رضیم
رضیم
طرز تهیه کته ماش ماهیچه گوسفندی

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از انواع غذاهای سنتی و البته بسیار خوشمزه ایرانی کته ماش است، این غذا با دستورهای بسیار متنوعی تهیه و طبخ می شود. مثلا اگر بخواهیم این غذای پرطرفدار و خوش طعم را به صورت ساده برای شام یا ناهار سرو کنیم، می توان آنرا به صورت بسیار ساده و سریع درست کنیم، اما اگر قصد دارید از این غذای خوشمزه به عنوان یک غذای مهم و مجلسی در مهمانی های فامیلی خود استفاده کنید، بهتر است در کنار این غذا از گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی و سرخ شده، گوشت مرغ و یا حتی ماهیچه استفاده کرد تا ترکیب مناسبی داشته باشیم، برای مشاهده این آموزش ساده و البته جذاب آشپزی در ادامه با سایت آموزشی رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای 3 تا 4 نفر

برنج 3 پیمانه

ماهیچه بزرگ 1 عدد

ماش خشک 1 پیمانه

روغن حیوانی 3 قاشق غذاخوری

خرما 6 عدد

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

چوب دارچین و زردچوبه به مقدار کافی

دستور پخت کته ماش

مرحله اول

اگر قصد دارید کته ماش مجلسی با ماهیچه بپزید ابتدا ماش را داخل کاسه مخصوص می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب سرد می ریزیم و کنار می گذاریم. بهتر است آب روی ماش را حداقل دو بار عض کنید و اجازه دهید 3 ساعت بخیسد.

مرحله دوم

حالا یک قابلمه را تا نصفه پر از آب کنید و روی حرارت شعله قرار داده تا آب بجوشد. بعد ماش ها را آبکش کنید و داخل آب بریزید تا بجوشند و به آرامی کاملا پخته شوند. دقت کنید که ماش ها کاملا شسته شده باشند که بوی بد نگیرند.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید و روی تخته آشپزخانه خلالی ریز خرد و ریز کنید، سپس داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و روی حرارت شعله می گذاریم و پیازهای خرد شده را داخل آن ریخته و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

حالا می توان ماهیچه را اضافه نمود. کمی زردچوبه نیز اضافه کنید و دائم ماهیچه را درون تابه یا قابلمه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. حال مقدار 2 لیوان آب به ترکیب اضافه کنید و چوب دارچین اضافه نمایید.

مرحله پنجم

حال 5 ساعت زمان بدهید تا کاملا ماهیچه ها پخته شوند و سپس ماش را از صافی عبور دهید و صاف کنید و آبکش نمایید تا آب اضافی خارج شود. در ادامه کار برای تهیه غذا هسته خرما را از درون آن درآورده و از وسط نصف کنید.

مرحله ششم

در این مرحله برنج را خوب بشویید و داخل قابلمه بریزید و تا یک بند انگشت روی برنج را آب بگیرد آب داخل قابلمه ریخته و کمی نمک اضافه نمایید و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و مواد را هم بزنید.

مرحله هفتم

در این مرحله به اندازه کافی اجازهدهید که آب موجود در ظرف کاملا تبخیر شود (روغن را اصلا اضافه نکنید). حال برنج را داخل کاسه بریزید و داخل همان قابلمه روغن بریزید و اگر خواستید کمی زعفران دم کرده نیز اضافه نمایید.

مرحله هشتم

در ادامه نان لواش تازه را کف قابلمه قرار دهیدتا ته دیگ داشته باشید و دو کفگیر برنج نرم بریزید و روی آن از ماش پخته شده اضافه کنید. حالا بصورت کاملا لایه لایه اضافه کنید تا به اندازه یک کفگیر از پلو باقی بماند و همین طور کمی از ماش نیز نگهدارید.

مرحله نهم

در این مرحله ماهیچه کاملاً پخته شده را به همراه خرما، روی پلو و ماش بریزید و بعد پلو باقی مانده و همچنین ماش را روی آن قرار دهید تا کاملا ماهیچه پنهان شود. در ادامه درب قابلمه را به صورت کاملا پک ببندید.

مرحله دهم

حرارت شعله را زیاد می کنیم تا به مدت 5 دقیقه بخار داخل قابلمه پر شود و بعد حرارت را کم کرده و به مدت 40 دقیقه غذا را حرارت می دهیم. حالا کته ماش آماده شده و قابل استفاده است که آن را در دیس می کشیم و ماهیچه را روی آن قرار داده و به همراه خانواده نوش جان کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه کته ماش ماهیچه گوسفندی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)