بهترین اپلیکیشن آشپزی و شیرینی پزی

قرار نیست عقب ماندگی های کل تاریخ را یک ساله جبران کنیم (2 نکته مهم)

٧٠ درصد مردم از طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند و برای جلوگیری از تخلفات، هر ماه صدها نمونه آزمایش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز و به نقل از روزنامه شهروند، وزیر بهداشت و درمان، دیروز هنگام بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات، به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت بودجه و رضایت مردم از طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت اعلام کرد: «٣٧ درصد مردم تا حدودی از طرح تحول نظام سلامت راضی هستند.»
روند اجرای این طرح بیشتر بر روی خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی متمرکز شده است، در حالی که بسیاری از مشکلات بیماران به درمان‌های سرپایی و مطب‌ها مربوط می‌شود. دلیل این موضوع چیست و چه برنامه‌ای برای کاهش هزینه ویزیت بیماران، به ویژه در بخش خصوصی دارید؟

ما در حوزه خدمات سرپایی با چالش‌های بیشتری روبرو هستیم و مدیریت این بخش نیز کار دشوارتری است. اما هدف ما این نیست که تمام مشکلات را در یک سال حل کنیم. برای داشتن یک تغییر پایدار، باید به آرامی و با برنامه‌ریزی مناسب پیش برویم. ابتدا به سراغ تجهیزات پزشکی، دارو و کاهش هزینه‌ها رفتیم، و حالا هم به تعرفه‌ها و رعایت آنها در بخش بستری پرداخته‌ایم.

به تدریج وارد حوزه سرپایی خواهیم شد. البته در سال جاری، دولت اقداماتی برای افزایش کیفیت خدمات ویزیت انجام داده است، اما هنوز کافی نیست و باید همه تعرفه‌ها را رعایت کنند. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش تعرفه ویزیت‌ها باشیم. ما کار خود را از بخش بستری شروع کردیم و به زودی به سراغ بخش سرپایی و دندانپزشکی نیز خواهیم رفت.

آیا برای بهبود وضعیت سلامت مردم در حاشیه شهرها برنامه خاصی دارید؟

بله، ما همزمان که طرح نظام سلامت را اجرا می‌کنیم، به حاشیه شهرها نیز توجه داشته‌ایم. در برخی استان‌ها مثل تبریز و فارس، کارهای خوبی انجام شده است. بر اساس آمار، حدود ٩ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

برای این گروه، برنامه‌ای در نظر گرفته شده است تا به طور گروهی با استقرار ۴ کارشناس سلامت در میان جمعیت ١٢ هزار و ٥٠٠ نفری، خدمات ارائه شود. اما باید توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم در مدت کوتاه تمام مشکلات را حل کنیم. امیدواریم سرعت اقدامات در حوزه بهداشت و آموزش در سال آینده افزایش یابد.

در صحبت‌هایتان به موضوع حاشیه‌سازی و مسائل سیاسی در حوزه سلامت اشاره کرده‌اید. به چه موضوعاتی انتقاد شده است؟

به این مسئله باید دقت کرد که برخی مسائل مثل توزیع بنزین پاک در تهران نباید سیاسی شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد این مسائل را سیاسی می‌کنند. به عنوان مثال، درباره آب، فردی می‌گوید که آب نیترات زیادی دارد و ممکن است برای نوزادان خطرناک باشد. در حالی که نوزادان تا ٣ ماهگی آب نمی‌خورند و این موضوعات بیشتر شایعات هستند.

ما نمی‌توانیم تمام عقب‌ماندگی‌ها را در یک سال جبران کنیم

آیا انتقاداتی که مطرح می‌شود، مستقیم به طرح تحول مرتبط است؟

نه، انتقاداتی که مطرح می‌شود، گاهی مربوط به خود طرح نیست. برخی افراد از طرح راضی هستند و برخی دیگر صحبت‌هایی دارند. نمی‌توان ما یک نظر واحد داشته باشیم. آنچه که اهمیت دارد، رضایت مردم است که ما به صورت مرتب از طریق نظرسنجی‌ها بررسی می‌کنیم. ما یک موسسه تحقیقات داریم که به تحلیل میزان رضایت مردم می‌پردازد و از خبرگزاری‌ها نیز برای دریافت نظرات کمک می‌گیرد. همچنین استانداران و مقامات محلی نیز در این نظرسنجی‌ها مشارکت دارند.

در نهایت، ممکن است در برخی بخش‌ها مشکلاتی وجود داشته باشد. اجرایی کردن طرحی بزرگ به این وسعت، بدون نقص نخواهد بود. ولی نکته مهم این است که ما انتقادات و پیشنهادات را می‌شنویم.

در نظرسنجی‌ها چه میزان رضایت از طرح تحول نظام سلامت به دست آمده است؟

این

نظرسنجی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد حدود ۳۷ درصد از مردم کاملاً راضی هستند و بیش از ۴۰ درصد نیز نارضایتی نسبی دارند. در مجموع می‌توان گفت تقریباً ۷۰ درصد رضایت دارند. اما این به این معنی نیست که ۷۰ درصد مردم باید کاملاً راضی باشند. ما در سیستم بهداشت و درمان شاهد کمبودها و مشکلات زیادی هستیم. این رضایت بیشتر به خاطر تلاش‌هایی است که انجام می‌شود و هزینه‌هایی که دولت می‌کند، مردم را راضی کرده است، چه به صورت کامل و چه نسبی.

ما فکر می‌کنیم اگر بخواهیم تمام مردم را راضی کنیم، این کار نیاز به زمان طولانی‌تری خواهد داشت.

نگرانی‌هایی وجود دارد که سال آینده نتوانیم بودجه‌ای که امسال برای سلامت تخصیص یافته را تأمین کنیم. با توجه به تورم سال آینده، احتمال تکرار این بودجه چقدر است؟

مجلس در کنار ماست و ان‌شاءالله در دو یا سه هفته آینده نتیجه این همکاری را اعلام خواهد کرد. خود مجلس طرح‌هایی پیشنهاد داده که منبع درآمدها از هدفمندی یارانه‌ها یا درصدی از ارزش افزوده دائمی شود. امیدواریم که نمایندگان این طرح را تأیید کنند.

با توجه به تلاش نمایندگان در سال گذشته برای تأمین بودجه به نظام سلامت، آیا این نمایندگان از عملکرد وزارت بهداشت راضی هستند؟

نمایندگان در شرایط مختلف حمایت خود را نشان داده‎اند و ما از آنها سپاسگزاریم.

فراموش نکنیم، شما چه برنامه‌ای برای نظارت و حمایت از قربانیان شیمیایی سردشت که شناسایی شده‌اند، دارید؟

بعد از اینکه به سردشت رفتم، جلسه‌ای ترتیب دادیم و در نتیجه آن، یکی از مسئولان وزارت بهداشت یک تیم ۵۰ نفره به آنجا فرستاد. این تیم حدود دو هفته به بررسی و معاینه افرادی که فکر می‌کردند آسیب دیده‌اند پرداختند و قرار است کمیسیون نظر خود را اعلام کند.

ما پیشنهاداتی برای اداره کلینیک درمان قربانیان شیمیایی و حضور متخصصان در سردشت داریم، اما هنوز فرصتی برای برگزاری جلسه مشترک پیدا نکرده‌ایم. ما کاملاً برای همکاری آماده‌ایم و به مردم سردشت احترام می‌گذاریم.

شما نهضتی در زمینه سلامت غذایی و نظارت بر آن آغاز کرده‌اید که نیاز به همکاری اجتماعی و مشارکت مردم دارد. چطور می‌توان این حرکت را اجتماعی‌تر کرد؟

ما در هر زمینه‌ای که فرصت به وجود آمده، نظرات خود را ابراز کرده‌ایم. ما یک دبیرخانه برای شورایعالی سلامت و امنیت غذا داریم که از آنجا فعالیت‌های خود را پیش می‌بریم. کارهای خوبی در زمینه آلودگی آب و غذا و کیفیت سمومی که استفاده می‌شود، انجام شده است.

در مورد روغن پالم نیز، به دنبال اخبار مربوط به آن، هر ماه صدها نمونه آزمایش می‌شود تا از تخلفات جلوگیری شود. اگر هم اعلام نمی‌شود، به معنای عدم پیگیری نیست.

سازمان غذا و دارو قرار است اعلام کند در این مدت چه تعداد بازرسی و نمونه‌برداری انجام شده و اگر موردی مشاهده شده باشد، به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سایت رضیم

خروج از نسخه موبایل