جک سوسماری چیست و کاربرد آن چگونه است ؟

جک سوسماری
جک سوسماری برای بلند کردن ماشین و انواع دیگر وسیلههای نقلیه استفاده میشود.
تفاوت جک سوسماری و جک روغنی این است که جکهای روغنی میتوانند فقط یک طرف خودرو را بلند کنند، در حالی که جک سوسماری میتواند کل خودرو را بالا ببرد.
کاربرد جک سوسماری
جک سوسماری معمولاً برای تعمیر خودرو و تعویض چرخ به کار میرود.
این نوع جک میتواند هر خودرویی را بلند کند و با اتصال یک زنجیر به آن، میتوان از آن به عنوان وینچ یا بالابر نیز استفاده کرد.
اما این سؤال پیش میآید که چرا باید از جک سوسماری استفاده کنیم در حالی که جکهای خودرو نیز برای تعویض لاستیک موجود هستند؟
عملکرد جکهای ماشین محدود است، در حالی که جک سوسماری میتواند وزنهای سنگینتری را نسبت به جکهای خودرو تحمل کند.
علاوه بر این، جک سوسماری میتواند به راحتی در هر قسمتی از خودرو قرار بگیرد.
این جک برای خودروهای ۴WD گزینهای بسیار مناسب است.
جکهای ماشین فقط خودرو را کمی از زمین بلند میکنند، در حالی که جک سوسماری میتواند خودرو را تا ارتفاع یک متری بالا ببرد. جک سوسماری معمولاً در تعمیرگاهها استفاده میشود.
در تعمیرگاهها از جک سوسماری علاوه بر تعمیر خودرو، برای بیرون آوردن خودرو از چاله نیز استفاده میشود.
جک سوسماری دارای سیستم ایمنی است؛ به این معنا که هر زمان جک در حداقل یا حداکثر ارتفاع قرار بگیرد، کاربر در شرایط ایمن قرار دارد و جک متوقف میشود.
همچنین اگر باری سنگینتر از ظرفیت جک به آن وارد شود، جک به طور خودکار متوقف میشود.
در هر صورت، اگر جک از حالت عادی خارج شود، سیستم ایمنی فعال میشود و جک متوقف میشود.
جکهای سوسماری در ظرفیتها و ارتفاعهای مختلف موجود هستند.
یک جک سوسماری باید دستهای با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشد.
بدنه جک باید از فلز ساخته شده باشد تا استحکام و دوام بالایی داشته باشد. بهتر است از رنگ کورهای برای بدنه جک استفاده شود تا از زنگزدگی جلوگیری کند.
اگر قرار است از جک سوسماری در زمینهای نرم، مانند شن یا خاک استفاده کنید، بهتر است زیر جک از صفحه فلزی یا چوبی استفاده کنید؛ ضخامت این صفحه باید متناسب با نوع خودرو باشد.
بهتر است جک در وسط خودرو قرار گیرد و جک باید خودرو را به گونهای بالا ببرد که فاصله لاستیک با زمین حداقل ۳۰ سانتیمتر شود.
انواع جک سوسماری
1. جک سوسماری کورسی
این نوع جک ارتفاع کوتاهی دارد و در حالت خوابیده، حدود ۷ سانتیمتر ارتفاع دارد و برای خودروهای اسپرت یا خودروهایی که ارتفاع آنها پایین آمده، مناسب است. ظرفیت این جکها بین ۲ تا ۳ تن در بازار موجود است.
2. جک سوسماری پایه بلند
این جک پر استفادهترین نوع در تعمیرگاهها و مراکز خدمات تعویض روغن و لاستیک فروشیها است. به خاطر داشتن ارتفاع بلند، قابلیت بلند کردن دو چرخ را با تنظیم نقطه تعادل دارد و این نوع جکها در ظرفیتهای ۳ تا ۵ تن در بازار موجود هستند.
3. جک سوسماری بادی
این جکها برای بالابردن خودروهای سنگین به کار میروند. عملکرد آن شبیه به جک سوسماری است، اما به وسیله فشار باد روغن را منتقل کرده و خودرو را بالا میبرد. برای پایین آوردن، شیر تخلیه باز میشود و با فشار باد برمیگردد.
این نوع جکها در ظرفیتهای ۲۲ تن، ۳۵ تن و ۵۰ تن موجود هستند.
و در حالتهای دو مرحلهای تلسکوپی مانند 50/25 تن و یا سه مرحلهای مانند 15/25/50 تن در بازار موجود هستند و قدرت بسیار بالایی دارند.
تعویض روغن جک سوسماری
برای تعویض روغن و تعمیر جک سوسماری نیاز به مقداری پارچه، چند پیچ گوشتی، یک سطل، کمپرسور هوا، یک قیف و مقداری روغن هیدرولیک دارید.
1. تمیز کردن جک سوسماری
قبل از هر بار تعمیر و یا هواگیری جک سوسماری، باید آن را خوب تمیز کنید. حتی مقدار کمی گرد و غبار و آلودگی درون سیلندر میتواند به جک آسیب جدی بزند.
یک پارچه تمیز بگیرید و سیلندر و دیگر اجزای جک را به خوبی تمیز کنید، سپس برای باز کردن جک اقدام کنید.
2. باز کردن درپوش سیلندر جک سوسماری
در بیشتر مواقع عدم کارکرد صحیح جک سوسماری به دلیل خراب شدن درپوش سیلندر یا ورود گرد و خاک به مایع هیدرولیک است.
در قسمت بالای سیلندر معمولاً یک درپوش پلاستیکی وجود دارد. با کمک پیچ گوشتی، به آرامی آن را خارج کنید.
اگر در حین باز کردن درپوش آسیب دید یا لبههایش خراب شد، باید یک درپوش جدید خریداری کرده و قدیمی را تعویض کنید.
3. خالی کردن مایع هیدرولیک جک سوسماری
یک سطل زیر جک قرار دهید و جک را برگردانید تا تمام مایع هیدرولیک به طور کامل خارج شود. وقتی سیلندر خالی شد، داخل آن را بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ ذرهای درون سیلندر وجود ندارد.
در این مرحله، پمپ باد میتواند به کمکتان بیاید. کمپرسور را روشن کنید و داخل سیلندر را با فشار هوا باد بزنید تا کاملاً تمیز شود.
4. تعویض مایع هیدرولیک جک سوسماری
هنگامی که سیلندر تمیز شد، با استفاده از قیف مایع هیدرولیک جدید را به داخل سیلندر بریزید. مقدار روغن مورد نیاز به ابعاد جک و حجم سیلندر بستگی دارد.
معمولاً مقدار روغن لازم برای هر جک مشخص شده و بر روی بدنه آن نصب شده است.
اگر از مقدار دقیق روغن مطمئن نیستید، بهتر است سیلندر را تا حد ممکن پر کنید.
اگر به روغن هیدرولیک دسترسی ندارید، میتوانید از روغن موتور 30 به عنوان جایگزین استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که سریعاً باید روغن را عوض کرده و از روغن هیدرولیک دوباره برای پر کردن سیلندر جک استفاده کنید.
5. تعویض درپوش سیلندر جک سوسماری
درپوش پلاستیکی که قبلاً جدا کردهاید را به دقت بررسی کنید. حتی اگر درپوش جدید خریدهاید، مطمئن شوید هیچ خراش یا آسیب ندارد. با پارچه آن را تمیز کنید تا هیچ گرد و غباری روی آن نباشد.
درپوش را روی سیلندر قرار دهید و به آرامی محکم کنید. درپوش باید کاملاً صاف و درست روی سیلندر قرار بگیرد. اگر درپوش به درستی سوار نشود، هوا به سیلندر وارد میشود و جک درست کار نخواهد کرد.
6. آزمایش جک سوسماری
بعد از انجام مراحل قبلی و تعویض روغن، جک سوسماری باید به درستی کار کند و مشکلی نداشته باشد. با این حال برای اطمینان بهتر است قبل از کار کردن با جک، چند بار آن را تست کنید و از صحت عملکردش مطمئن شوید.
دسته جک سوسماری را چند بار به پایین فشار دهید. جک باید نرم و طبیعی بالا بیاید و موقعیت خود را حفظ کند.
در مرحله بعد، جک را زیر وسیله نقلیه قرار دهید و سعی کنید با آن ماشین را به آرامی از زمین بلند کنید. قبل از استفاده کامل از جک، مطمئن شوید که جک میتواند وزن خودرو را تحمل کند.
بیشتر بخوانید: