رضیم
شماره دستور پخت: 6035
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

آش رشته یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با دستور پخت های مختلفی تهیه می شود. این سوپ لذیذ به دلیل محبوبیت فراوانی که در بین ایرانیان دارد یکی از خوراکی های اصلی زنان ایرانی است که معمولاً با دو دستور کلی تهیه می شود که شامل آش با کشک و آش با سرکه (آش رشته ترشی) می شود. این سوپ خوشمزه را می توانید در روزهای سرد پاییز و زمستان برای خانواده خود تهیه کنید، البته خوردن آش رشته در تمام طول سال لذت بخش است و به سختی می توانیم کسی را پیدا کنیم که این غذای خوشمزه را دوست نداشته باشد. برای اطلاع از مرحله طرز تهیه طرز تهیه آش رشته با سایت آموزش آشپزی رضیم همراه باشید.

مواد لازم آش رشته برای ۴ نفر

لوبیا سفید نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
نخود یک پیمانه
عدس یک پیمانه
سبزی آشی ۵۰۰ گرم
سیر ۸ حبه
پیاز ۲ عدد بزرگ
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
رشته آش به اندازه کافی
کشک به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت آش رشته
مرحله اول
مهمترین کار در پخت آش رشته خیس کردن حبوبات است که به پخت آسان و در زمان کمتر کمک می کند. هر کدام از حبوبات را در کاسه های جداگانه می ریزیم و روی آنها آب می یزیم و می گذاریم ۵ الی ۶ ساعت خیس بخورد و ۲ بار آب آن را عوض می کنیم تا پف حبوبات برطرف شود.
مرحله دوم
برای تهیه آش رشته سنتی ابتدا نخودها را در آبکش ریخته و می شوییم و در قابلمه می ریزیم و 5 4 لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم نخودها با حرارت متوسط بپزند. در قابلمه ای دیگر لوبیاها را بریزید. روی آنها 5 لیوان آب می ریزیم و می ریزیم.
مرحله سوم
سپس روی حرارت می گذاریم و ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را متوسط می کنیم تا به مرور زمان حبوبات پخته شوند. توجه داشته باشید که نخود و لوبیا نباید کاملا نرم و خرد شده باشند.
مرحله چهارم
به محض اینکه آنها را با دندان آزمایش کردید و پخته شدند و ظاهر خود را حفظ کردند باید آنها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. عدس ها را در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه خیس بخورد.
مرحله پنجم
سبزی ها را تمیز می کنیم و می شوییم و در آبکش می ریزیم و یک پارچه تمیز پهن می کنیم و سبزی ها را روی پارچه می ریزیم و می گذاریم خشک شوند و در خردکن یا روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم. اندازه متوسط (سبزیجات نباید ریز خرد شود) خرد می کنیم و کنار می گذاریم.
مرحله ششم
پیازها را پوست گرفته و می شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا داغ شود و پیازها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی شوند. بگذارید سرخ شوند و سپس در بشقاب بریزید.
مرحله هفتم
در حین سرخ شدن پیازها سیر را پوست گرفته و می شوییم و خرد می کنیم و وقتی پیازها را در بشقاب می ریزیم سیر را در تابه می ریزیم و (در صورت نیاز به روغن دوباره در تابه می گذاریم) تفت می دهیم و صبر میکنیم تا سرخ شوند و در بشقاب بگذارید. برای اینکه خواص سیر از بین نرود توصیه می شود آن را خیلی کم در روغن سرخ کنید
مرحله هشتم
بلافاصله ماهیتابه را بررسی می کنیم، اگر روغن داخل ماهیتابه نبود، دوباره روغن را در ماهیتابه می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و نعنا خشک را در تابه می گذاریم و تفت می دهیم. به محض اینکه رنگ نعناها کمی تغییر کرد، ظرف را از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم و مدام تفت می دهیم تا نعنا داغ نسوزد و سیاه نشود.
مرحله نهم

۱/۳ آب را داخل قابلمه ای که برای پخت آماده کرده ایم بریزید و درب قابلمه را گذاشته و روی حرارت قرار دهید تا آب زودتر بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، عدس ها را در آبکش می ریزیم و می شوییم و در آب جوش می ریزیم.
مرحله دهم

به همین ترتیب نخود و حبوبات پخته شده را داخل آب در حال جوش می ریزیم. وقتی لوبیاها را داخل آب می ریزیم صبر می کنیم تا آب دوباره بجوشد و بعد سبزی سبز و بلافاصله نصف قاشق را اضافه می کنیم. کمی نمک به آن اضافه کنید.
مرحله یازدهم
(نمک میزنیم چون رنگ سبزش حفظ شده) و نیمی از سیر داغ و پیاز داغ و نعنا داغ و کمی ادویه زردچوبه را داخل قابلمه میریزیم و به هیچ عنوان درب قابلمه رو نمیبندیم و میذاریم بپزه. 30 تا سبزیجات را به مدت 45 دقیقه روی حرارت متوسط بپزید.
مرحله دوازدهم
بعد از پختن آش سبزی، رشته ها را از وسط نصف کرده و داخل سوپ می گذاریم. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طعم سوپ را می چشیم. می توانید کشک را نیز به سوپ اضافه کنید.
مرحله سیزدهم
اگر می خواهید هم آش کشک و هم آش ترشی بخورید، می توانید آش را به دو قسمت تقسیم کنید و به نصف آش سرکه اضافه کنید و به نصف دیگر کشک اضافه کنید. فقط مراقب باشید اگر می خواهید کشک را به همه چیز اضافه کنید.
مرحله چهاردهم
ابتدا کشک را اضافه کنید و طعم سوپ را تست کنید سپس در صورت لزوم کمی نمک همراه با فلفل سیاه اضافه کنید. در هر مرحله از پخت آش اگر احساس کردید آب آن کم است از آب جوش استفاده کنید تا طعم آش را تحت تاثیر قرار ندهد. رشته های آماده شده را در ظرفی بریزید و با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزیین کنید و نوش جان کنید.

نکات پخت طرز تهیه آش رشته

خمیر شدن آش رشته

یکی از مشکلاتی که آشپزهای مبتدی در تهیه آش رشته دارند این است که ممکن است سوپ آنها بعد از پخت له شده و خمیری به نظر برسد. دلیل این مشکل استفاده از قابلمه کوچک است. دقت کنید قابلمه ای که برای پخت رشته در نظر می گیرید حجم خالی زیادی داشته باشد تا رشته ها پس از سفت شدن له نشوند.

تنظیم میزان رشته


یکی از مشکلات رایج در پخت رشته، زیاد بودن مقدار رشته به کار رفته در سوپ است که باعث می شود کیفیت سوپ پایین بیاید و حالت خمیری به خود بگیرد. برای تنظیم رشته باید رشته ها را کم کم اضافه کرده و مخلوط کنیم تا بتوانیم مقدار درست رشته را به درستی تعیین کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه آش رشته”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی