رضیم
رضیم
طرز تهیه ته چین مرغ و هویج

موارد لازم + طرز تهیه

ته‌چین مرغ و هویج یکی از غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی است که با دستور پخت‌های مختلف سرو می شود. برای مشاهده راهنمای کامل و گام به گام پخت ته‌چین مرغ و هویج تا انتها با سایت آموزشی رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر

هویج ۲ عدد

سینه مرغ ۲۰۰ گرم

زرده تخم مرغ ۱ عدد

ماست چکیده ۳ قاشق غذاخوری

برنج ۲ پیمانه

پیاز ۱ عدد

زرشک ۳ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش تازه ۱ قاشق چایخوری

کره ۲۰ گرم

زعفران دم کرده غلیظ به مقدار کافی

نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین به مقدار کافی

طرز تهیه ته چین مرغ و هویج

مرحله اول

برای تهیه ته‌چین مرغ و هویج نخست برنج را شسته و همراه با کمی نمک در قابلمه مناسبی قرار دهید، سپس به اندازه ای که دو بند انگشت از میزان برنج بیشتر باشد آب به قابلمه اضافه نمایید،

مرحله دوم

حالا برنج را به مدت 1 ساعت در آب خیس کنید. سپس پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در یک قابلمه مناسب روی شعله ملایم قرار دهید و سپس کمی روغن مایع بریزید.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سبک و شفاف شود، سپس مقداری زردچوبه به آن افزوده و به تفت دادن را ادامه دهید تا پیازها کاملاً سرخ و طلایی گردند. حالا سینه مرغ را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم

سپس سینه مرغ را کمی تفت داده تا سرخ شود و سپس کمی پودر دارچین و نمک و فلفل سیاه داخل قابلمه بریزید. اکنون به اندازه ای آب در قابلمه بریزید که سینه مرغ را بپوشاند و اجازه دهید سینه مرغ کاملا بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله هویج ها را بشویید و پس از جدا کردن پوست آن ها را به صورت ورقه های نازک خلالی برش دهید؛ سپس در تابه ای مناسب روی شعله ملایم قرار دهید. حالا داخل تابه ای با روغن مایع مفداری کره نیز بریزید.

مرحله ششم

اکنون اجازه دهید تا کره آب شود؛ سپس برش های خلالی هویج را به تابه اضافه کنید و آبلیمو را با کمی نمک و زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. حالا مقداری آب به تابه اضافه کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله درب تابه را ببندید تا هویج ها مقداری پخته و نرم شوند و سپس درب تابه را برداشته و اجازه دهید آب اضافی تابه کاملا کشیده شود. وقتی سینه مرغ کاملا پخت، آن را از قابلمه خارج کرده و تغ حد ممکن ریزکرده و خرد نمایید.

مرحله هشتم

اکنون قابلمه را با برنج روی شعله قرار دهید و اجازه دهید برنج به صورت نیم‌پز درآید. بعد از 8 دقیقه دانه های برنج را بین دو انگشت خود فشار دهید، چنانچه برنج نرم و مغرپخت بود، پخت برنج کافی است.

مرحله نهم

سپس قابلمه را از روی شعله بردارید و برنج را در آبکش بریزید، حالا زرده تخم مرغ و ماست را با کمی زعفران دم کرده و نمک در کاسه‌ی مناسبی بریزید و خوب هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط و ترکیب شوند.

مرحله دهم

در این مرحله زرشک را بشویید و تابه مناسبی را روی شعله ملایم قرار دهید؛ سپس کره، شکر و زرشک را در تابه بریزید و مدتی تفت دهید. اکنون نیمی از برنج پخته شده را همراه با مایع ته‌چین داخل کاسه‌ای بریزید.

مرحله یازدهم

اکنون برنج را خوب هم بزنید تا با مایع ته‌چین مخلوط شود، سپس قابلمه مناسبی را روی شعله ملایم قرار داده و کمی روغن مایع داخل آن بریزید. سپس ته‌چین را در کف قابلمه بریزید و سطح آن را کاملا صاف کنید.

مرحله دوازدهم

در این مرحله ته‌چین را به ترتیب با ریختن هویج، زرشک و سینه مرغ کامل کرده و روی مواد میانی را با برنج ساده پر کنید؛ سپس با کفگیر آن را صاف و یکدست نمایید. اکنون درب قابلمه را با یک دم کنی ببندید و روی قابلمه بگذارید.

مرحله سیزدهم

در آخر قابلمه را روی شعله ملایم و شعله پخش کن قرار دهید؛ سپس بگذارید ته‌چین به مدت 45 تا 60 دقیقه روی شعله بماند تا کاملا دم بکشد. بعد از این مدت میتوانید ته‌چین را بکشید و نوش جان کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه ته چین مرغ و هویج

  1. جاندخت

    بازم درمورد این دسته بندی طرز تهیه  بزارین🙏🏻😊

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)