رضیم
شماره دستور پخت: 5873
رضیم
طرز تهیه مرصع پلو با مرغ

موارد لازم + طرز تهیه

مرصع پلو از جمله غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که یک غذای مجلسی محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی را در سایت رضیم مشاهده کنید.

مواد لازم برای مرصع پلو با مرغ ۴ نفر

برنج  ۴ پیمانه

سینه مرغ  ۴۰۰ گرم

کشمش  نصف پیمانه

زرشک  نصف پیمانه

پیاز  ۳ عدد بزرگ

خلال بادام  یک چهارم پیمانه

خلال پسته  یک چهارم پیمانه

خلال پوست پرتقال  یک چهارم پیمانه

زعفران دم کرده  ۲ قاشق غذاخوری

دارچین  نصف قاشق چایخوری

آب لیمو ترش  ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه  به مقدار کافی

زردچوبه و روغن  به مقدار کافی

دستور پخت مرصع پلو

مرحله اول

به منظور تهیه مرصع پلو رستورانی، قسمت نارنجی پوست پرتقال‌ها را بگیرید و آنها را درون یک لیوان آب بریزید و یک ساعت اجازه دهید تا خیس بخورند. سپس آنها را درون یک شیرجوش ریخته، روی حرارت بگذارید تا آب درون پوست پرتقال‌ها شروع به جوشیدن کند؛ آب پوست پرتقال‌ها را عوض کنید.

مرحله دوم

مجددا پوست پرتقال‌ها را روی حرارت بگذارید؛ این کار 3-4 مرتبه تکرار کنید تا تلخی پوست پرتقال کاملا گرفته شود. پس از آنکه برای آخرین بار آب جوشیده را دور ریختید، دو قاشق غذاخوری روغن مایع را جایگزین آب کنید و پوست پرتقال‌ها را با آن تفت دهید.

مرحله سوم

پس از آن یک قاشق غذاخوری شکر ار به پوست پرتقال‌ها اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا شکر حل بشود و پوست پرتقال‌ها شیشه مانند بشوند. سپس یک تخته آشپزخانه آورده و سینه مرغ را روی آن قرار دهید و به شکل مکعب خرد کنید و در یک ظرف مناسب بریزید. سپس 1عدد پیاز را پوست بگیرید.

مرحله چهارم

پیاز راشسته، حلقه حلقه کنید و به ظرف حاوی مرغ اضافه کنید. مقداری نمک و آبلیمو نیز به مواد اضافه کرده و آنقدر مواد را زیر و رو کنید که گوشت مرغ به خوبی با مواد ترکیب شود؛ با استفاده از سلفون روی ظرف را بپوشانید و آن را درون یخچال قرار دهید تا مرغ مزه‌دار شود.

مرحله پنجم

برنج را درون یک کاسه ریخته و به آن آب اضافه کنید (تا حدی که آب روی سطح برنج را بپوشاند) و اجازه دهید برنج خیس بخورد. مابقی پیازها را پوست گرفته، شسته و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی برش بزنید. کمی روغن درون تابه بریزید، و آن را روی حرارت قرار دهید.

مرحله ششم

پیازهای خلالی شده را درون روغن تفت دهید؛ هنگامی که پیازها نرم شدند، گوشت مرغ را از یخچال خارج کنید و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس مقداری فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و درب تابه را ببندید و صبر کنید تا تکه‌های مرغ با آب پیاز بپزند.

مرحله هفتم

20 دقیقه صبر کنید تا تکه‌های مرغ با حرارت ملایم بپزند. سپس کمی نمک و زعفران دم کرده را به مرغ اضافه کرده، تفت دهید. مقداری دارچین و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به مواد اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید. سپس مواد را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

مرحله هشتم

شش لیوان آب را همراه با مقداری نمک درون قابلمه ریخته و روی حرارت زیاد بگذاریئ تا آب سریع به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را آنقدر بشویید که آب آن زلال شود. هنگامی که آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرد، آب برنج را خالی کرده و درون قابلمه حاوی آب می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا بجوشد.

مرحله نهم

پس از گذشت هفت دقیقه برنج را تست کنید اگر اطراف برنج نرم و مغز آن قدری سفت بود، می‌توانید برنج را آبکش کنید. پس از آنکه قابلمه را شستید روی حرارت خشک کنید و مقداری روغن کف ان بریزید. با استفاده از کفگیر برنج را درون قابلمه بریزید.

مرحله دهم

در ادامه با استفاده از دسته کفگیر یا قاشق یک حفره وسط برنج ایجاد کنید و درب قابلمه را ببندید. یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا درون قابلمه بخار ایجاد شود؛ پس از گذشت 4-5 دقیقه حرارت را کم کنید و صبر کنید تا پلو دم بکشد.

مرحله دوازدهم

هنگامی که پلو دم کشید، مقداری گلاب روی بادام‌ها بریزید و اجازه دهید تا بادام‌ها خیس بخورند؛ کمی آب نیز روی زرشک‌ها بریزید تا زرشک‌ها نیز خیس بخورند. پس از گذشت ده دقیقه زرشک‌ها و بادام‌ها را همراه با کشمش درون آبکش بریزید.

مرحله سیزدهم

در ادامه روی آنها آب بریزید و کنار بگذارید؛ با این کار می‌توانید آب اضافه آنها را خارج کنید. 2/1 حجم دیس را پلو داغ بریزید؛ یک تابه بر روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن داخل تابه ریخته و هر گوشه آن یکی از مواد را بریزید.

مرحله چهاردهم

خلال بادام‌ها را در یک گوشه تابه ریخته و حدود 2-3 دقیقه تفت دهید. سپس زرشک‌ها را در گوشه دیگر تابه ریخته، یک قاشق غذاخوری شکر روی زرشک‌ها بریزید و یک دقیقه تفت دهید. در گوشه دیگر نیز کشمش‌ها را بریزید.

مرحله پانزدهم

کشمش‌ها را نیز 30 ثانیه تفت دهید و مواد را از روی حرارت بردارید. تکه‌های مرغ را که از قبل پخته‌اید در داخل دیس و روی برنج قرار دهید و مجددا روی مرغ‌ها برنج بریزید. مقداری از برنج را زعفرانی کرده و روی برنج ساده بریزید.

مرحله شانزدهم

در ادامه موادی که تفت داده‌اید (یعنی پوست پرتقال، خلال بادام، کشمش، و زرشک) را با طرح مورد نظر خود بر روی برنج بریزید. خلال پسته را نیز بدون نیاز به تفت دادن، بر روی برنج بریزید. به این ترتیب مرصع پلو آماده شده و می‌توان آن را میل کرد.

نکات پخت مرصع پلو

مرصع پلو با گوشت قرمز

در این غذا می‌توان از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کرد. گوشت قرمز را می‌توانید با توجه به سلیقه خود چرخ کرده یا تکه کنید. اگر قصد استفاده از گوشت قرمز را دارید باید یک عدد پیاز را رنده کرده و با گوشت چرخ کرده ترکیب کنید.

قبل از آنکه پیاز را با گوشت ترکیب کنید باید آب اضافی آن را بگیرید؛ مقداری ادویه نیز به مواد اضافه کرده و 5 دقیقه ورز دهید. پس از آن مقداری از مخلوط پیاز و گوشت بردارید و با آن کوفته قلقلی کوچک درست کرده، در روغن سرخ کنید.

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه مرصع پلو با مرغ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی