رضیم
شماره دستور پخت: 4028
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

 تهیه نان از دیرباز در ایران پیشینه تاریخی دارد. در ایران انواع مختلفی از نان در طول تاریخ پخته و مصرف شده است. یکی از بهترین و خوش طعم ترین نان های سنتی ایرانی که در طعم و مزه های مختلفی تهیه می شود نان جزغاله است. نان جزغاله در برخی شهرها با نام دیگری به نام نان دنبه نیز شناخته می شود اما این نان که مخصوص استان خراسان است در بیشتر شهرها به نام نان جزغاله شناخته می شود. نان جزغاله بیشتر با کباب استفاده می شود. دلیل انتخاب نام نان جزغاله استفاده از ته مانده ها و جزغاله های دنبه آب شده برای تهیه این نان خوشمزه است. تهیه این نان و استفاده به عنوان نان زیر کبابی طعم کباب را دو چندان خوشمزه می کند. بهتر است این نان را حتما هنگام سرو کباب استفاده نمایید. شما می توانید با آموزش ما در سایت آموزش غذای رضیم همراه باشید و لذت پخت این نان را بچشید.

مواد لازم نان جزغاله

جزغاله 3 قاشق غذاخوری پُر (دنبه گوسفندی که روغن آن گرفته شده و از روغن جدا شده)

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

آرد سفید 2.5 پیمانه

ماست 1 پیمانه

نمک ½ قاشق چایخوری

روغن دنبه 2 قاشق غذاخوری

بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری

به تکه های دنبه باقیمانده از روغن دنبه جزغاله می گویند.

دستور پخت نان جزغاله

مرحله اول

تهیه نان خراسانی جزغاله بسیار ساده است. برای تهیه این نان خوش طعم ابتدا ماست را درون کاسه بریزید و به آن نمک و بکینگ پودر اضافه کنید و سپس با همزن دستی خوب هم بزنید و مطمئن شوید کاملا یکدست شود.

مرحله دوم

پس از هم زدن نمک و ماست و بکینگ پودر، با الک آرد را به خوبی الک کنید و به ظرف اضافه کنید. حال چند دقیقه مخلوط را هم بزنید تا یک خمیر یکدست به دست آید. در مرحله بعد خمیر را خوب ورز دهید.

مرحله سوم

ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که خمیر منسجم و نرمی بدست آید. پس از ورز دادن پیاز داغ را جزغاله و باقی مانده روغن دنبه ها مخلوط می کنیم تا مواد وسط خمیر آماده شود.

مرحله چهارم

حال روی صفحه یا سینی کار کمی آرد الک شده بپاشید تا خمیر به آن ظرف زمینه نچسبد. خمیر را روی ظرف قرار دهید و دوباره ورز دهید و در نهایت خمیر را به شش قیمت تقسیم کنید. هر بخش را چانه کنید و کمی فشار دهید تا نیمه تخت شود.

مرحله پنجم

حال با وردنه روی خمیر فشار دهید و خمیر را به شکل بیضی در بیاورید. از مخلوط تهیه شده از پیاز و جزغاله مقدار دو قاشق وسط خمیر بریزید و لبه های خمیر را به هم نزدیک کنید و به آرامی لبه ها را بچسبانید.

مرحله ششم

به آرامی خمیر را بردارید و با کف دو دست خمیر را حالت بدهید تا تخت شود. سینی درون فر را بردارید و کاغذ روغنی مناسبی را کف آن بچسبانید. فر باید از قبل به اندازه مشخصی گرم کرده باشید. حال خمیرها را در فاصله مناسب از هم بچینید.

مرحله هفتم

مرحله بعدی تخم مرغ های انتخاب شده با شکسته و خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. در اینجا باید با یک فرچه مناسب روی خمیرها را تخم مرغ مالی نمایید و سپس با پاشیدن کنجد و سیاهدانه تزیین نان جزغاله را به اتمام برسانید.

مرحله هشتم

سینی حاوی خمیر نان جزغاله را درون فر 180 درجه بگذارید و 20 دقیقه حرارت بدهید تا نان ها کاملا بپزند. در نهایت نان ها را از درون فر خارج کنید و در سبد مخصوص بچینید و میل کنید. نوش جان.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه نان جزغاله

  1. پارمیدا (خریدار محصول)

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم????????????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی