رضیم
شماره دستور پخت: 4515
رضیم
طرز تهیه آش ماست و لپه

موارد لازم + طرز تهیه

آش جزء غذاهای ساده و لذیذ ایرانی می‌باشد که دارای طرفداران بسیاری است. آش ماست نوعی آش است که در تهیه آن از ماست استفاده می‌شود. برای درست کردن این آش نیز سبزی و لپه بکار می‌رود ولی فرق آن با آش رشته آن است که برای تهیه آن ماست، برنج، آب مرغ یا جگر و دل مرغ استفاده می‌گردد. آش ماست خیلی لذیذ است و آن را به عنوان پیش غذا و یا غذا درست می‌کنند. به منظور فراگیری نحوه درست کردن آش ماست و لپه به صورت مرحله به مرحله، با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم آش ماست و لپه

اسفناج ۱۰۰ گرم

گشنیز ۱۰۰ گرم

جعفری ۱۰۰ گرم

شوید ۱۰۰ گرم

تره ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

آب مرغ تقریبا ۳ لیوان یا ۱ عدد عصاره مرغ

لپه یک سوم پیمانه

پیاز درشت ۱ عدد

ماست چکیده ۲ لیوان

نحوه درست کردن آش ماست و لپه

مرحله اول

به منظور درست کردن یک آش ماست و لپه لذیذ ابتدا سبزی‌ها را پاک نموده و آنها را خوب می‌شوییم. پس از شستشوی کامل سبزی‌ها آنها را خرد می‌نماییم. از شب قبل لپه را در داخل آب می‌ریزیم تا نفخ آن کاملا برطرف شود. یک عدد پیاز شسته شده را پوست می‌گیریم.

مرحله دوم

پیاز را به شکل خلالی خرد می‌نماییم. سبزی آش، لپه، پیاز خرد شده و ۱ لیوان آب جوش، نمک و فلفل را در داخل یک قابلمه ریخته و 30 دقیقه بر روی شعله گاز قرار می‌دهیم تا به جوش آید و سبزی لعاب بدهد.

مرحله سوم

آب مرغ را هم در داخل قابلمه می‌ریزیم و هنگامی که جوش آمد برنج را هم به مواد داخل قابلمه اضافه می‌نماییم. دقت کنید که برنج طی 7 یا 8 دقیقه پخته و لعاب می‌دهد. سپس شعله گاز را خاموش می‌نماییم.

مرحله چهارم

دقت کنید که برنج نباید کاملا له گردد. بهتر است وقتی که برنج اندکی زنده است قابلمه را از روی شعله برداریم. اکنون به مدت نیم ساعت قابلمه را بر روی گاز خاموش می‌گذاریم.

مرحله پنجم

ماست را بهم زده تا یکدست گردد. پس از 30 دقیقه که آش مقداری جا افتاد ماست هم زده را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا مخلوط شده و آش یکدست گردد. در آش ماست از روغن استفاده نمی‌کنند زیرا مزه آش را خراب می‌نماید.

مرحله ششم

پیش از اضافه کردن ماست حتما باید آش به مدت 30 دقیقه استراحت نماید. برای درست کردن این آش نباید از نعنا استفاده شود. در تهیه این آش می‌توان دل و جگر مرغ هم بکار برد که مزه بسیار خوبی به آش می‌دهد اما این کار اختیاری است.

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه آش ماست و لپه

  1. راحیل

    وای وای چه کردیییییی😍🤩

  2. طَراوت

    طعمش چطوره ؟😋

  3. تِهرت (خریدار محصول)

    مثل همیشه عالی و کاربردی🙂

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)