رضیم
شماره دستور پخت: 3985
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از متنوع ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران برنجوش است که با دستور و متدهای متفاوتی طبخ و تهیه می شود. برنجوش یکی از غذاهای سنتی و قدیمی خوشمزه بوشهر محسوب می-شود. البته طرز تهیه این غذا متنوع است و به روش های متنوعی طبخ می گردد. در روش سنتی مردم بوشهر این غذا با رشته های دست ساز خانگی تهیه می شود. اما در روش امروزی تر که بیشتر رونق یافته در تهیه این غذای خوشمزه از برنج اشتفاده می شود تا دیگر استان ها نیز بتوانند به راحتی این غذای لذیذ را در منزل تهیه نمایند. این غذا در بوشهر به همراه نوعی از ماهی به نام ماهی شور آماده می شود. پیشنهاد می کنیم گر به بوشهر سفر کردید حتما در رستوران های سنتی شهر این غذا را امتحان کنید. برای آموزش تهیه این غذا با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 2 نفر

برنج 2 پیمانه

شیره 2 قاشق غذاخوری

ماهی شوریده 2 تکه فیله شده

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

ادویه ماهی به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت برنجوش

مرحله اول

برای تهیه این غذای منحصر به فرد و ویژه، ابتدا برنج را بین نیم الی سه ساعت خیس کرده و کنار می گذاریم. پس از مدتی قابلمه را تا نصفه پر از آب کرده و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

سپس کمی روغن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب بجوشد. آب برنج اضافی را خالی کرده و برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه می کنیم و تا نیمه پز شدن برنج صبر می کنیم.

مرحله سوم

بعد از گذشت دقایقی برنج را آبکش کرده و شست و شو می دهیم. برای تهیه این غذا برنج باید کمی زنده تر از حالت دم کشیده باشد. شیره خرمای از قبل آماده شده را به برنج آبکش اضافه کرده و خوب با هم ترکیب می کنیم تا کاملاً یکدست و همگن شوند.

مرحله چهارم

حتماً به مقدار شیرینی غذا و مقدار شیره خرما توجه نمایید. برخی افراد ذائقه شیرین ندارند و غذای بیش از حد شیرین باعث ناراحتی و بی میلی آنها نسبت به غذا می شود. در ادامه قابلمه مناسبی انتخاب نموده و به آن روغن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

برنج آبکش را در این مرحله به داخل قابلمه ریخته و بقیه سیره خرما را روی برنج ریخته و در قابلمه را با دم کنی می بندیم. شعله زیر قابلمه را به حدی قرار بدهید که نه خمیر شود و نه بسوزد و با یک دمای متعادل دم بکشد.

مرحله ششم

باید توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از شیره خرما ممکن است ته دیگ برنجوش خیلی زود بسوزد. پس به دمای قابلمه حتما توجه کنید. فیله ماهی را که از قبل یخ زدایی کرده اید را قطعه قطعه نموده و به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه ماهی طعم دار کنید و در نهایت دقایقی ماساژ دهید.

مرحله هفتم

به مدت 15 الی 30 دقیقه به ماهی زمان استراحت بدهید تا ماهی ها طعم دار شوند. سپس با انتخاب یک تابه مناسب و افزودن مقداری روغن ماهی ها را درون روغن در حال جوش قرار داده و سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

در انتها روغن اضافی ماهی را با دستمال حوله ای گرفته و در ظرف مناسب نگهداری می کنیم. پس از دم کشیدن برنجوش، غذا را درون دیس کشیده و با قطعات ماهی تزیین می کنیم. در نهایت از این غذای بوشهری لذت ببرید.

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه برنجوش پلو ماهی

  1. جهان آوا

    احسنت عالی بود😋👌🏻

  2. زُلفا

    چه خفن و خوشمزنس :)👍🏻👌🏻🙏🏻

  3. مهرداد

    بنظر میاد که خیلی عالی شده بود🙏🏻🤩

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)