رضیم
شماره دستور پخت: 3571
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

شامی بابلی یک غذای لذیذ و محبوب ایرانی است که با انواع دستور پخت ها و مواد مختلفی درست می‌شود. این غذای لذیذ همانگونه که از نامش پیداست متعلق به شهرستان بابل است. این غذای لذیذ تقریباً در تمام شهرهای ایران به دلیل طعم لذیذش شناخته شده است. این شامی مقوی و خوش‌طعم دارای موادی مانند گردو، سبزیجات محلی، گوشت چرخ کرده است، البته همانگونه که در بالا ذکر شد. این شامی لذیذ با دستور پخت های مختلفی تهیه می شود. در برخی شهرها با لپه و در برخی دیگر با نخود و لپه پخته می شود. برای مشاهده طرز تهیه این غذای لذیذ تا انتها با سایت آموزشی رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت چرخ کرده 400 گرم

مغز گردو 2 قاشق غذاخوری

سیر 2 حبه

پیاز 1 عدد درشت

جعفری و گشنیز 1 دسته کوچک

لپه 400 گرم

نخود ½ پیمانه

تخم مرغ 1 عدد

سیب زمینی 1 عدد کوچک

دارچین ½ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی بابلی

مرحله اول

برای تهیه یک شامی لذیذ بابلی، نخست نخود و لپه را برای یک شب کامل در یک کاسه آب خیس کنید تا نفخ و تورم آن کاهش یابد. بهتر است آب کاسه را دو یا سه بار عوض کنید تا تورم و نفخ حبوبات کاملا از بین برود.

مرحله دوم

بعد از از بین بردن نفخ لپه و نخود، 2 تا 3 پیمانه آب در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید تا حبوبات خوب بپزند و به طور کامل نرم شوند، بهتر است اجازه دهید آب داخل قابلمه کاملاً کشیده شود.

مرحله سوم

در این مرحله سیب زمینی ها و 1 لیوان آب را در قابلمه‌ای کوچک یا کاسه ای کوچک ریخته و روی شعله بگذارید تا بجوشد. بعد از اینکه نخود و لپه پخت، آنها را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله چهارم

سپس در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس سیر و پیاز را رنده کنید و بعد از اینکه آب آن گرفتید به کاسه اضافه کنید. وقتی سیب زمینی ها پخته شد، پوست آن ها را بگیرید و له کنید و به کاسه اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله مغز گردو را کاملاً له کرده و همراه با گوشت چرخ کرده به کاسه اضافه کنید. سپس جعفری و گشنیز را خرد کرده و همراه با دارچین و کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کنید.

مرحله ششم

چنانچه سبزیجات محلی شمالی دارید می توانید به جای جعفری و گشنیز از سبزیجات محلی شمالی استفاده کنید. سپس تخم مرغ ها را اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

بعد از ترکیب کردن مواد باید مایه شامی کاملا چسبناک و یکدست شود، درصورتیکه مایه شامی سفت بود و چسبناک نبود، یک تخم مرغ دیگر اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید تا مایه‌شامی چسبناک شود.

مرحله هشتم

درصورتیکه بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ دوم، مخلوط کمی آب‌دار و شل شد، می‌توانید آرد سوخاری بیشتری اضافه کنید تا متعادل شود. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله نهم

پس از این مدت، مایه شامی را از یخچال بیرون آورده، و تابه مناسبی را روی شعله بگذارید و مقداری روغن به تابه اضافه کنید. سپس چند دقیقه کنید تا روغن خوب داغ شود.

مرحله دهم

اکنون به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بردارید و با دست به شکل گرد درآورید. سپس آن را کمی پهن کنید و در صورت تمایل با انگشت یا پشت قاشق وسط شامی را سوراخ کنید.

مرحله یازدهم

اکنون به آرامی آن را در روغن داغ بریزید تا کاملاً سرخ گردد. بعد از 2-3 دقیقه شامی ها را چک نمایید و در صورت سرخ شدن کم کم آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود.

مرحله دوازدهم

به همین صورت تمام شامی ها را سرخ کرده و روی دستمال حوله‌ای جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا گرفته شود. در نهایت شامی ها را در بشقاب مناسبی چیده و با نان تازه میل کنید. نوش جانتان!

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای شامی پوک بابلی

  1. لبخند (خریدار محصول)

    فوق العادست😉👏🏻👏🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی