“`html
قوانین و نکات بازی تخته نرد
تخته نرد یک بازی فکری و خانوادگی است که بر روی یک تخته و با ۳۰ مهره (مهرههای چوبی دایرهای) با دو رنگ سیاه و سفید انجام میشود. هدف بازی این است که بازیکنان مهرههای خود را به خانهای به نام خانه خارجی منتقل کنند و سپس آنها را از تخته خارج نمایند.
برای بازی تخته نرد، قوانین مخصوصی وجود دارد که باید رعایت شوند:
- حرکت مهرهها: بازیکنان باید مهرههای خود را نوبتی حرکت دهند و سعی کنند مهرههای حریف را مسدود کنند.
- برداشتن مهرهها: بازیکن میتواند مهرههای حریف را برداشته و به خانه خارجی خود منتقل کند.
- انتخاب مهره: اگر بازیکن نتواند مهرهای را حرکت دهد، میتواند یکی از مهرههای خود را انتخاب کرده و بازی را ادامه دهد.
- حرکت دادن مهرههای خارج شده: مهرههایی که از تخته خارج شدهاند، باید از خانه شروع شوند و با عددی که بر روی دو تاس آمده، به سمت خانه خارجی حرکت کنند.
- حرکت کردن دو مهره با همان عدد: اگر بازیکن با دو تاس همان عدد را بیاندازد، میتواند دو مهره خود را با همان عدد حرکت دهد.
- حرکت کردن مهره در صورت نبود حرکت مجاز: اگر بازیکن نتواند مهرهای را حرکت دهد، نوبت به حریف میرسد.
- برد بازی: بازیکنی که تمام مهرههای خود را به خانه خارجی منتقل کند، برنده بازی است.
به این ترتیب، برای بازیکن با مهرههای سفید، خانهها از 19 تا 24 شمارهگذاری شده است. در خانه 24 دو مهره، در خانه 13 پنج مهره، در خانه 8 سه مهره و در خانه 6 پنج مهره قرار میگیرد. برای بازیکن دیگر، این ترتیب برعکس است؛ به طوری که خانه 1 و 24 برای حریف است و خانه 12 برای بازیکن دیگر است. به همین ترتیب، بازیکن با مهرههای سفید باید مهرههای خود را به سمت خانه 1 حرکت دهد و پس از جمع کردن همه مهرهها در خانههای 1 تا 6، شروع به خارج کردن آنها از بازی کند. برنده کسی است که زودتر مهرههای خود را از بازی بیرون ببرد.
تاریخچه تخته نرد
تاریخچه بازی تخته نرد به زمانهای قدیم بازمیگردد و یکی از قدیمیترین بازیهای استراتژیک شناخته میشود. این بازی به طور گسترده در ایران، اروپا، آسیا و شمال آفریقا انجام میشد.
شواهد تاریخی نشان میدهد که بازی تخته نرد حدود ۵۰۰۰ سال پیش در ایران و هند ایجاد شده است. در آن زمان، تخته نرد با استفاده از چوب، سنگ و حتی استخوانهای حیوانات درست میشد و بیشتر به عنوان یک بازی شانس و استراتژیک شناخته میشد. در اوایل قرن ۱۷، این بازی به عنوان یک بازی شطرنجی شناخته شد و محبوبیت آن در سراسر دنیا گسترش یافت. امروز، تخته نرد یکی از محبوبترین بازیهای استراتژیک در جهان است و به عنوان یک بازی سنتی در بسیاری از کشورها شناخته میشود.
حرکت مهرهها :
برای شروع بازی، هر بازیکن یک تاس را پرتاب میکند. اگر شمارهها یکسان باشد، باید دوباره تاس بیندازند تا شمارهها متفاوت شوند. بازیکنی که شماره بیشتری آورده باشد، بازی را آغاز میکند و بر اساس شمارههای روی تاسها اولین حرکت را انجام میدهد. پس از شروع، هر دو بازیکن باید به نوبت دو تاس را پرتاب کرده و بر اساس شمارهها حرکت کنند.
بازی تخته نرد
یک مهره میتواند به خانهای حرکت کند که حداقل دو مهره یا بیشتر از مهرههای حریف در آن خانه وجود نداشته باشد.
شمارههای روی تاسها حرکات جداگانهای را تشکیل میدهند. برای مثال، اگر بازیکن 3 و 5 بیاورد، میتواند یک مهره را 5 خانه به جلو حرکت دهد و مهره دیگری را 3 خانه حرکت دهد.
“““html
مجموع دو تاس باعث میشود مهرهها به خانههای مختلف حرکت کنند. حرکت مهرهها از خانه بعدی شروع میشود. به عنوان مثال، اگر یک مهره از خانه 13 بخواهد 5 خانه جابجا شود، به خانه 8 میرسد.
این حرکات فقط در صورتی مجاز است که خانههایی که مهرهها به آنجا میروند، توسط دو یا بیشتر از دو مهره حریف پر نشده باشد.
اگر یک بازیکن جفت بیاندازد، یعنی اعداد روی تاسها یکی باشد، میتواند دو بار حرکت کند. برای مثال، اگر بازیکن 6 و 6 بیاورد، میتواند چهار بار با عدد 6 حرکت کند. این حالت میتواند بسیار مفید باشد.
بازیکن باید از دو عدد تاس استفاده کند و هر دو حرکت را انجام دهد. اگر یکی از اعداد قابل حرکت نباشد، باید عددی که قابل بازی است را بازی کند. اگر هر دو عدد قابل بازی باشند، اما یکی از آنها حرکتی را که مهره انجام میدهد محدود کند، بهتر است عدد بزرگتر بازی شود. اگر هیچکدام از شمارهها قابل بازی نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست میدهد. در مواقعی که جفت آورده باشد، اگر نتواند از همه چهار حرکت استفاده کند، باید حداکثر تعداد حرکاتی که ممکن است را انجام دهد.
زدن و وارد کردن:
زمانی که یک مهره به تنهایی در خانهای قرار گیرد، یک نقص به شمار میرود. اگر یک مهره حریف در آن خانه نشسته باشد، میتواند آن مهره را بزند و از بازی خارج کند. سپس این مهره باید روی تخته قرار بگیرد. هر زمانی که یک بازیکن یک یا چند مهره را از دست داشته باشد، اولین وظیفهاش وارد کردن آنها به بازی است. این مهرهها باید در ربع اول و خانه شروع قرار بگیرند.
به این معناست که یک مهره باید وارد بازی شود، مشروط به اینکه عدد روی یکی از تاسها به خانهای هدایت کند که توسط دو یا بیشتر از دو مهره حریف پر نشده است. برای مثال، اگر بازیکن 4 یا 6 بیاورد و بخواهد مهرهاش را به بازی وارد کند، فقط میتواند در خانه 4 بنشیند زیرا خانههای 5 و 6 پر هستند. او باید اعداد 1 تا 4 بیاورد و تا زمانی که مهرهاش وارد بازی نشده، نمیتواند دیگر مهرهها را حرکت دهد.
به عبارت دیگر، اگر بازیکن 5 و 6 بیاورد، هیچ حرکتی نمیتواند انجام دهد و باید بازی را تماشا کند. اگر حریف تمام خانههای 1 تا 6 را پر کرده باشد، تا زمانی که یکی از خانهها خالی نشود، باید تماشا کند و نیازی نیست تاس بیندازد. اگر تعدادی مهره بیرون داشته باشد، باید همه آنها را به بازی وارد کند و سپس حرکت کند. او ممکن است در هر پرتاب یک یا هیچ و یا دو مهره به بازی وارد کند و این بستگی به شرایط دارد.
خارج کردن:
زمانی که یک بازیکن همه 15 مهرهاش را در ربع آخر جمع کند، مجاز است که آنها را خارج کند. او باید با توجه به اعداد تاس، مهرهها را بیرون بیندازد. مثلاً اگر 6 و 4 بیاورد، باید یک مهره از خانه 6 و یک مهره از خانه 4 بیرون کند. اگر مهرهای در یکی از این خانهها وجود نداشته باشد، باید عدد مربوطه را بازی کند. مثلاً اگر تاس 3 باشد و در خانه 3 مهرهای نداشته باشد، اما در خانههای 4 و 5 و 6 مهره داشته باشد، باید یکی از آنها را 3 خانه جلو ببرد. اگر مهرهای در خانه 3 نباشد، باید از خانه 2 یا خانه 1 و به همین ترتیب ادامه دهد.
“`
اگر در حین بازی، یک بازیکن فقط یک مهره داشته باشد و حریف او با هوش، آن مهره را بزند و بیرون کند، آن بازیکن باید بازی را از نو آغاز کند. یعنی او باید بیرون انداختن مهرهها را متوقف کند و وقتی تاس مناسب را بیندازد، مهرهای که بیرون رفته است را دوباره به بازی برگرداند. سپس باید تا سه ربع از تخته پیش برود و وضعیت خاصی نصیب او شود. پس از آن میتواند دوباره به بیرون انداختن مهرهها ادامه دهد و در حالی که یکی از مهرههایش بیرون است، نمیتواند بیرون بیندازد.
مارس :
اگر یکی از بازیکنان برتری زیادی نسبت به حریف خود داشته باشد، ممکن است قبل از آنکه حریفش حتی یک مهره را از بازی بیرون بیاندازد، آخرین مهره خود را بیرون کند. در این صورت، این دور از بازی برای برنده به عنوان دو دست برد حساب میشود.
نکته :
اگر در هنگام پرتاب یک یا هر دو تاس از صفحه بازی بیفتند، باید پرتاب را دوباره انجام داد. همچنین اگر تاسها به گونهای بیفتند که همانند آینه قرار بگیرند و دو عدد را نشان دهند، باید پرتاب دوباره انجام شود.
ویدیو آموزش و قوانین تخته نرد
نویسنده :امیر پاک مهر