حسگر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

“`html
حسگر ماشین
حسگر ماشین : اگر شما هم میخواهید با سنسورهای خودرو آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. در اینجا با مهمترین حسگرهای ماشین و نحوه کار آنها آشنا خواهید شد.
انواع سنسور ماشین و کاربرد آنها
1. سنسور MAP ماشین
یکی از اجزای مهم در موتورهای انژکتوری، سنسور MAP است که مخفف فشار مطلق منیفولد است.
برخی از این سنسورها به جز اندازهگیری فشار، همچنین دمای هوای ورودی به موتور را نیز اندازهگیری میکنند. این حسگر نقش بسیار مهمی در عملکرد موتور دارد.
همانطور که از نامش پیداست، این حسگر فشار هوای ورودی به ECU را گزارش میدهد. وقتی گاز میدهید یا گاز را رها میکنید و یا وقتی از یک شهر به شهر دیگر سفر میکنید، فشار تغییر میکند. این سنسور با کمک ECU، بهترین شرایط کاری را برای موتور فراهم میکند.
2. سنسور دور موتور خودرو (ckp یا TDC یا ESS یا RPM)
این حسگر یکی از اجزای کلیدی سیستم انژکتوری است. اگر این سنسور خراب باشد، خودرو روشن نمیشود، حتی اگر استارت بخورد.
کاربرد سنسور دور موتور خودرو :
- تنظیم دور آرام موتور
- شناسایی نقطه مرگ بالا در لحظه وجود دو دندانه حذف شده در فلایویل
- تشخیص دور موتور
- اعلام زمان جرقه (اوانس استاتیکی)
3. سنسور اکسیژن اتومبیل
سنسور اکسیژن میتواند به صورت یکسیم و یا چهار سیم باشد. نمونه یکسیم آن در خودروهای پراید و کیا بدون گرمکن استفاده میشود.
مدل چهار سیم در اکثر خودروهای جدید به دلیل وجود گرمکن و دقت بالایش استفاده میشود و تفاوتهایی در سوکتهای آن وجود دارد.
کاربرد سنسور اکسیژن اتومبیل:
این سنسور مقدار اکسیژن در گازهای خروجی را اندازهگیری میکند. سپس این اطلاعات را به ECU ارسال مینماید. این سنسور به تنظیم نسبت سوخت و هوا کمک کرده و آن را تصحیح میکند.
4. سنسور دمای آب در خودرو (WTS=WATER TEMPERATURE SENSOR) یا (CTS)
سنسور دمای آب از نوع (NTC) است که دارای دو سنسور مقاومتی، یکی برای ارسال سیگنال به ECU و دیگری به پشت آمپر آب میباشد. در خودروهایی مثل پراید، این دو سنسور به صورت جداگانه وجود دارند.
سنسور دمای آب کارهایی انجام میدهد:
- ایجاد حالت ساسات زمانی که خودرو سرد است
- تنظیم زمان پاشش سوخت و جرقه زمانی که خودرو گرم میشود
- فعال کردن فن سیستم خنککننده در برخی از مدلها
- انتقال دمای آب به پشت آمپر
- کاهش دور موتور به حالت نرمال هنگام افزایش دمای موتور
- این سنسور معمولاً بر روی محفظه ترموستات قرار دارد.
5. سنسور موقعیت دریچه گاز در ماشین
این سنسور به عنوان یک حسگر کمکی برای حسگر MAP عمل میکند. این قطعه موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و به ECU ارسال میکند تا ECU با توجه به اطلاعات دیگر، میزان سوخت مورد نیاز را کنترل کند.
کاربرد سنسور دریچه گاز :
در زمانی که خودرو روشن باشد، ECU ولتاژ 5 ولت مثبت به پایه 1 و ولتاژ منفی به پایه 3 متصل میکند. در حالت دور آرام، ولتاژ ارسالی صفر است.
نتیجه این است که ECU تشخیص میدهد دریچه گاز بسته است و مدار دور آرام را فعال میکند. وقتی که گاز میدهید، ولتاژی بین 0 تا 5 ولت ارسال میشود تا ECU میزان هوای ورودی را محاسبه کرده و با توجه به آن، میزان سوخت پاشش را تنظیم کند.
“““html
سنسور به دو نوع سیگنال دور آرام (IPLE) و سیگنال دور قدرت موتور (PSW) به واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) ارسال میشود.
6. سنسور دمای هوای ورودی یا IAT در اتومبیل
سنسور دمای هوای ورودی یا IAT به معنی سنسور دمای هوای ورودی است که دمای هوای وارد شده به موتور را اندازهگیری میکند.
کامپیوتر موتور یا ECU به این اطلاعات نیاز دارد تا بتواند چگالی هوا را تخمین بزند و نسبت بنزین و هوا را تنظیم کند.
چون هوای سرد چگالی بیشتری نسبت به هوای گرم دارد، نیاز به بنزین بیشتری دارد تا نسبت بنزین به هوا حالت تعادل پیدا کند.
این سنسور در خودروهای قدیمیتر که قبل از سال 1995 تولید شدهاند و سیستم OBD.II نداشتهاند، ممکن است نامهای دیگری مثل ACT، VAT، MCT، MAT یا CTS داشته باشد.
7. حسگر ضربه در خودرو (KNOCK SENSOR)
این سنسور نوعی سنسور پیزو الکتریک است که ضربه را به برق تبدیل میکند و داخل دو قاب چدنی قرار دارد.
سنسور ضربه دو نوع است: یکی دو سیم و دیگری سه سیم. در نوع سه سیم، سیم سوم برای کاهش نویز (شیلد) است و معمولاً رنگ آن مانند کابل آنتن تلویزیون سفید و مشکی میباشد. سنسور ضربه در خودرو بدون سنسور کمکی کار میکند.
8. حسگر استپر موتور در ماشین Idling Regulation Step Motor
وظیفه اصلی این قطعه، نگه داشتن موتور خودرو در حالت دور آرام است.
این قطعه همچنین وظیفه مهمتری دارد. زمانی که کولر روشن میشود، کمپرسور فشار خودش را روی موتور وارد میکند.
برای جبران این فشار، استپر موتور کمی به عقب میرود تا گاز بیشتری به موتور برسد. اگر سنسور ضربه هم نصب شده باشد، استپر وظیفه پیچیدهتری خواهد داشت.
در این حالت، استپر موتور باید در هر لحظه سوزن مربوطه را تنظیم کند تا بتواند ضربه ناشی از احتراق ناقص سوخت را درست جبران کند. استپر موتور همچنین کار ساسات را نیز انجام میدهد.
وقتی خودرو سرد است، سوزن به گونهای تنظیم میشود که خودرو بتواند با اولین استارت روشن شود. کار دیگر استپر موتور، تنظیم میزان هوای مصرفی سیلندرها است وقتی که گاز رها میشود.
در خودروهایی که این سیستم را ندارند، با رها کردن گاز، تنظیم سوخت و هوا به هم میخورد و مشاهده میشود که خودرو در لحظهای دود میکند.
اما در این سیستم با وجود استپر موتور، این مشکل وجود ندارد. مکان قرارگیری استپر موتور، روی هوزینگ هوای ورودی است.
9. حسگر سرعت در اتومبیل (کیلومتر شمار VSS)
سنسور سرعت یکی از سنسورهای مهم در خودرو است و خرابی آن موجب میشود که سرعت خودرو در پشت آمپر نمایش داده نشود. این سنسور در قسمت گیربکس قرار دارد. در ادامه، علائم خرابی آن بررسی میشود.
این سنسور درست روی دنده کیلومتر قرار گرفته و سرعت وسیله نقلیه را به ECU اطلاع میدهد.
وظایف سنسور سرعت ماشین:
- مشخص کردن سرعت وسیله نقلیه
- تثبیت دور آرام موتور در هنگام حرکت خودرو
- بهینه کردن شتاب خودرو
- کاهش نوسانات موتور
10. حس گر جریان هوا در خودرو
این سنسور مقدار هوای ورودی را با اندازهگیری جریان قسمتی از آن میسنجد.
محل قرارگیری این سنسور در محفظه ورودی هوا است و تنها یک سیم داغ تشکیلدهنده آن است.
قطعه ECU وظیفه دارد دمای این سیم را کنترل کند.
با ورود هوا به داخل، این سیم داغ کمی خنک میشود، اما ECU میکوشد دمای سیم را ثابت نگه دارد و برای این کار جریان الکتریکی بیشتری را وارد میکند تا دما حفظ شود.
بنابراین هر چه جریان هوا بیشتر شود، حرارت نمیتواند از دست برود و برای جبران آن باید جریان بیشتری وارد شود. در واقع، ECU میزان جریان هوا را با توجه به ولتاژی که وارد میکند، محاسبه میکند.
11. حس گر موقعیت میل سوپاپ در ماشین (CMP یا Camshaft Position Sensor)
سنسور موقعیت میل سوپاپ وظیفه دارد که موقعیت سیلندرها را مشخص کند.
“`
این حسگر وظیفه دارد که مقدار کوبش یا ناک را در هنگام احتراق نامناسب اندازه گیری کند و سپس میتواند جرقه را به گونهای تنظیم کند که خطر کوبش را کاهش دهد. به طور همزمان، مقدار سوخت را نیز بیشتر میکند تا جلوی کوبش گرفته شود.
12. حسگر ناک در خودرو (ks یا knock sensor)
این حسگر برای اندازهگیری میزان ناک یا کوبش در زمان احتراق ناقص طراحی شده است. وقتی که ناک تشخیص داده میشود، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) فرایند جرقه زنی را تغییر میدهد و به سمت کاهش جرقه میرود. در عین حال، غلظت سوخت نیز افزایش مییابد تا از ادامه کوبش جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید :