رضیم
شماره دستور پخت: 3552
رضیم
طرز تهیه خاچاپوری

موارد لازم + طرز تهیه

خاچاپوری یکی از لذیذترین غذاهای دنیاست که منشا آن گرجستان است، برای دانستن دستورپخت این غذای لذیذ تا انتها با رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

آرد سفید ۲ تا ۳ پیمانه

آب ولرم ۱ لیوان

خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری

قند ۱ حبه

تخم مرغ ۲ عدد

روغن مایع ۶ قاشق غذاخوری

گوجه گیلاسی به مقدار کافی

قارچ ۲۵۰ گرم

پنیر پیتزا ۳۰۰ گرم

فلفل دلمه ای ۱ عدد

سوسیس ۲ عدد

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و آویشن به مقدار کافی

دستور پخت خاچاپوری

مرحله اول

برای تهیه یک وعده خاچاپوری لذیذ نخست یک نصفه آب گرم را با شکر و خمیر مایه فوری در کاسه‌ی مناسبی مخلوط کنید، سپس در کاسه را بگذارید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در جای گرمی نگه دارید تا خمیر مایه عمل آمده و شکل بگیرد.

مرحله دوم

در این مرحله بقیه آب گرم و تخم مرغ و روغن را در کاسه‌ی بزرگی با هم مخلوط نمایید، سپس خمیرمایه آماده شده را داخل کاسه حاوی مواد ریخته و هم بزنید تا به طور کامل یکدست شوند.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را دوبار الک نمایید، سپس آرد را به تدریج اضافه نموده و با قاشق هم بزنید تا به شکل خمیر جمع شده در بیاید. سپس خمیر را روی سطح کار گذاشته و کمی ورز دهید تا خمیر کاملا قوام یافته و یکدست شود.

مرحله چهارم

اکنون کاسه‌ی مناسبی را با روغن چرب کنید و مخلوط را داخل کاسه بریزید. روی کاسه را با سلفون ببندید و به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت کنار بگذارید تا خمیر ور بیاید و حجم آن دو برابر گردد.

مرحله پنجم

در این مرحله برای تهیه مواد خمیر نخست قارچ را ورقه ای برش دهید، سپس با کمی روغن تفت دهید تا آب بیندازد، حالا ادویه‌ها و فلفل دلمه‌ای را اضافه کرده و با هم تفت دهید و اجازه دهید کاملاً سرخ شوند.

مرحله ششم

بعد از اینکه خمیر ور آمد، روی سطح کار ورز دهید تا هوای زیادی از خمیر خارج گردد، سپس خمیر را به 4 قسمت تقسیم کرده و دوباره به مدت 15 دقیقه با پلاستیک بپوشانید تا روی خمیر خشک نشود.

مرحله هفتم

در این زمان فر را در دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا داغ شود، سپس سینی فر را با مقداری روغن چرب نمایید. بعد چونه های خمیر را با وردنه باز کنید، سپس سوسیس خلال شده را همراه با فلفل دلمه و قارچ روی خمیر بریزید.

مرحله هشتم

اکنون دور خمیر را جمع کرده و روی مواد را با مقدار زیادی پنیر پیتزا بپوشانید. سپس مقداری گوجه گیلاسی روی پنیر پیتزا ریخته و خمیرها را روی سینی پهن نمایید، و به مدت 20-30 دقیقه داخل فر بگذارید.

مرحله نهم

بعد از آماده شدن کامل خاچاپوری، گریل را برای چند دقیقه روشن نمایید تا پنیر پیتزا خوش‌رنگ شده و طلایی گردد. در آخر خاچاپوری را از فر بیرون آورده و سپس برش بزنید و با سس مورد‌علاقه‌تان میل کنید. نوش جانتان!

 

 

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه خاچاپوری

  1. تکش (خریدار محصول)

    آخه چه کردییییی ! باریکلا 🤩 👏🏻 😊 👍🏻

  2. آلا (خریدار محصول)

    خعلی خوشمزه است????????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی