آیا میدانید

تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

بهترین آپلیکیشن آشپزی

تایر ماشین

تایر ماشین : این بخش همچنین با نام لاستیک خودرو نیز شناخته می‌شود.

تایر تنها قسمتی از خودرو است که با زمین تماس دارد. این تماس می‌تواند با سطوح مختلفی مثل آسفالت، شن، ماسه، سنگ ریزه، خاک و گل باشد.

به همین دلیل، مقاومت تایرها در برابر این مواد بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن لاستیک اتومبیل را برایتان توضیح دهیم.

تایر اتومبیل چیست ؟

تایرها به دو نوع کلی “بادی و غیر بادی” تقسیم می‌شوند. تایرهای بادی خود به دو دسته کلی تیوب دار (بایاس) و تیوبلس (رادیال) تقسیم می‌شوند.

نوع غیر بادی نیز به دو گروه تایرهای توپر “SOLID” که عموماً در دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود، و تایرهای “پلی اورتان” که جدیداً اختراع شده‌اند، تقسیم می‌شود.

تایر شامل اجزایی مثل آج (رویه)، منجید (کارکاس)، بدنه (دیواره) و طوقه (بید) است. مواد ساخت تایر شامل انواع کائوچو، دوده، نخ، سیم، روغن، گوگرد و برخی مواد دیگر است.

شناخت لاستیک ماشین و کاربرد آنها

تایرها اصلی‌ترین وظایف مانند حمل بار، انتقال نیرو، ترمز گرفتن و جذب ضربات روی چرخ را انجام می‌دهند تا سفر راحت‌تری برای سرنشینان فراهم کنند. همچنین باید فرمان‌پذیری خوبی داشته باشند، شکل خود را حفظ کنند، سوخت را بهینه مصرف کنند و لرزش و صدای کمتری تولید کنند.

دیگر وظایف مهم تایر شامل دوام بالا، ایمنی، و قابلیت تحمل حرارت تا 60 درجه است.

1. لاستیک قدیمی خودرو

لاستیک‌های دهه هفتاد به لاستیک های نخی معروف بودند، چرا که سطح رویی آنها از نخ‌های ابریشمی ساخته می‌شد.

بسیاری از افراد بزرگسال هنوز هم بر کارایی و کیفیت این تایرها تأکید دارند.

اما پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی منجر به جایگزینی لاستیک های سیمی به جای لاستیک های نخی شد.

2. لاستیک های سیمی ماشین

لاستیک‌های نسل جدید که به لاستیک های سیمی یا رادیال معروفند، از اواخر دهه 70 به تولید رسیده بودند.

لاستیک های رادیال دارای سطحی با پوشش سیم‌های متقاطع استیل هستند که باعث می‌شود توانایی تحمل فشار و سرعت در دورهای بالا افزایش یابد.

این نوع تایر نسبت به لاستیک‌های قدیمی (نخی) عملکرد بهتری دارد.

تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

مواد تشکیل دهنده لاستیک اتومبیل

لاستیک از کائوچو، لایه‌های استیل و مقداری پشم طبیعی ساخته شده است، و این مواد باعث می‌شوند که بسیاری از لاستیک‌ها قابل بازیافت باشند.

امروزه در کشورهای پیشرفته، لاستیک‌های فرسوده به طور کامل بازیافت می‌شوند.

جالب است که حتی نوارهای استیل به خاطر کیفیت بالای آنها نیز قابل بازیافت هستند و پشم داخل لاستیک چون یک ماده طبیعی است، نیز بازیافت می‌شود.

لایه‌های لاستیکی یا قسمت رویه تایرها هم می‌توانند آسیاب شوند.

با آسیاب شدن لاستیک‌ها، می‌توان از آنها در ساخت کفپوش‌های پلاستیکی برای پیاده‌روها و پارک‌ها استفاده کرد.

این فرایند باید در کنار مخلوط کردن با شن و ماسه و از طریق یک فرآیند کلی انجام شود. لاستیک‌ها بعد از آسیاب شدن میزان اصطکاک کمتری دارند و خطر لغزش روی آنها کاهش می‌یابد.

آج لاستیک خودرو

در سطح خارجی لاستیک نوارهایی با الگوهای خاصی وجود دارد که به آنها آج لاستیک می‌گویند. آج لاستیک به دلیل تماس مستقیم با زمین در مدت رانندگی اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از افرادی که سوار بر خودروی خود می‌شوند،…

“`html

خود می‌شوند اهمیت چندانی به سلامت کافی و محو شدن خطوط آج لاستیک‌ها نمی‌دهند.

اما باید بدانیم که سلامت و طرح آج‌ها در خروج آب از زیر لاستیک تأثیر بسیار زیادی دارد. این موضوع همچنین روی بهبود عملکرد فرمان‌ خودرو و کنترل بهتر آن اثرگذار خواهد بود.

آج‌ها شکل‌های مختلفی دارند. این تنوع به این خاطر است که آب بتواند سریع‌تر و بهتر از زیر لاستیک در سطوح مختلف جاده خارج شود.

طرح آج‌ها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

طرح‌های رگه‌ای، عرضی، ترکیبی عرضی و رگه‌ای و طرح بلوکی از طرح‌های مختلفی هستند که در ساخت یک تایر با کیفیت استفاده می‌شوند.

شاید در شهر تأثیر این آج‌ها به خوبی دیده نشود، اما در جاده‌های لغزنده، برفی، بارانی و حتی شنی، داشتن تایر سالم با آج‌های مناسب بسیار مهم است.

در گذشته، آج لاستیک‌ها بسیار ساده و یکنواخت بود. با پیشرفت تکنولوژی در موتورها و خودروها، سازندگان لاستیک‌ها نیز برای استفاده از آخرین فناوری‌ها دچار تغییرات شدند.

به همین دلیل، شرکت‌های لاستیک‌سازی ملزم شدند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. این موضوع باعث شد تا شیارها و خطوط سطح لاستیک‌ها یا همان آج‌ها به مرور زمان تغییر کند تا نیازهای خودرو در قدرت و سرعت را برآورده سازد.

لاستیک‌های روتیشن دار یا جهت دار

در دهه‌های 80 و 90، لاستیک‌هایی که تولید می‌شدند روتیشن دار یا جهت دار بودند.

این نوع لاستیک‌ها عموماً در شرایط خشک و بارانی عملکرد خوبی دارند، اما در سرما و برف عملکرد مناسبی نخواهند داشت.

به همین خاطر، در دهه بعد، با پیشرفت تکنولوژی، تغییر کلی در شکل لاستیک‌ها ایجاد شد. لاستیک‌ها از فرم جهت‌دار خارج شده و به شکل‌هایی درآمدند که امروزه رایج هستند.

در لاستیک‌های جدید، ابتدا لبه بیرونی و لبه داخلی لاستیک مشخص شد. این بدان معناست که لاستیک فقط از یک طرف درون رینگ نصب می‌شود.

همچنین اگر سطح مقطع لاستیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، طرح یا آج نیمه بیرونی با آج نیمه درونی کاملاً متفاوت خواهد بود.

این لاستیک‌ها چهار فصل بوده و در شرایط مختلف جاده مانند خشک، بارانی و برفی عملکرد خوبی دارند.

سایز و مشخصات تایرهای اتومبیل

  • تایرها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، عدد 20ZR35/295 که روی تایر حک شده است نشان‌دهنده همین ابعاد است.
  • عدد 295 نشان‌دهنده عرض یا اندازه لاستیک است. به این معنا که پهنای لاستیک 29 سانتیمتر و 5 میلی‌متر است. به طور کلی، هرچه سرعت و قدرت خودرو بیشتر باشد، این سایز نیز بزرگ‌تر خواهد شد.
  • عدد 35 نشان‌دهنده ارتفاع لاستیک است. برای محاسبه ارتفاع کلی لاستیک، عدد 295 را در 35 درصد ضرب کنید.
  • عدد حاصل که 5/88 است ارتفاع کلی تایر را نمایش می‌دهد. هر چه سرعت خودرو بیشتر باشد، طراحان تلاش می‌کنند لبه تایرها را برای بهبود عملکرد و پایداری کوتاه‌تر در نظر بگیرند.
  • عدد 20 در این تایر نشان‌دهنده قطر دهانه لاستیک است. این عدد همواره برابر با سایز رینگ بوده و برحسب اینچ محاسبه می‌شود. این تایر 20 اینچی است. حرف R در لاستیک‌ها به معنای رادیال است و روی همه مدل‌های لاستیک‌ها درج می‌شود.
  • در جلوی این سایز، یک کد ترکیبی از حروف و اعداد وجود دارد. این کد درون دو پرانتز قرار دارد که بیشترین سرعت و وزن قابل تحمل تایرها را نشان می‌دهد.
  • حرفی که در این کد قرار دارد، نشان‌دهنده بیشترین سرعت قابل تحمل لاستیک است. عبارت 105Y روی لاستیک به این معناست که این تایر می‌تواند تا حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت را تحمل کند.
  • در حالی که حرف Z نشان‌دهنده بالاترین سرعت قابل تحمل روی لاستیک است.
  • نزدیک این حرف یک عدد دو رقمی یا سه رقمی حک شده است. این عدد نشان‌دهنده وزن قابل تحمل هر لاستیک است که در اینجا عدد 105 نشان می‌دهد تایر می‌تواند وزنی تا این میزان را تحمل کند.

“`

  • نظری که داریم می‌تواند تا وزن 925 کیلوگرم را تحمل کند. این مقدار در بخشی دیگر از تایر به عنوان Max Load نشان داده می‌شود.
  • همچنین، روی تایر یک کد 4 رقمی حک شده است که تاریخ تولید لاستیک را مشخص می‌کند.
  • به عنوان مثال، اگر کد 3111 را مشاهده کنید، به این معناست که تایر در سی و یکمین هفته سال 2011 تولید شده است. دو عدد اول هفته و دو عدد دوم سال تولید لاستیک را نشان می‌دهند.
  • عمر مفید لاستیک‌ها حدود 5 سال است، لذا هنگام خرید، حتماً به این کد چهار رقمی دقت کنید. همچنین، برخی تایرها دارای کد دیگری به نام M+S هستند.
  • این علامت بیشتر بر روی تایرهای خودروهای شاسی بلند و آفرود دیده می‌شود. این کد به معنای مناسب بودن تایر برای انواع جاده‌ها شامل جاده‌های خشک، بارانی، گل و لای و ناهموار است.

بیشتر بخوانید :

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا