رضیم
شماره دستور پخت: 3807
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از خورشت های سنتی و لذیذ ایرانی قیمه می باشد. قیمه درهم یا قیمه قاطی که به آن قیمه شاه عباسی هم می گویند. یکی از شیوه های پخت خورشت قیمه می باشد. در این مدل تهیه بایستی برنج به همراه خورشت دم شود. بایستی بیان شود طرز تهیه آن محدود به این شیوه نمی باشد. این غذا را می توان در گروه برنج های مخلوط هم قرار داد. برای دیدن آموزش جامع گام به گام طریقه درست کردن قیمه قاطی با سایت آموزشی رضیم همگام باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم

برنج ۳ پیمانه

پیاز متوسط ۲ عدد

لپه ۱ پیمانه

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

زردچوبه ۱ قاشق چای خوری

روغن به میزان لازم

نمک به میزان لازم

پودر دارچین نصف قاشق چای خوری

دانه هل به میزان دلخواه

دستور تهیه قیمه قاطی

گام نخست:

برای درست کردن قیمه قاطی اول برنج را کاملا شستشو می دهیم و صبر می کنیم یک تا دو ساعت در ترکیب آب و نمک خیس بخورد. لپه را نیز کاملا می شوییم و صبر می کنیم همین زمان در آب بماند. یک یا دو بار آب لپه را تعویض می نماییم تا نفخ آن از بین برود.

گام دوم:

پیازها را بشویید و پوست بگیرید و به حالت مکعبی برش بزنید. یک ماهیتابه با سایز مناسب را روی گاز بگذارید. اندکی روغن بریزید تا گرم شود. پیازها را با روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی گردد.

گام سوم:

زمانی پیاز سبک و طلایی شد گوشت خورشتی اضافه گردد. گوشت را به میزانی با پیاز سرخ کنید که رنگ آن تغییر کند لپه ها را آبکشی کنید و در ماهیتابه بریزید و به خوبی با گوشت هم بزنید.

گام چهارم:

اکنون رب و زردچوبه را میریزیم و با هم قاطی می کنیم بعد اندکی سرخ می کنیم تا مزه خامی رب از بین برود. یک یا دو پیمانه آب میریزیم. اندکی پودر دارچین، فلفل سیاه و هل را بنا به سلیقه اضافه می کنیم.

گام پنجم:

صبر می کنیم خورشت قیمه قاطی در زمان 2 تا 2:30 ساعت با حرارت کم پخته شود. مدت زمان برای پخت بر اساس مدل لپه و گوشت مشخص می شود. نزدیک به 1 ساعت پایان پخت خورشت، نمک و زعفران دم شده را میریزیم.

گام ششم:

با تست کردن یک تکه گوشت مطمئن می شویم که پخته شده است. اکنون آب برنج را میگیریم و قابلمه ای روی حرارت می گذاریم و تا نیمه آب میریزیم زمانی که آب جوشید نمک و برنج را میریزیم تا پخته شود.

گام هفتم:

دقت کنید در درست کردن قیمه قاطی احتیاج نیست برنج مانند شیوه آبکش درست پخته شود در این شیوه برنج را اندکی زودتر و زنده تر از روی گاز برمیداریم تا موقع مخلوط کردن با خورشت له نگردد.

گام هشتم:

بعد برنج را آبکش می کنیم زمانی آب ماده های خورشت قیمه گرفته شد حرارت را خاموش می کنیم. ته یک ظرف را بوسیله روغن چرب می کنیم. ته دیگ مورد علاقه خود را در ظرف میریزیم به عنوان مثال می توان نان یا سیب زمینی استفاده کرد.

گام نهم:

اکنون بخشی از برنجی که درست کردیم روی ته دیگ ریخته و بعد یک لایه قیمه روی آن میریزیم و این روند را پیش میبریم تا زمانی که برنج و خورشت به اتمام برسد، یا می توان همه خورشت و برنج را با هم قاطی کرد.

گام دهم:

بنا به سلیقه مقداری زعفران دم شده به برنج میزنیم و مقداری کره ذوب شده به همراه آب روی مواد میریزیم. درب ظرف را گذاشته و صبر می کنیم قیمه قاطی در زمان 50 دقیقه دم شود.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه قیمه قاطی

  1. شیدبانو

    چقدر عالیه🙂🥰

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی