رضیم
شماره دستور پخت: 4543
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

خورش ترشی گورما جزء غذاهای اصیل ایرانی استان اردبیل است. این خورش که از مخلوط گوشت خورشتی، لوبیا چشم بلبلی و آلو درست می‌گردد به خورش چشم بلبلی هم معروف می‌باشد. همچنین در تهیه خورش ترشی گورما از رب گوجه فرنگی یا رب انار به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. به منظور فراگیری نحوه درست کردن خورش ترشی گورما به صورت مرحله به مرحله با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

پیاز ۱ عدد

گوشت خورشتی گوسفندی ۳۰۰ گرم

فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم

چوب دارچین ۱ تکه

نمک و زعفران دم کشیده به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری

لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه

آلو خورشتی ۱ پیمانه

نحوه درست کردن خورش ترشی گورما

مرحله اول

به منظور درست کردن خورش لذیذ و مجلسی ترشی گورما ابتدا لوبیا چشم بلبلی را شسته و آن را در داخل مقدار اندکی آب در حدود یک شبانه‌روز خیس می‌کنیم. در این 24 ساعت تقریبا 5 بار باید آب آن را عوض نماییم. پوست یک عدد پیاز شسته را می‌گیریم.

مرحله دوم

پیاز را به شکل نگینی خرد می‌نماییم. در داخل یک قابلمه اندکی روغن ریخته و آن را بر روی گاز می‌گذاریم تا ذاغ شود. پس از آن پیاز را در داخل قابلمه ریخته و آنقدر تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی گردد. سپس گوشت خورشتی را در داخل قابلمه می‌ریزیم.

مرحله سوم

مخلوط را کاملا تفت داده تا رنگ گوشت عوض شده و سرخ گردد. پس از آن به مخلوط داخل قابلمه فلفل، زردچوبه و چوب دارچین اضافه کرده و دو لیوان آب جوش هم در داخل آن می‌ریزیم. درب قابلمه را گذاشته و حدود 2 ساعت صبر می‌کنیم تا کاملا بپزد.

مرحله چهارم

هنگامی که گوشت کاملا پخت به آن نمک و زعفران اضافه می‌نماییم. سپس در داخل یک تابه مناسب اندکی روغن ریخته و آن را بر روی گاز قرار می‌دهیم تا روغن کاملا داغ گردد.

مرحله پنجم

سپس رب گوجه فرنگی را به مخلوط اضاه می‌نماییم و تفت می‌دهیم تا رنگ آن باز شود. بعد آن را به خورش اضافه می‌نماییم. اکنون چوب دارچین را بیرن می‌آوریم. لوبیا چشم بلبلی را که قبلا خیس کرده بودیم را به خورش اضافه می‌نماییم.

مرحله ششم

در این مرحله آلو خورشتی را به خورش اضافه نموده و صبر می‌کنیم تا لوبیاها کاملا پخته و خورش به روغن بیاید. هنگامی که خورش جا افتاد آن را از روی گاز برداشته و در یک ظرف مناسب سرو می‌کنیم. این خورش را همراه با پلو زعفرانی سرو می‌نماییم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه خورش ترشی گورما”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)