رضیم
رضیم
طرز تهیه سبزی پلو دامغانی

موارد لازم + طرز تهیه

از جمله غذاهای سنتی و لذیذ شهر دامغان، سبزی پلو دامغانی می‌باشد که آن را با ترکیبات گوناگونی تهیه می‌کنند. جهت یادگیری گام به گام نحوه درست کردن سبزی پلو دامغانی با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

بادمجان ۲ عدد

پیاز ۱ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

سبزی پلویی ۳۰۰ گرم

زعفران دم کرده ½ فنجان

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

نحوه درست کردن سبزی پلو دامغانی

مرحله اول

جهت درست کردن سبزی پلوی دامغانی در گام اول برنج را در داخل یک کاسه آب ریخته و به آن یک قاشق چایخوری نمک اضافه می‌نماییم. 60 دقیقه صبر می‌کنیم تا برنج خیس بخورد. در این بازه زمانی پوست بادمجان‌ها را کنده و آنها را به صورت حلقه‌ای خرد می‌نماییم.

مرحله دوم

یک تابه مناسب انتخاب کرده و آن را بر روی گاز قرار می‌دهیم و مقداری روغن در داخل آن می‌ریزیم. صبر می‌کنیم تا روغن خوب داغ شود سپس بادمجان‌ها را در داخل تابه ریخته و هر دو طرف آنها را به طور یکدست سرخ می‌نماییم. پس از آن بادمجان‌ها را از داخل تابه برداشته و در داخل ظرفی می‌ریزیم.

مرحله سوم

اکنون پوست پیاز را کنده و آن را به صورت نگینی ریز خرد می‌نماییم. یک تابه مناسب انتخاب کرده و بر روی گاز می‌گذاریم. در داخل تابه روغن ریخته و بعد از آنکه روغن خوب داغ شد پیاز را داخل تابه ریخته و آنقدر تفت می‌دهیم تا پیازها سبک شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت چرخ کرده، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به پیاز داخل تابه اضافه می‌نماییم و صبر می‌کنیم تا رنگ گوشت تغییر کند. پس از آن گوجه‌فرنگی‌ها را در داخل تابه رنده کرده و با سایر مواد داخل تابه مخلوط می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.

مرحله پنجم

اکنون تمام مواد داخل تابه را در یک طرف تابه جمع می‌کنیم و رب گوجه‌فرنگی را در طرف دیگر تابه می‌ریزیم. صبر می‌کنیم تا بت به صورت کامل سرخ شود. سپس شعله گاز را کم کرده تا گوشت کاملا بپزد.

مرحله ششم

در این مرحله قابلمه مناسبی انتخاب کرده و آن را تا نیمه از آب پر می‌نماییم. قابلمه را بر روی گاز قرار داده تا آب جوش بیاید. سپس برنج و ۱ قشق چایخوری نمک را در داخل قابلمه ریخته و صبر می‌کنیم تا برنج حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه پخته و نرم شود.

مرحله هفتم

حال سبزی پلویی را به شکل ریز خرد کرده و بعد از 6 دقیقه در داخل قابلمه ریخته و با برنج مخلوط می‌کنیم. پس از آن مخلوط برنج و سبزی پلویی را آبکش می‌نماییم. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آن را روی گاز قرار می‌دهیم.

مرحله هشتم

اکنون مقدار کمی روغن در داخل قابلمه ریخته و مقداری نان هم به عنوان ته‌دیگ در داخل قابلمه می‌گذاریم. مقداری از مخلوط برنج و سبزی را بر روی نان ته‌دیگ ریخته و پس از آن مقداری از مخلوط گوشت چرخ کرده را بر روی برنج قرار می‌دهیم.

مرحله نهم

تمام مواد را به صورتی که شرح داده شد به شکل لایه لایه داخل قابلمه ریخته و در نهایت درب قابلمه را بر روی آن قرار می‌دهیم. صبر می‌کنیم تا سبزی پلو ۴۵ دقیقه دم بکشد. نهایتا پلو را در داخل قابلمه هم زده تا مواد کاملا مخلوط شوند و پس از آن پلو را درون دیس می‌ریزیم. سپس آن را همراه با بادمجان سرخ شده میل می‌نماییم.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه سبزی پلو دامغانی

  1. صابر

    نووووووووش جان😉

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی