رضیم
شماره دستور پخت: 3893
رضیم
طرز تهیه دو پیازه ماهی

موارد لازم + طرز تهیه

ماهی دوپیازه یک غذای سنتی اصیل جنوبی از ماهی پخته شده و شوید در لا به لای آن پاشیده شده است. این غذا طعم ماهی متفاوتی دارد و برای کسانی که طعم ماهی را دوست ندارند می تواند غذای مناسبی باشد. همچنین این غذا را می توان با ترشی و زیتون سرو کرد. با توجه به آن که وجود برگ بو و چوب دارچین باعث از بین رفتن بوی نامطبوع ماهی می شود. به علاوه برای این غذا می توان از هر ماهی استفاده کرد، اما چون باید بدون هر گونه تیغه ماهی در روش پخت غذا استفاده شود، بهتر است از ماهی هایی با تیغه های کمتر یا استخوان های بزرگتر مانند شیرماهی استفاده شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

ماهی شیر ۴۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد درشت

سیر سبز خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

شنبلیله و گشنیز ۲ قاشق غذاخوری

پودر لیمو عمانی ۱ قاشق چایخوری

شوید خرد شده ½ لیوان

برنج ۴ پیمانه

کشمش (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری

چوب دارچین و برگ بو به مقدار کافی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

دستور العمل دو پیاز ماهی

مرحله اول

برای تهیه سس ماهی لذیذ ابتدا ماهی را چرخ کرده و زردچوبه، برگ بو، فلفل، نمک، پیاز، چوب دارچین و کمی آب به ماهیتابه اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. سپس ماهی را تکه تکه کرده و تیغه آن را جدا می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله تابه ای را برداشته و با کمی روغن حرارت می دهیم. وقتی روغن داغ شد پیازها را تمیز و پوست می کنیم و به قطعات کوچک خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ آنها روشن و طلایی شود.

مرحله سوم

پیاز سرخ شده، سیر سبز خرد شده، شنبلیله و گشنیز را اضافه می کنیم. کمی سرخ کنیم. نمک و پودر لیمو عمانی را هم اضافه می کنیم. ماهی کبابی را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

کشمش ها را بشویید و در آبکش آبکش کنید. کشمش ها را در تابه بریزید و تفت دهید. وقتی کشمش کمی برشته شد، از روی آتش برمی داریم. برنج را از قبل شسته و از شب قبل با آب و نمک خیس می کنیم.

مرحله پنجم

یک قابلمه برمی داریم و 4 برابر برنج آب می ریزیم. سپس روی آتش می گذاریم تا بجوشد. به برنج نمک اضافه کنید و در آب جوش بپزید تا برنج نیم پز شود. وقتی برنج نیم پز شد، در این مرحله می بایست آن را در یک آبکش مناسب آبکشی کنید.

مرحله ششم

سپس شوید را به آب در حال جوش اضافه کرده و 5 دقیقه دیگر تفت می دهیم. سپس آن را در آبکش بریزید و بگذارید کاملا آبکش شود. تابه ای برمی داریم و با کمی روغن حرارت می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله هفتم

پایه مورد نظر را کف تابه می گذاریم. شوید پلو را کف قابلمه بریزید. سپس ماهی و پیاز سرخ شده را روی برنج می ریزیم. سپس یک لایه برنج می آید و این کار را ادامه می دهیم تا برنج و ماهی تمام شود. در نهایت در دمای پایین شوید پلو را دم می کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه دو پیازه ماهی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی