رضیم
شماره دستور پخت: 3939
رضیم
طرز تهیه دمی گوجه فرنگی

موارد لازم + طرز تهیه

دمی گوجه فرنگی یا دمپختک گوجه یکی از ساده ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است. این غذای خوش‌طعم یکی از آسان ترین و سریع ترین غذاهایی است که می توانیم در مواقعی که زمان کافی برای تهیه غذاهای زمان‌بر نداریم از آن استفاده نماییم. برای آشنایی با دستور پخت کامل و گام به گام این غذای خوشمزه و آسان تا انتها با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر

برنج ۲ پیمانه

گوجه فرنگی ۴ عدد درشت

پیاز ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

سیب زمینی ۱ عدد درشت

کره ۲۵ گرم

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی

مرحله اول

برای تهیه دمی گوجه فرنگی ساده قبل‌ از هر چیز باید به این نکته مهم در مورد پخت دمپختک دقت کنید که دمپختک را نباید به صورت آبکشی و برنج دان دان طبخ کنید، دمپختک باید به صورت کته پخته شود که علاوه بر مزه بهتر، مواد مغذی بیشتری نیز داشته باشد.

مرحله دوم

نخست برنج را بعد از تمیز کردن، در قابلمه مناسبی بسته به نوع آن حدود 30 دقیقه خیس کنید تا آب آن حدود نیم بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد، سپس نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.

مرحله سوم

حالا پیاز را مطابق میل خود به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در تابه مناسبی با مقدار کمی روغن تفت دهید تا پیاز طلایی و روشن شود، سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه را به آن اضافه کنید، و تا یک دقیقه تفت دهید.

مرحله چهارم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را اضافه نمایید و چند دقیقه تفت دهید تا مزه و بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود. سپس پوست گوجه‌ها و سیب زمینی‌ها را جدا کرده و به صورت قطعات کوچک مکعبی خرد نمایید.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی‌ها و گوجه فرنگی‌های خرد شده را در تابه ای با مقداری نمک و کره ترکیب نمایید، و مواد را چند دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید تا روغن بیندازد و آب آن کاملا گرفته شود. در همین زمان قابلمه‌ی برنج را روی شعله زیاد قرار دهید.

مرحله ششم

حالا بگذارید آب موجود در قابلمه برنج تبخیر شود، سپس هنگامی که هنوز کمی آب در قابلمه باقی مانده است، مخلوط گوجه فرنگی تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و با برنج خوب مخلوط کنید تا آب برنج گرفته شود.

مرحله هفتم

بعد از اینکه آب قابلمه تبخیر شد، شعله زیر قابلمه را کم نموده و زیر قابلمه یک شعله پخش کن بگذارید تا ته‌دیگ خوبی داشته باشید. پخت برنج حدود 45 دقیقه طول می کشد، در انتها دمی گوجه فرنگی را با سالاد شیرازی یا ترشی مخلوط سرو کنید.

نکات طرز تهیه دمی گوجه

طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده

متناسب با مقدار مواد ذکر شده 200 تا 300 گرم گوشت چرخ کرده را بعد از اینکه پیاز را به همراه ادویه تفت دادید، اضافه نمایید و کاملاً تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و بقیه مراحل را مثل بالا انجام دهید.

توجه داشته باشید که پیش از اینکه سیب زمینی ها را به ماهیتابه اضافه کنید، پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی، نصف فنجان آب داخل ماهیتابه بریزید و به مدت 30 دقیقه در تابه را ببندید تا آب آن گرفته شود و گوشت کاملا بپزد.

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه دمی گوجه فرنگی

  1. دایانا

    مرحبا به این سلیقه👏🏻👏🏻

  2. مِهیاد

    گل گفتی👏😍😍👌🏻

  3. پانیذ

    انقدر قشنگ مشنگ ؟????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)