رضیم
رضیم
طرز تهیه چلو گوشت گوسفندی

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه چلوگوشت گوسفندی

متن ویدئو طرز تهیه چلو گوشت گوسفندی

سلام دوستان من مهرداد هستم، مرسی که دوباره همراه من هستید. امروز می‌خوایم با همدیگه یه غذای سنتی ایران را درست کنیم چلوگوشت که به خاطر تیکه‌های بزرگ گوشتی که توش داشته این اسم رو روش گذاشتند همراه من باشید تا این غذای لذیذ رو با هم درستش کنیم.

دوستان تو کانال مهرداد پز ما قصد داریم قوی ترین رسپی‌ها را به ساده ترین روش ممکن آموزش بدیم، روش‌هایی که هرکسی با هر توانایی آشپزی که داره بتونه توی خونه برای خودش و خونواده اش این غذاها را درست کنه، اگه دوست دارید این رسپی‌ها را داشته باشید، حتما کانال را سابسکرایب کنید و به دوستان معرفی کنید. امروز هم می‌خوایم با همدیگه چلو گوشت درست کنیم. بریم ببینیم مواد اولیه اش چیه، فقط یک نکته، چلو گوشت معمولا با گوشت رون درست می‌کنن، چه گوسفند چه گوساله، من امروز می‌خوام با گوشت رون گوساله درستش کنم.

ولی طبیعتا گوسفندش خیلی لذیذتره. یک نکته دیگه هم که داره توش حتما از چوب دارچین استفاده کنید چون پودر دارچین توش بریزید معمولا رنگش رو تیره می‌کنه، آبی که داخلش استفاده می‌کنیم هم حتما باید آب جوش باشه که شوک دمایی به گوشتمون ندیم بعضی وقت‌ها باعث می‌شه که گوشت یک خورد ه سفت بشه. خوب بریم سراغ مواد لازم. این جا نمک وفلفل و روغن که داریم. فلفل دلمه ای چوب دارچین، برگ بو، سیر رنده شده، پیازهایی که نگینی خوردشون کردم، رب، کره، به همراه آب، و زعفرون دم کرده، گوشت هم که گفتم از گوشت رون گوسفند یا رون گوساله می‌تونید استفاده کنید با هر مدل گوشتی می‌تونید درست کنید ولی این بهترینشه.

برش‌های گوشتتون باید درشت باشه، که گوشتتون قشنگ توی چلو گوشتتون به چشم بیاد و جذاب باشه. گوشتتون زیاد ریز نباشه. برای طعم بهتر توی گوشتم من یک چند تا تیکه دنبه استفاده کردم چربی گوسفند، معمولا یه عطر دیگه ای داره. خوب، واسه گوشتمون اول که این پوستاش را باید بگیریم. این پوست‌ها باعث می‌شه که گوشتتون سفت می‌شه. خیلی راحت نگاه کنید این‌ها را ازش سوا می‌کنیم این جا رو داشته باشید نگاه کنید این حالت بافت، باعث می‌شه که خیلی گوشتتون سفت بشه. پس ما این‌ها را باید همه رو سوا کنیم. گوشتم رو تمیزش کردم.

دقت کنید روی گوشت یک سری چربی‌ها را داریم، که اون چربی‌ها هیچ مشکلی نداره، خیلی خورشتتون رو خوشمزه تر و چرب تر هم می‌کنه، ولی یک سری بافت‌های حالت آونگی داریم و حالت زردپی و دیگه به قول معروف، پوست و اینا سعی کنید این‌ها را از روی گوشتتون بگیره، که هم گوشتتون خیلی تمیز باشه توی پخت هم ظاهرش خیلی ظاهر خوبی باشه. من الان این گوشت رو فیلمش رو که شما ببینید نگاه کنید الان این اصلا چیز خوبی نیست که روی گوشت شما باشه، نگاه کنید. این خیلی باعث سفت شدن گوشت می‌شه. یا این پوست‌ها، این پوست‌ها اصلا روی گوشت چیز خوبی نیست.

این پوست‌ها را همه رو گرفتم نگاه کنید این‌ها ولی حالا این جا به جاش، ما یک گوشتی رو داریم، نگاه کنید. که پوست نداره، چربی خوب داره، این چربی‌های سفید خیلی اکی هستند توی پخت حالا الان می‌خوایم خوردش کنیم. خوب تیکه‌های گوشتمون برای چلو گوشت تیکه‌های بزرگ انتخاب می‌کنیم. نگاه کنید من از این جا یک برش می‌زنم خوب الان همین تیکه هم حتی تیکه خوبیه، ولی می‌خوام این رو دوتاش کنم. خوب ، این حالت قرمه قرمه است گوشت. شما این تیکه‌ها را که داخل چلوگوشتتون بگذارید، چلوگوشتتون فوق العاده جذاب فوق العاده خوشگل می‌شه. روغن هم گذاشتم یک ذره داغ شد، با پیازم شروع می‌کنم. پیازها را نگینی خورد کردیم و پیاز هم داره تفت می‌خوره، داخل روغن، یک خورده که پیازم سبک شد، گوشت رو بهش اضافه می‌کنم.

خوب پیازم یک خورده رنگش عوض شد، حالا گوشتم رو بهش اضافه می‌کنم. گوشتتون رو خوب تفت بدین، که قشنگ خوشمزه بشه. خوب، گوشتامون دیگه تفت خورد، حالا الان وقتشه که فلفل دلمه ای را بهش اضافه کنم با سیرم، خوب، چوب دارچینم رو اضافه می‌کنم. یادتون باشه که گفتم از چوب دارچین استفاده کنید با برگ بو. پودر دارچین رنگش رو بد می‌کنه. خوب، حالا الان ، می‌خوام کره ام رو تو این مرحله بهش اضافه کنم که یه عطر فوق العاده بهش می‌ده. وای فقط ببینید چه شود. بوی کره که بلند می‌شه، عالیه. خوب، کره که آب شد یک خورده دنبه‌هامون هم که داخلش داریم روغن انداخته، عالی فقط ببین چی شد. حالا می‌خوام ربم رو تو این مرحله اضافه کنم بهش و تفت بدم.

خوب ربمون هم تفت خورد، الان دیگه وقتشه که یک کمی‌بهش فلفل سیاه اضافه کنیم زیاد هم فلفل سیاه نزنید. چون اون رنگ خوشرنگ قرمزش رو تیره می‌کنه. یک خورده هم بهش زعفرون دم کرده اضافه می‌کنیم. آب هم که بهتون گفتم از آب جوش استفاده کنید که شوک حرارتی ندین که گوشتتون اون لطافتش رو حفظ کنه. یک نکته دیگه هم که می‌خواستم بهتون بگم، اندازه آبه. خورشت چلوگوشتتون رو خیلی پر آبش نکنید. همین در حدی که آب بیاد روی گوشتتون رو بگیره اندازه یه بند انگشت بالاش باشه، اکیه زیاد آب نبندید توی خورشتتون، بعد درش را ببندید زیرش را کم کنید تقریبا سه ساعت و نیم تا چهار ساعت، زمان می‌بره تا قشنگ جا بیفته و بپزه، حالا اون هم باز هم ، بستگی به ظرفتون و حجمش تایمش متفاوته، بریم که آبمون رو اضافه کنیم.

خوب، کافیه، نمک هم که تقریبا ده دقیقه یک ربع آخر پخت بهش اضافه می‌کنیم. بریم تا چهار ساعت دیگه. خوب چلو گوشتمون دیگه، آماده شده قشنگ روغن انداخته و جا افتاده ،آبش هم که اندازه است وقتشه که یک مقدار نمک بهش اضافه کنم. نمک رو معمولا آخرهای پخت اضافه می‌کنیم که گوشتمون سفت نشه. نمک هم که اضافه کردیم، بچه‌ها فقط رنگ رو نگاه کنید به خاطر اینه که می‌گم از چوب دارچین استفاده کنید‌ها. رنگش باید این جوری شفاف باشه. این تقریبا یک ده دقیقه که قل بزنه، آماده است که سروش کنیم. خوب دیگه چلوگوشتمون هم آماده شده ، و برش داشتم از روی گاز، می‌خوام بکشمش، داخل یک ظرف گودی می‌تونید بکشید. بعضی‌ها هم برنج را می‌ریزن و گوشه برنج همه را توی یک ظرف می‌چینن.

من بعضی جاها دیدم، حتی سیب زمینی سرخ کرده هم کنارش می‌گذارند ولی من خوب سیب زمینی سرخ کرده نگذاشتم. این از چلو گوشت ما، من یک ذره این جا زرشک و خلال پسته هم دارم وسطش می‌ریزم که یک خورده قیافش خوشگل تر و جذاب تر بشه. خوب مرسی که تا آخر ویدیو همراه من بودید، امیدوارم که درست کنید و در کنار خانواده لذت ببرید، مثل همیشه اگه سوالی داشتید اگه نکته ای بود توی کامنت حتما برامون بنویسید، جواب مید م و می‌بینم کامنت‌ها را مرسی که ویدیوها را نگاه می‌کنید و به اشتراک می‌گذارید با این کار از ما حمایت می‌کنید. یادتون نره که مثل همیشه خیلی دوستتون دارم، تا یه برنامه دیگه خدا نگهدار.

طرز تهیه چلو گوشت گوسفندی

طرز تهیه چلو گوشت گوسفندی

مواد لازم:
گردن گوسفند یا ماهیچه 1 عدد یا ۴۰۰ گرم
پياز خرد شده ۴ عدد متوسط
رب گوجه فرنگي 1 قاشق غذاخوري
ادويه ( دارچين و نمک‌و‌فلفل و زعفران ) مقداري
روغن براي سرخ کردن
آبغوره ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهيه :ابتدا پياز را خلالی خرد کرده و سرخ مي کنيم سرخ چیبسی نمیکنیم فقط در حد طلایی شدن کفایت میکنه ،گردن گوسفند البته من از ماهیچه استفاده کردم ، را داخل
پياز سرخ مي کنيم( مقدار پیاز را کم نکنید چون پیاز خوشمزش میکنه، بعد از کمي تفت دادن و اضافه کردن فلفل ،رب گوجه فرنگي را به مواد اضافه مي کنيم و سرخ مي کنيم . و سپس زعفران غلیظ و چوب دارچین و نمک را هم من به مواد اضافه مي کنيم من چون توی زودپز گوشتم رو میپزم با وجود نمک اصلا سفت نمیشه ولی برای پخت توی قابلمه در یک رب آخر نمک اضافه کنید. بعد از حسابی تفت خوردن مواد مقداری آب مي
ريزيم فقط مقدار آب را زیاد نریزید چون گوشت بی مزه میشه، بعد از پخت کامل گوشت در نهایت آبغوره و زعفران اضافه میکنیم و در کنار برنج دودی با یخورده زرشک و خلال پسته ای که درست کردم سرو مي کنیم

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه چلو گوشت گوسفندی

  1. ثریا (خریدار محصول)

    نووووووووش جان 😊 🤩 👍🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی