رضیم
شماره دستور پخت: 276
رضیم
طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

متن ویدئو طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

سلام دوستان عزیز، این بار آمدیم که با هم ته دیگ زعفرانی که همان ته دیگ مشهدی است تجربه کنیم.با ما همراه باشید ما برای درست کردن ته دیگ زعفرانی که مشهور به ته دیگ مشهدی است، نیاز داریم که اول برنجمون را صاف کنیم، من پنج پیمانه برنج خیس کردم برنج رو آب گذاشتم بجوشه، این برنج رو می‎گذارم داخل قابلمه. برنج رو می‎گذارم بجوشه، منتظر می‎مونم به جوش بیاد. ما زیر این ته دیگ، از زعفرون و گلاب  استفاده می‎کنیم وماست. این خودش یک مقداری بخار ایجاد می‎کنه. خوب اگر ما این برنج رو به موقع برداریم حتما برنجمون خمیر می‎شه، پس باید یک مقداری زودتر برنجمون رو که زنده تر هست، و خام تر هست برداریم. چون وقتی که می‎خوایم برنجمون را استفاده کنیم، برنجمون خمیر نشه.

ما منتظر می‎مونیم تا برنجمون زمانش برسه و برنج رو صاف کنیم. تو این فاصله من میام مواد ته دیگ رو آماده می‎کنم. اگر شما مایل بودین که این ته دیگ شما مجلسی تر در بیاد و بهتر بشه، تابه جدا انتخاب کنید و  اون رو جدا درست کنید. من این دفعه این کار را می‎خوام بکنم، الان ابتدا چهار تا تخم مرغ دارم.، تخم مرغ‌ها را می‎شکنم داخل ظرفی که مد نظرم هستش، کاملا هم می‎زنم تا این حالت لختگیش از بین بره. گلاب که یک چهارم فنجان هست بهش اضافه می‎کنم. که هم راحت تر تخم مرغ‌هامون لختگی اش رو از دست بده، هم گلابمون رو استفاده کرده باشیم. این شش تا قاشق غذاخوری ماست داریم که نسبتا سفت است. ببینید ماستتون هرچی سفت تر باشه، بهتره. این ماست رو اضافه می‎کنم به ازای هر یک تخم مرغ، یک و نیم قاشق غذاخوری، ماست نیاز داریم. ماست رو اضافه می‎کنم و خوب هم می‎زنم.

توی این مرحله، حداقل چهار قاشق غذاخوری زعفران اضافه می‎کنم، هم می‎زنم و رنگش رو تست می‎کنم. اگر خوب بود دیگه نمی‎ریزم.   خوب این کاملا آماده است برنج رو تست می‎کنم که ببینم اگر زمانش رسیده آبکش کنم. خوب حدودا دو سه دقیقه دیگه من فرصت دارم که برنج رو بگذارم و اون رو آبکش کنم. توی این فاصله تابه رو می‎گذاریم روی گاز ، زیرش رو روشن می‎کنیم  و روغن زیرش می‎ریزیم تا آماده بشه برای موادمون. روغنش رو کم نکنید چون باعث سوختنش میشه. چون مدت زمان که شما می‎خواین بگذارید تا درست بشه، زمان پختش یک ذره طولانی هست و اونجا باعث سوختنش می‎شه.

تو این فاصله که داغ میشه میام و بخشی از این برنج‌ها را می‎ریزم داخل این موادی که با همدیگه آماده اش کردیم برای ته دیگ. تا این جا من چهار تا کف گیر کامل ریختم این هم پنجمیش، خوب این رو هم می‎زنیم زمانی اندازه است که دیگه احساس کنیم که دیگه مایع نیست. یعنی یک مقداری قشنگ با تمام ته دیگ‌های ما قاطی شده و یکی شده. اون موقع آماده است. بببینید الان احساس می‎کنید حتما شما هم مثل هم که دیگه ما دیگه برنج به این نمی‎تونیم به این اضافه کنیم. این مواد براش کافی هست. پنج کفگیر پر از این برنجم را ریختم داخل این مواد و هم می‎زنم وقتی روغن داغ شد، به تابه ام اضافه می‎کنم.

خوب دلیل داغ شدن و دلیل روغن زیاد، نچسبیدن و نسوختن ته دیگیه که ما الان می‎خوایم آماده کنیم، دلیل جدا درست کردنمون هم اینه که می‎خوایم مجلسی تر باشه. وگرنه ته برنج ما می‎تونستیم این رو مثل ته دیگ بریزیم. خوب، احساس می‎کنم داغ شده و من باید این مواد رو به تابه اضافه کنم. خوب تمام مواد را اضافه می‎کنم و با پشت کفگیر یا لیسک یا هرچیزی که دارم صافشون می‎کنم. خوب ماهیتابه را برمیدارم و شعله پخش کن رو می‎گذارم بهش زمان می‎دم تا داغ بشه. مابقی برنج رو هم ریختم داخل قابلمه و می‎گذارم که دم بکشه. خوب همونجور که می‎بینید این بخار کرده، من یک مقداری روغن بهش اضافه می‎کنم دم کنیش رو می‎گذارم شعله پخش کن هم می‎گذارم روش. و این رو می‎گذارم دم بکشه.

برای ته دیگمون هم همین جور که می‎بینید این بخار کرده آماده است شعله پخش کن هم گذاشتیم حالا نوبت این هست که حتما دمکنی بگذاریم که خمیر نشه. خوب من دم کنیش هم می‎گذارم زیر گازم را کم می‎کنم به مدت چهل دقیقه به اندازه دم کشیدن برنج ، کم می‎کنم همیشه. این دست خودتونه دیگه، به دست خودتون اومده می‎دونید چقدر کمش کنید. به همون اندازه کم کنید چهل دقیقه منتظر بمونید، تا زیرش کاملا سرخ بشه اصطلاحا، و خود این مواد هم کاملا سفت می‎شه یعنی چسبندگی مثل کوکو به هم می‎چسبه، این هم به هم می‎چسبه، و می‎تونید با دستتون امتحان کنید و برش دارید. خوب این برنج هم مثل همه برنج‌ها منتظر می‎مونم هر دوش دم بکشه، و بعد میام برای سرو در خدمتتون هستم.

ته دیگ زعفرونی ما آماده شده، ماهیتابه را برمیدارم و میام برای سرو. همراهان گرامی، ته دیگ زعفرانی ما آماده سرو شد، آوردیم خدمتتون، امیدوارم که شما از این برنامه راضی باشید اگر از این ویدیو خوشتون اومد لطفا کانال رازهای آشپزی رو به دوستان و عزیزانتان معرفی کنید. لایک و کامنت هم فراموشتون نشه. بهترین‌ها را براتون آرزو می‎کنم خدا نگهدار.  

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه ته دیگ زعفرانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی