رضیم
شماره دستور پخت: 5966
رضیم
طرز تهیه شامی بابلی

موارد لازم + طرز تهیه

اگر تا کنون تجربه‌ی پخت یا میل شامی بابلی را داشته‌اید، بدون‌شک طعم بی‌نظیر آن را تأیید خواهید کرد. این غذا که متناسب با ذائقه‌ی هر منطقه دچار تحولات و ایجاد دستورات طبخ مختلف شده است، اصالتأ متعلق به شهر بابل بوده و به سبب طعم مطبوعش در سفره‌ی ایرانیان نیز جای گرفته است. تغییرات از مواد اولیه در مخلوط این شامی تا نحوه‌ی طبخ آن وجود دارد. در مناطق شمالی، در ترکیب مواد اولیه‌ی آن گوشت‌ چرخ‌شده، گردو، سبزیجات محلی، لپه وجود دارد در حالی‌که در برخی دیگر از شهرها علاوه بر لپه، نخود نیز استفاده می‌شود. با توجه به پرطرفدار بودن این غذا، پیشنهاد ما دنبال کردن طرز طبخ آن و امتحان نمودن آنست. لطفأ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم شامی بابلی برای 4 نفر

گوشت چرخ کرده 400 گرم
مغز گردو 2 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه
پیاز 1 عدد درشت
جعفری و گشنیز 1 دسته کوچک
لپه 400 گرم
نخود ½ پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد کوچک
دارچین ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز طبخ شامی بابلی

1- پیش از شروع کار، لازم است ابتدا نخود و لپه را از شب قبل در آب خیسانده تا نفخ آن به طور کامل از بین رود. توصیه می‌شود در این مدت، چند مرتبه آب حبوبات موردنظر تعویض گردد تا نفخ حبوبات گرفته شود.
2- برای شروع، لپه و نخود را در قابلمه‌ای مناسب به همراه 2 تا3 پیمانه آب بر روی حرارت متوسط بپزید و پس از آن آب باقیمانده از آن را خالی نمایید.
3- سیب‌زمینی را با یک پیمانه آب در ظرف مناسب آب‌پز کنید. نخود و لپه را در میکسر مخلوط نمایید تا مخلوطی یکنواخت و منسجم پدید آید.
4- پس از آن، در کاسه‌ای بزرگ بریزید و سیر و پیازی که با دنده‌ی ریز رنده،رنده شده‌ و آب آن گرفته شده است را به آن اضافه کنید. سیب‌زمینی آب‌پز شده که پوست آن کنده شده و به کمک گوشتکوب به‌خوبی له شده است را به مخلوط اضافه کنید.
5- در این مرحله، گردوی ساییده‌شده و گوشت‌ چرخ‌شده را نیز به مخلوط اضافه کنید. اکنون نوبت به افزودن سبزیجات معطر محلی شمالی به همراه تخم‌مرغ است.
6- در صورت در دسترس نبودن سبزیجات شمالی می‌توانید جعفری و گشنیز را به صورت ریز ساطوری کنید و به همراه ادویه‌جاتی نظیر دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در کاسه بریزید.
7- لازم است مخلوط پدید آمده کاملأ چسبناک و یکنواخت باشد. در صورتی که مخلوط، سفت نبوده و یا در حالت چسبناک نداشت، بااضافه‌سازی تخم‌مرغ، این خصوصیت را در مخلوط پدید آورید.
8- گاه ممکن است پس از اضافه‌سازی تخم‌مرغ دوم، مخلوط شل شود، راه‌چاره اضافه نمودن قدری آرد سوخاری نرم به آنست. برای طعم‌دار شدن مواد با یکدیگر و پیدا کردن قوام لازم، روی کاسه را با یک سلفون پوشانده و به مدت 30 دقیقه برای استراحت در یخچال قرار دهید.
9- تابه‌ای با اندازه‌ی مناسب را مقدار مناسبی روغن بر روی شعله قرار دهید و کاسه‌ی مخلوط را از یخچال خارج سازید.
10- به اندازه‌ی یک نارنگی کوچک از مخلوط برداشته و در کف دست پهن نمایید. پیش از گذاشتن آن در روغن، سطح آن را صاف نمایید. در برخی مناطق وسط آن را به کمک انگشت یا پشت قاشق سوراخ نموده و به شکل دونات می‌سازند.
11- سرخ شدن هر طرف شامی‌ها بین 2 تا 3 دقیقه زمان می‌برد. پس از سرخ نمودن دو طرف شامی‌ها، برای خارج ساختن روغن اضافی از دستمال حوله‌ای یا توری فلزی بهره بگیرید.
12- حال زمان سرو شامی‌ها در ظرف مناسب و تزیین آن با دورچینی از سبزیجات معطر و خیارشور و گوجه است. نان تازه نیز برای سرو این غای خوشمزه پیشنهاد می‌گردد.
نوش‌جان

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه شامی بابلی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی