رضیم
رضیم
طرز تهیه ماش پلو افغانی

موارد لازم + طرز تهیه

ماش‌پلو افغانی یکی از خوش‌طعم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای افغانستان است که با دستورپخت‌های متنوعی طبخ می‌شود. برای آموزش کامل و گام به گام دستور پخت ماش‌پلو افغانی تا انتها با سایت آموزشی رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

فیله مرغ ۱ کیلوگرم

برنج ۳ پیمانه

ماش ۱٫۵ پیمانه

پیاز ۲ عدد درشت

سیر ۴ حبه

زنجبیل تازه ½ قاشق غذاخوری

پوره گوجه فرنگی ۱٫۵ پیمانه

ماست ۱ پیمانه

کره به مقدار کافی

زعفران دم کرده به مقدار کافی

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی

گرام ماسالا، پودر تخم گشنیز و پاپریکا به مقدار کافی

طرز تهیه ماش پلو افغانی

مرحله اول

برای تهیه یک وعده ماش پلو لذیذ افغانی نخست فیله مرغ را درشت و نواری شکل خرد کرده و در کاسه‌ی مناسبی قرار دهید. سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به کاسه اضافه کنید.

مرحله دوم

حالا مقداری پودر تخم گشنیز، پاپریکا، 2 قاشق غذاخوری روغن و مقداری نمک را به کاسه اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه ورز دهید تا طعم ها به داخل فیله مرغ بروند. سپس روی کاسه را با درپوش بپوشانید.

مرحله سوم

در این مرحله فیله مرغ را طعم‌دار نمایید و به مدت 1 ساعت در یخچال استراحت بدهید تا مزه‌ها به داخل فیله مرغ نفوذ کند. بعد از آن ماش را شسته و در یک قابلمه پر از آب بریزید، سپس قابلمه را روی شعله قرار دهید.

مرجله چهارم

اکنون اجازه دهید ماش در آب در حال جوش باقی بماند تا کاملا بپزد. وقتی ماش پخت، قابلمه را از روی شعله بردارید و ماش را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد از یک ساعت فیله مرغ را از یخچال خارج کنید.

مرحله پنجم

سپس یک ماهیتابه مناسب را روی شعله قرار دهید و کره را اضافه کنید. وقتی کره ذوب شد، فیله های طعم دار شده را به تابه اضافه کنید، سپس تفت دهید تا رنگ فیله ها تغییر کند و به طور کامل سرخ شوند.

مرحله ششم

دقت داشته باشید که در زمان سرخ کردن فیله ها شعله زیاد باشد تا آب نیفتند. اکنون پیاز را به شکل ورقه های نازک خلالی خرد کنید و وقتی فیله های مرغ سرخ شد از ماهیتابه خارج کنید و پیاز را با کمی روغن داخل تابه بریزید.

مرحله هفتم

اکنون پیاز را تفت داده تا سبک و شفاف شود، سپس سیر و زنجبیل تازه را کاملاً با رنده ریز خرد کرده و در تابه بریزید. وقتی عطر سیر و زنجبیل پخش شد، پوره گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هشتم

حالا مقداری نمک به تابه اضافه کنید، و سپس تفت دهید تا آب اضافی پوره گوجه فرنگی کاملا گرفته شود. وقتی پوره سرخ شد، ماست را به تابه اضافه کرده و پس از آن مخلوط کرده، و فیله‌های مرغ را به تابه اضافه نمایید.

مرحله نهم

بعد از 5 دقیقه قابلمه را از روی شعله بردارید سپس یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا بجوشد. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را بشویید و کمی نمک به قابلمه اضافه کنید.

مرحله دهم

اکنون برنج را به مدت 8 تا 10 دقیقه در آب جوش بگذارید تا نیم پخت شود. در 1 دقیقه آخر پخت، ماش پخته شده را به قابلمه اضافه کنید و بعد از این مدت برنج را در آبکش ریخته و آبکشی کنید.

مرحله یازدهم

در این مرحله داخل تابه مناسبی کمی روغن مایع بریزید، و سپس ته دیگ مورد نظرتان را داخل قابلمه فیکس نمایید. اکنون یک لایه از ماش پلو را داخل تابه بریزید و مقداری از مواد میانی را روی ماش پلو بریزید.

مرحله دوازدهم

سپس روی مواد میانی را با ماش پلو بپوشانید، و همین کار را تکرار کنید تا مواد تمام شود. در آخر زعفران دم کرده و مخلوط آب، روغن و گرام ماسالا را روی برنج پخش نمایید.

مرحله سیزدهم

اکنون در قابلمه را با دم‌کن مناسبی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید، سپس قابلمه را روی شعله ملایم و شعله پخش‌کن قرار دهید. در آخر بگذارید تا ماش پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی شعله بوده و کاملاً دم بکشد، سپس غذا را کشیده و میل نمایید. نوش جان‌تان!

 

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه ماش پلو افغانی

  1. وینا (خریدار محصول)

    عالی بود

  2. شهنواز (خریدار محصول)

    این رسپی حرف نداره 😋 😋 🙂

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)