رضیم
رضیم
طرز تهیه عدس پلو با تن ماهی

موارد لازم + طرز تهیه

یکی دیگر از غذاهای سنتی ایران عدس پلو است. این غذا معمولا طرفدار بسیاری در ایران دارد و به دلیل سهولت در طبخ آن از نیز در تمامی اداره جات و شرکت ها نیز به عنوان یکی از اصلی ترین غذاها سرو می شود. عدس پلو می تواند به همراه مخلفاتی همچون گوشت مرغ، تن ماهی و یا حتی گوشت چرخ کرده نیز استفاده شود. در این قسمت یکی از بهترین افزودنی ها یعنی تن ماهی را انتخاب نموده ایم تا با آموزش تهیه این غذای خوشمزه در کنار شما همراهان گرامی باشیم. هرچند که عدس پلو و گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ طعم دلنشینی دارد اما می توان گفت بهترین طعم مربوط به تن ماهی است. برای آموزش مرحله به مرحله این غذای خوش طعم با سایت رضیم همراه بمانید.

مواد لازم برای 2 نفر

برنج 2 پیمانه

عدس 1 پیمانه

پیاز 1 عدد بزرگ

تن ماهی 1 عدد

پودر لیمو و پودر سیر به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت عدس پلو با تن ماهی

مرحله اول

برای درست کردن عدس پلو و تن ماهی ابتدا عدس ها را پاک کنید و شست و شو دهید تا کاملا تمیز شوند. حال عدس ها را به مدت 3 تا 4 ساعت خیس کنید تا نفخ عدس ها به طور کامل گرفته شود و آماده طبخ شود.

مرحله دوم

حال در این مرحله برنج را حدودا نیم ساعت تا سه ساعت با آب ولرم خیس کنید تا کمی نرم تر شود. حال عدس ها را آبکشی کنید و کامل بشویید و به همراه دو الی سه لیوان آب درون قابلمه قرار دهید تا بپزند.

مرحله سوم

حال می توانید قابلمه را روی شعله قرار دهید و با شعله متوسط عدس ها را مغز پخت کنید. سپس در کنار آن می توانید تن ماهی را نیز درون یک قابلمه آب جوش قرار دهید تا بجوشد. حداقل 20 دقیقه تن ماهی را بجوشانید.

مرحله چهارم

پیازها را به صورت نگینی و ساطوری خرد کنید و به کمک مقداری روغن در یک تابه مناسب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. در ادامه نیز مقداری ادویه مثل فلفل سیاه و زردچوبه نیز به تابه اضافه کنید.

مرحله پنجم

چند دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا کاملا سرخ شوند. حالا روغن تن ماهی را خالی کنید و کاملا تن را روغن گیری کنید. در ادامه تن ماهی را به همراه کمی پودر لیمو و همچنین پودر سیر به تابه اضافه نمایید.

مرحله ششم

در مرحله بعد مواد درون تابه را کاملا سرخ کرده و خوب هم بزنید تا یکدست و همگن شوند و بعد از آن از روی شعله بردارید. حال نوبت عدس هاست. پس از پختن کامل از روی گاز بردارید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و تا وسط پر از آب کنید و روی شعله اجاق قرار دهید تا خیلی زود به جوش بیاید. پس از جوشیدن مقداری نمک و روغن به آب در حال جوش اضافه کنید.

مرحله هشتم

پس از جوشید آب در قابلمه برنج خیسانده شده را آبکشی کنید و آب اضافی را بکشید و به قابلمه آب جوش اضافه کنید و 7 تا 10 دقیقه اجازه بدهید تا نیمه پز شود. در یک دقیقه آخر هم باید عدس ها را اضافه کنید و درب آن را ببندید.

مرحله نهم

پس از نیم پز شدن و قد کشیدن برنج، حال باید قابلمه را از روی شعله بردارید و کاملا آبکشی کنید. در قابلمه دیگری که برای پختن عدس پلو در نظر دارید کمی روغن بریزید و کف قابلمه را خوب چرب کنید.

مرحله دهم

می توان از سیب زمینی و یا نان لواش برای تهیه ته دیگ خوشمزه عدس پلو استفاده کنید. سپس مخلوط عدس پلو را روی ته دیگ بریزید و مقداری تن ماهی لا به لای لایه های برنج بریزید و همین کار را تا اخر ادامه دهید.

مرحله یازدهم

همینطور ادامه دهید و در لا به لای برنج مقداری تن ماهی بریزید و لایه لایه پیش برود تا کل حجم قابلمه پر شود. سپس قابلمه را روی شعله پخش کن و یک حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی و در مدت زمان حدودا یک ساعت دم بکشد و جا بیوفتد.

مرحله دوازدهم

حال پس از گذشت زمان لازم و دم کشیدن برنج و عدس ها، غذای لذیذ و خوش طعم شما آماده است. غذا را درون دیس مخصوص بکشید و اجازه دهید کمی خنک شود و به همراه مقداری زعفران غذا را تزیین نمایید.

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه عدس پلو با تن ماهی

  1. هوروش (خریدار محصول)

    آخه چه کردییییی ! باریکلا 🙏🏻 🙂 🤩

  2. تندیس (خریدار محصول)

    به به میخواااام👏🏻😋

  3. ترلان

    بنظیری شماااا????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی