاپلینگ قابل ارتجاع عمل میکند و به دفع ضربات کمک میکند.
وجود این لاستیک (منجید) باعث میشود این فولی از حالت سفت و غیر قابل انعطاف به یک قطعه با قابلیت انعطاف کم تبدیل شود. این ویژگی به فولی کمک میکند تا ضربههای ناشی از روشن کردن خودرو هنگام روشن بودن کولر یا در حین چرخاندن فرمان به حداکثر، جذب شود و به موتور و سایر قطعات آسیب نرساند.
اگر به دلایلی مشکلی در بلبرینگ هرزگردها و یا دینام و یا کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک پیش بیاید، ضربه ناشی از گیرپاژ با سر خوردن این لاستیک کاهش پیدا کرده و به میل لنگ کمتر منتقل میشود. در این زمان، صدای جیغمانندی از پولی شنیده میشود.
این صدا مشابه سر خوردن تسمه بر روی پولی است و ممکن است شبیه به لغزش دو قطعه فلز بر روی هم به نظر برسد.
گاهی نامرغوب بودن پولی سر میل لنگ که بیشتر به عدم ایستایی لاستیک میانی مربوط میشود، میتواند باعث شود که لغزش این لاستیک زودتر از موعد به پایان برسد. در واقع، این مشکل میتواند به خرابی و گیر کردن سایر پولیها مرتبط نباشد، بلکه به ضعف در اتصال لاستیک در زمان ساخت مربوط باشد.
برای افزایش عمر این قطعه، پیشنهاد میشود که به نکتهای که در دفترچه راهنمای خودرو اشاره شده دقت کنید؛ یعنی خودرو را در حالتی که دکمه کولر روشن است یا چرخهای خودرو در حداکثر گردش به چپ یا راست هستند، روشن نکنید. چرا که این کار فشار مضاعفی به استارت وارد میکند.
با رعایت این نکات هنگام روشن کردن موتور، آسیب کمتری به موتور و خودرو وارد خواهد شد.
انواع پولی سر میل لنگ
- پولی سر میل لنگ دیناپارت مناسب برای پیکان
- پولی سر میل لنگ پاسیکو مدل P65 مناسب برای پراید
- پولی سر میل لنگ ایساکو مدل ۰۳۹۰۲۰۰۵۰۶ مناسب پژو ۴۰۵
- پولی هرزگرد دینام فلزی رنو ال ۹۰ _ اصلی
- پولی سر میل لنگ R2 آی اس پی کو مدل ۹۶۱۱۸۰۴۸۸۰
- پولی سر میل لنگ آی اس پی کو مدل ۹۶۵۵۷۰۳۵۸۰ مناسب
بیشتر بخوانید :