رضیم
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

دلمه یک غذای خوش طعم و مقوی است که عمدتاً در خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه طبخ می شود. البته مواد میانی آن با دلمه های ما کمی متفاوت است. کلمه دلمه در ترکی به معنای پر شده است. دلمه را می توان از برگ درخت انگور، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و بادمجان درست کرد. یکی از محبوب ترین انواع دلمه، دلمه برگ مو است و می توان آن را با برنج نیم دانه، گوشت چرخ کرده، لپه و سبزی دلمه برگ مو درست کرد. دلمه برگ مو یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین دلمه های ایرانی است. جالب اینجاست که بدانید دلمه برگ مو نه تنها به عنوان یک وعده غذایی کامل، بلکه در برخی مجالس به عنوان میان وعده نیز سرو می شود. در گذشته، در ایران دلمه ها را شبیه بقچه می پیچیدند. البته هر چه مواد میانی دلمه کمتر باشد، دلمه‌ها باریک‌تر خواهند بود. برای آشنایی با دستور پخت کامل و گام به گام دلمه‌ی برگ مو با شیره انگور تا انتها با سایت آموزشی رضیم همراه باشید.

مواد لازم دلمه برگ مو با شیره انگور

برگ مو ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

روغن به میزان لازم

پیاز سرخ شده ۱ عدد

سبزی دلمه خرد شده ۴ تا ۵ قاشق غذا خوری

لپه آب پز شده نصف لیوان

برنج ۱ لیوان سر خالی

مواد لازم برای سس دلمه

آب ۲ فنجان

شیره انگور ۲ قاشق غذا خوری

سرکه قرمز نصف استکان

سبزی دلمه شامل شوید و مرزه و نعنا و ترخون و جعفری می باشد

طرز تهیه دلمه برگ مو با شیره انگور

مرحله اول

برای تهیه یک دلمه لذیذ با برگ مو و شیره انگور نخست، برنج را که از یک ساعت قبل با نمک و آب داغ خیس نموده‌اید، به صورت کته با ۲ لیوان آب روی شعله بگذارید. وقتی آب آن تبخیر شد آن را کنار بگذارید.

مرحله دوم

در این زمان لپه را که برای رفع نفخ آن از شب قبل خیسانده‌اید؛ با کمی آب روی شعله بگذارید تا بجوشد. وقتی لپه ها پخته شدند، آن ها را آبکش نموده و کنار بگذارید.

مرحله سوم

تابه ای را بردارید و با کمی روغن روی شعله بگذارید تا داغ شود. پیاز، گوشت، روغن، نمک، ادویه و زردچوبه را با هم تفت دهید. سپس سبزی دلمه را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله چهارم

در انتها لپه پخته و برنج را اضافه کرده و مواد را مخلوط نمایید. برگ های مو را شسته و دم‌برگ‌های آن را جدا کنید و درون ظرف کوچکی قرار دهید. روی برگ ها آب جوش بریزید تا کمی نرم شوند و به راحتی پیچیده شوند.

مرحله پنجم

زمانیکه رنگ برگ مو تغییر کرد، آن را از آب بیرون بیاورید. مواد دلمه را در برگ های مو بپیچید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید. سپس کف آن را با ساقه های برگ مو بپوشانید تا دلمه‌ها به ته قابلمه نچسبند.

مرحله ششم

دلمه های پیچیده شده را در کنار هم در قابلمه بچینید. مواد سس دلمه را در کاسه‌ای مخلوط کرده و کمی روغن روی دلمه‌ها بریزید. یک بشقاب چینی روی دلمه ها قرار دهید تا در حین پخت برگ ها باز نشوند.

مرحله هفتم

در مرحله آخر دلمه ها را حدود یک ساعت روی شعله ملایم قرار دهید تا پخته شده، و سس خوب غلیظ شود. دقت داشته باشید که این سس طعم ملس دلپذیری به غذا می بخشد. در حین پخت دلمه می توانید گوجه سبز نیز اضافه کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه دلمه برگ مو با شیره انگور

  1. خاطرآسا

    مرحبا به این سلیقه

  2. آذرگون (خریدار محصول)

    دستت دردنکنه، رسپی خیلی خوبی قرار دادی😍

  3. رخساره (خریدار محصول)

    فوق العادست????????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی