رضیم
رضیم
طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله

متن ویدئو طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله

اینم روش صحیح ماهیچه مشهدی، این غذا واقعا حرمت داره و جزو غذاهای قدیمی‎و پرطرفدار ایرانه، واقعا این رو به همون شکلی که هست باید درست کنید قبل سروش هم کمی‎از سسش روش می‎ریزم.

سلام رفقا از من خواسته بودین ماهیچه مشهدی را بهتون آموزش بدم امروز بهتون آموزش می‎دم و روش‎های خوشمزه شدنش را بهتون می‎گم. بریم سراغ مواد اولیه، سه تا دونه پیاز بزرگ دارم که حدودا وزنش دویست و پنجاه گرم می‎شه و وزن گوشتم هم شده یک کیلو و صد گرم. از هر چی خواستید می‎تونید استفاده کنید، ماهیچه سردست، لمشه هرچی که خودتون دوست دارین. این از این جا گوشتم هم ماهیچه گوسفندیه که بگم بعدا فراموش نشه.

برای هر نفر یک دونه بوته سیر داریم، این سیرها وقتی که می‎ره داخل روغن می‎پزه، خیلی خوشمزه میشه، سعی کنید وقتی که سرو می‎کنید یک دونه از این سیرها هم بگذارید کامل البته طعمش آن چنان توی موادمون در نمیاد. پس دو بوته سیر داریم، دویست و پنجاه گرم پیاز داریم چهار پنج تا سیر پوست کنده، یعنی برای هرکدام دو تا سیر پوست کنده باید داشته باشیم. این تا اینجا زعفرون داریم، به اندازه لازم کره هم یادم رفت بهتون بگم، تقریبا به اندازه 50 تا 100 گرم هم کره داریم، بستگی داره چقدر بخواین بار بکنید.

خوب، حالا مواد اولیه که داریم من ظرفای خارجی هم گذاشتم، دوستایی که بتونن بگیرن بتونن. جوز هندی داریم، زنجبیل داریم. هل داریم، تخم گشنیز داریم، زردچوبه داریم، فلفل قرمز داریم روغن هم به میزان لازم. دو تا دونه چوب دارچین. خوب اولین کاری که می‎کنم قبل هرکاری بیایم ادویه سازی بکنیم بهتر از همه کارهاست. خوب چیزی که نیاز دارم من به اندازه برای دوتا نوک قاشق غذاخوری یا چایخوری، تخم گشنیز نیاز داریم، میایم سراغ این، این هم تقریبا این هم از جوز هندی، فقط زیاد جوز را نریزید اصلا زیادیش هم خوب نیست.  ببینید این قدر.

نوک قاشق چایخوری جوز هندی، چون این‎هاباید نفوذ بکنه داخله این‎ها دیپ فرای می‎شن توی روغن یک مقداری سخت طعم می‎گیرن و زنجبیل زنجبیل هم طعم خیلی غالبی داره. این هم به همون اندازه زنجبیل بهش اضافه می‎کنیم این هم از زنجبیلمون. پودر هل می‎خوایم، اگه این‎ها را نداشتید می‎تونید درسته اش را هم می‎تونید داخلش بندازید.

پودر هل هم با قاشق بهتون می‎گم این هم از پودر هل، این هم تقریبا اندازه نوک قاشق چایخوری و شد پودر هل، حالا این تا این مرحله که پیش رفتیم میایم باقی چیزها را هم می‎ریزیم دیگه همین جا، زردچوبه می‎خوایم به اندازه نصف قاشق چایخوری پر، فلفل قرمز می‎خوایم. من فلفل سیاه نزدم که رنگش را خراب کنه. این هم فلفل قرمز، فلفلم هم تنده نوک قاشق چایخوری فلفل قرمز و نمک هم اخر سر بهش اضافه می‎کنیم. تو این مرحله بهش نمک اضافه نمی‎کنم حالا یک مقداری این را می‎تابونیم که تخم گشنیز‎هامون خورد بشه، این از این خیلی راحت.

ادویه هامون اصلا عطرش آدم رو دیوونه می‎کنه. این از این، کار زیاد سختی نیست فقط یک مطلبی رو درمورد پیاز بهتون بگم، میام سراغ پیازها، پیازها را هم سعی کنید که خلالی‎های درشت بکنید که بعدا بتونید جمعش کنید و صافش کنید و ازش استفاده کنید. ببینید ضخامتش به این اندازه باشه، پس پیازها را من از وسط نصف می‎کنم و خلالی درشت می‎کنم به این شکل، چرا چون قراره زمان زیادی داخل روغن بمونه. این از این، حالا میایم سراغ سیرهامون.

این سیرهایی که داشتم برای این که طعم دهی بیشتری داشته باشن، اون‎ها هم با پوسته، طعمش آن چنان در نمیاد و فقط سمبولیکه. این از این سیرها را هم از وسط نصف می‎کنم، حالا میرم روغن و ظرف را میارم تا مراحل دیگه اش را بهتون آموزش بدم. پیازهامون رو خوردش کردم، کف قابلمه ریختم، ببینید پیازها درشته، کف باید کاملا پوشیده شه، حالا اگه ظرف صنعتی هم دارید که دستخوش این از این، پیازها را می‎ریزیم این جا و حالا نمک هم سلیقه ایه دیگه، می‎تونید تو همین مرحله بهش نمک بزنید. نمک هم اضافه می‎کنم. نمک هم به میزا ن لازم به اندازه ای که فکر می‎کنید نمک می‎خواد چون یک مقداری بیشتر از حد معمول، این روش نمک می‎بره.

این از این و میام سراغ ماهیچه‎هام. این ماهیچه‎ها را می‎گذارم این جا البته این یک مقدار درشته. دیگه استرالیایی‎ها کارشون بهتر از این نمیشه. خوب این از این، این‎ها را می‎گذارم کنار همدیگه و سعی می‎کنم این قسمت‎ها را با پیاز خورد کنم سیرم هم تو دو تا قسمت می‎گذارم این از سیر و پیازها را سعی می‎کنم روش بریزم. این از پیازها ببینید خیلی پر پیاز و حالا این پیازها کاراملی میشه داخلش می‎مونه و خیلی خوشمزه و خوش خوراک می‎شه، کره هم تو همین مرحله بهش اضافه می‎کنم  بگذارید پیازها کامل بشه، پیاز هم بهتون گفتم برای هر یک کیلو دویست و پنجاه گرم، پیاز میخواد. حالا خیلی‎ها موقع آوردن، سرو می‎کنند و خیلی‎ها هم اصلا، این روش رو به عشق این پیازها می‎خورن، که این پیاز کاراملی را هم داشته باشن، این از این کارمون تا این جا خوب پیش رفته، چوب دارچین هم می‎اندازم و زعفرون داشتم یک مقداری این از زعفرون.

دیگه نیازی به دم کردن نداره زعفرون، یک مقداری بهش می‎زنیم و کفایت می‎کنه، چون قراره این‎ها کامل بجوشه حالا ادویه‎ها را هم اضافه می‎کنیم رفتیم دیگه برای بار کردنش، حالا باید روغن رو بهش اضافه کنیم ببینید روغن میزانش خیلی زیاده. بعضی‎ها میگن او مای گاد، این رفت داخل روغن همش بله. این تقریبا دیپ فرای می‎شه. این از روغن، می‎بینید چقدر روغن گرفته حالا این تا این جای کار، ادویه‎ها را هم خوب ساختم چون بوش دیگه کاملا تا این جا داره میاد می‎دونم چیکار کردم، حالا کاری که می‎کنه این آب باعث می‎شه یک مقداری سریع تر بپزه.

این آب همش توی چند ساعت تبخیر می‎شه و چیزی که باقی می‎مونه روغنه، این‎ها داخل روغن پخته میشه این را می‎گذارم روی گاز، وقتی که قل خورد همین که قل خورد شروع کرد جوشیدن شعله رو دیگه سوزنی می‎کنم می‎گذارم به مدت پنج شش ساعت بمونه و جا بیفته. این هم جزو اون غذاهای خوشمزه و حرفه ای هست که همه دوستش دارن. البته این از این، غذامون آماده است در مورد لمشن درست کردن، سردست درست کردن. باید از اول برنامه ریزی کنی، وقتی که غذات پخت چه شکلی باید باشه. ماهیچه را من فکر می‎کنم بالای پنج تا شش تا ماهیچه تا حالا آموزش دادم، ماهیچه را اولین کاری که می‎کنید لبه‎های قسمت پایینش را می‎برید و مفصل‎ها را از استخون جدا می‎کنید.

وقتی که پخت خوشگل و تپل خودش رو بکشه بالا، اما براثر پختن اگه رهاش کنید بگذارید بپزه، چه اتفاقی براش می‎افته، دفرمه می‎شه شکلش شمایلش خیلی بد میشه. این غذا رو من برای خارجی‎ها آشپزی کردم این غذا را اگه جلوی یک خارجی بگذاری، فرقی نمی‎کنه، از عرب گرفته تا چاینیز‎ها که خیلی بدغذا هستند، غذای ملیت‎های دیگه را اسیایی‎ها خیلی نمی‎خورن، اما این را جلوش بگذاری کیف می‎کنه. لمش ماهیچه جزو غذاهایی که اینترنشناله و تمام دنیا دوستش داره، به روش‎های مختلفی سرو می‎شه این رو شما مزه بکنید اصلا روح از بدنتون جدا میشه.

و تو قسمت آخرش فقط بهتون یک چیز نشون بدم.، این رو می‎تونید بگیرید ازجلو. این روغنی هست که توی انتها می‎مونه، می‎بینید این روغن رو؟ این روغنی هست که توی انتهای کار می‎مونه، اون آبی که ریختم بخار شد، این مقداری که موند روغن خودشه و یک مقداری روغن ماهیچه، حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد ما این روغن رو چیکار کنیم، روغنمون هدر می‎شه. این روغن رو می‎تونید فریزش کنید اگر روغن خوب و سرخ کردنی و روغن استاندارد داشته باشید، چون این طعم دیده است و می‎تونید دوباره استفاده کنید.

اصلا اگر فریز هم نکنید یک سری مغازه‎هاشون پرفروشه فردا هم می‎تونید توی همین درست کنید اما یک مقدار ادویه بهش اد می‎کنید، پیاز اد می‎کنید و کارتون رو انجام می‎دین اما این غذا ارزش یک بار درست کردن رو داره. اون قدر کارش درست بود که به حرمتش ما لباس شفیمون رو پوشیدیم و این غذا را درست کردیم. آقا یک سلام هم به همه مشهدی‎ها، طرقبه، شاندیز، من آشپزی را با مشهدی‎ها با مرتضی آَشپز یکی از آشپزهای خوب و قدیمیه، من آشپزی را با اونا شروع کردم و همیشه براشون ارزش قائلم. کباب زدنم هم منم مشهدی سیخ می‎گیرم، از گل‎های روی کبابم معلومه و برای آشپزها وشف‎هاشون خیلی ارزش قائلم، همین جا یک سلام می‎رسونم به همه مشهدی‎ها. آقا دوستتون دارم.

فیلم‎های ما رو اشتراک گذاری کنید، ما رو به دوستاتون پیشنهاد کنید، کمک کنید چنلمون خیلی پربارتر بشه. باید خیلی بهتر از این‎ها بشه، خیلی پربارتر بشه، بهتر بشه و رشد بکنه این فیلم‎ها از بین نمی‎ره. یک روزی می‎شه بچه‎های من و شما که توی خارج داریم زندگی می‎کنیم این فیلم‎ها را می‎بینند و فرهنگ غذاخوریمون رو گم نمی‎کنن. آقا دوستتون دارم و از خدا بهترین‎ها را براتون آرزو می‎کنیم. لینک چاقوها را هم این پایین براتون می‎گذارم ببینید آیا به کشورتون می‎تونیم پست کنیم چون پست‎ها یک مقداری محدود شده یک لینکی گذاشتم لینک را ببینید اگر کشورتون تونستم بفرستم می‎تونید خرید کنید. اقا دوستتون دارم و خدا نگهدارتون.  

طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله (هیوا)

طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله (هیوا)

مواد لازم:
ماهیچه گوسفندی ۲ عدد
پیاز ۶-۷ عدد کوچک
نمک و فلفل و زردچوبه و پاپریکا
زعفران دم کرده
سیر یک بوته
کره
روغن نصف لیوان
آب یک لیوان
طرز تهیه:ابتدا پیاز ها را خلالی نازک برش بزنید و قابلمه یا ظرفتون بریزید،سپس ماهیچه ها را روی پیازها قراردهید و ادویه ها را اضافه کنید (من نمک هم اضافه کردم به هیچ وجه ماهیچه تون سفت و نیم پز نمیشه،اگر ماهیچه ای که استفاده میکنید تازه باشه نمک سفتش نمیکنه) سپس چوب دارچین بریزید و بوته سیر را به صورت درسته اضافه کنید بعد روغن را اضافه میکنیم بهتره نوع روغنی که استفاده میکنید مرغوب باشه چون در طعم نهایی ماهیچه تاثیر داره و بعد آب ولرم ریخته و درب قابلمه را گذاشته و اجازه میدهیم روی شعله ملایم به مدت ۳ ساعت پخته شود بعد از زمان طی شده طبق ویدیو زعفران دم کرده غلیظ اضافه میکنیم و دوباره نیم ساعت پخت روی شعله ملایم،بسیار این روش عالیهههه و خوشمزه پس حتما امتحانش کنید و در کنار کته باقالی پلو و آب ماهیچه پر پیاز زعفرانی نوش جاااان کنید
پ ن: میتوانید مقداری رب سرخ شده به آب ماهیچه اضافه کنید و بعد از چند دقیقه جوش در کنار کته و ماهیچه میل کنید که کاملا اختیاری هست،من خودم مقداری زعفران در آب ماهیچه ریخته و در کنار غذا سرو میکنم   

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه خوراک ماهیچه گوساله

  1. ارون (خریدار محصول)

    چه عالیه باید برم سراغش👍🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی