رضیم
شماره دستور پخت: 1874
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از غذاهایی که در هر شهری با موادی متنوع سرو میشود، کلم پلو میباشد و کمتر کسی پیدا میشود که این غذای لذیذ را دوست نداشته باشد و از خوردن آن لذت نبرد. معروف ترین نوع این غذا کلم پلو شیرازی میباشد، میتوانید برای آشنایی با طرز تهیه این کلم پلوی خوش طعم و مجلسی با ما در سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

سبزی کلم پلو ۶۰۰ گرم

کلم برگ سفید ۱ عدد متوسط

پیاز ۲ عدد متوسط

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

در ابتدا مانند تهیه هر نوع غذای دیگری که با برنج درست میشود، برنج را در آب و مقداری نمک بخیسانید.

 مدت زمانی که برای خیساندن برنج صرف میشود، بستگی به نوع و تازگی برنج دارد. به عنوان مثال برنج تازه تر زمان کمتری برای خیس خوردن لازم دارد.

یک عدد پیاز را که به صورت نگینی خرد کرده ایم با کمی روغن در یک تابه تفت میدهیم تا پیاز به صورت طلایی شود. سپس ان را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.

در همین تابه با اضافه کردن کمی روغن، کلم برگهای شسته شده و ریز شده به صورت خلالی را در روغن تفت میدهیم و برای اینکه بوی کلم که ممکن است برای بعضیها زننده باشد گرفته شود، کمی به آن زردچوبه اضافه کنید و به خوبی آن را تفت دهید. برای اینکه کلم ها آب بیندازند و نرم شوند، در ظرف را بگذارید، بعد از نرم شدن کلمها نمک و آب لیمو ترش را نیز به آن اضافه کنید.

حالا پیاز داغی را که کنار گذاشته بودید به همراه سبزی خرد شده به کلمها اضافه کرده و به خوبی هم بزنید و تا با هم مخلوط شوند. در اینجا کار درست کردن مواد تمام شده و میتوانید زیر آن را خاموش کنید.

سبزی کلم پلو شامل تره و ریحان به یک اندازه، شوید کمتر از تره و ریحان و ترخون به مقدار کم برای طعم دادن به غذا میباشد. (ترخون زیاد غذا را تلخ خواهد کرد)

به سراغ تهیه برنج میرویم، در این مرحله قابلمه ای را نصف آب کنید، در آن نمک و کمی زردچوبه بریزید و اجازه دهید تا آب درون قابلمه جوش بیاید. سپس برنج خیس شده را به آن اضافه کنید. برنج را چک کنید تا زمانی که مغز برنج هنوز سفت بود و اطراف آن نرم شده بود وقت آبکش کردن آن میشود.

کف قابلمه ی را که برای تهیه کلم پلو در نظر دارید چرب کرده و ته دیگ بگذارید و یک لایه نازک برنج روی آن بریزید و بعد روی برنج نیز یک لایه از کلم سرخ شده را بریزید و به همین ترتیب به صورت لایه لایه این کار را تکرار کنید.

لایه آخر باید برنج سفید باشد.

در قابلمه را با دمی میپوشانیم و روی قابلمه میگذاریم و به مدت زمان 45 دقیقه صبر میکنیم تا برنج دم بکشد.

در زمانی که برنج در حال دم کشیدن است شما کوفته های قلقلی را درست کنید.

برای درست کردن کوفته قلقلی، یک پیاز را با رنده ریز رنده کرده و آب آن را میگیریم و آن را با گوشت چرخ شده مخلوط میکنیم و نمک و فلفل و زردچوبه را نیز به آن اضافه میکنیم. همه ی مواد را به خوبی به مدت 15 دقیقه ورز میدهیم تا مواد خود را بگیرد، در صورت شل بودن این مواد میتوان از آرد استفاده کرد.

سپس آن را 30 دقیقه در یخچال قرار میدهیم و وقتی این زمان گذشت، گوشت را به صورت کوفته های ریز درست کرده و آنها را در روغن سرخ میکنیم و کنار میگذاریم.

بعد از اینکه برنج دم کشید، برنج و مواد کلم را به آرامی در همان قابلمه مخلوط میکنیم تا همه با هم یک دست شده و سپس آن را داخل ظرف مورد نظر کشیده و با کوفته قلقلی های سرخ شده روی آن را تزئین میکنیم و این غذای عالی را سرو میکنیم.

نوش جان

طرز تهیه کلم پلو شیرازی (روش 1)

 

سلام به دوستای عزیزم امیدوارم که حال همتون خوب باشه امروز ناهار کلم پلو قرتی طور درست کردم ، قرتی بودنش فقط در این حد هست که کوشت قلقلی بیشتری درست کردم و ریختم روی پلومون…
حالا نیاین بگین این کلم پلو نیستا که به شیرازی بودنم برمیخوره😁
به نظر من یه کلم پلوی خوشمزه باید با کلم قمری و سبزی های معطر و کنارشم یه تهچین تهدیگی وسالاد شیرازی باشه تا مستقیم به بهشت هدایت بشین😆
بریم دستور تهیه شو که بسیاار هم ساده هست ببینیم.
کلم پلو شیرازی
مواد لازم:
برنج ایرانی ۲ پیمانه
کلم قمری یا برگ ۳۵۰ گرم
گوشت چرخکرده ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
سبزی معطر تازه یا خشک(ریحون،تره،ترخون.شوید)۱۰۰ گرم
نمک ،فلفل،زردچوبه
زعفران مقداری
طرز تهیه: ابتدا باید قلقلی ها را حاضر کنیم به این صورت که پیاز را رنده کنید و با گوشت چرخکرده و نمک و فلفل و زعفران و آرد نخود چی خوب میخلوط کنید بعد قلقلی کنید و در روغن سرخ کنید،تا گوشت ها در حال سرخ شدن هستن،کلم قمری یا برگ را که خلالی برش دادیم را جداگانه در مقداری روغن که بهش زردچوبه زدیم جداگانه سرخ میکنیم،اگر تو خانواده کسی رو دارید که با کلم مشکل داره میتونید کلم ها را رنده کنید که به هیچ وجه دیده نمیشه ،خلاصه که اینطوری میتونیدگولش بزنید😁
من به کلم سرخ شده مقداری هم زعفران اضافه میکنم که کاملا اختیاری هست ،حالااااا برنجی را که آبکش کردین بیارین،کف قابلمه مقداری روغن بریزید نان را برای تهدیگ بچینید و بعد مقداری برنج سفید بریزید روش مقداری سبزی خشک یا سبزی تازه ساطوری شده بریزید(پخش کنید) و مقداری کلم سرخ شده و گوشت قلقلی که جداگانه سرخ کردیم و دوباره مقداری برنج سفید،سبزی معطر و کلم سرخ شده و گوشت قلقلی، تا مواد تمام بشود،بعد روی برنج آب روغن و مقداری زعفران میدیم و برنج را دم میکنیم به همین راحتی و خوشمزگی،من مقداری گوشت قلقلی برای روی برنجم استفاده کردم که اختیاری هست.در کنارش هم تهچین ساده درست کردم و با سالاد شیرازی زدیم بر بدن و جای همتونو خالی کردم..
سوالی بود بپرسین دوستای عزیزم🥰🙌🏻
پ ن:شیرازی های عزیز موقع سرخ کردن کلم بهش مقداری آبغوره هم اضافه میکنن که من نریختم ولی اگر شما دوست دارین اضافه کنید

طرز تهیه کلم پلو شیرازی (روش 2)

طرز تهیه کلم پلو شیرازی (روش 2)

مواد لازم:
گوشت چرخکرده ۲۵۰ گرم
کلم قمری ۲ عدد
تره،ترخون،شوید،ریحان تازه از هر کدام ۵۰ گرم
نمک و‌فلفل و زردچوبه
زعفران
آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری
آردنخودچی نصف قاشق غذاخوری
برنج ایرانی دو پیمانه
سیب زمینی ۱ عدد
طرز تهیه:ابتدا سبزی ها را شسته و ساطوری کنید(میتونید از سبزی خشک هم استفاده کنید) سپس کلم قمری را هم طبق ویدیو اول گرد گرد برش بزنید و بعد خلالی خیلی نازک خرد کنید و در روغن با مقدار کمی زردچوبه خوووب سرخ کنید در این فاصله گوشت چرخکرده را که بهتره چرخکرده مخلوط( ترکیب گوسفندی و گوساله) باشه با نمک و فلفل وزردچوبه و آرد گندم و نخودچی مخلوط کنید تا مایه یکدست بشه استفاده از آردنخودچی به تنهایی گوشت را سفت میکنه سپس در یخچال استراحت بدید و بعد توی دست قلقلی کنید و در روغن سرخ کنید،برنج را هم جداگانه آبکش کنید و کف قابلمه مقداری سیب زمینی که به زعفران آغشته کردید بچینید و روش مقداری برنج ساده و به ترتیب سبزی ساطوری شده و کلم سرخ شده و گوشت قلقلی سرخ شده و دوباره برنج سفید و زعفران دم کرده و تکرار مراحل تا همه مواد تمام شود ،درب قابلمه را گذاشته و دم میکنیم،نوش جان

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی

  1. هاجر

    خدا ازت نگذره چقدر خوشمزه بنظر میاد 😊 🤩 👍🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی