بهترین اپلیکیشن آشپزی و شیرینی پزی

معرفی ۱۳ تا از بهترین کتاب های کارآفرینی

بهترین کتاب‌های کارآفرینی کدامند؟

در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، فرهنگ کارآفرینی به ویژه در زمینه استارتاپ‌ها افزایش یافته و خیلی از افراد جویای کار، به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای موفق هستند.

اگر شما هم همانند دیگر افراد خلاق و نوآور می‌خواهید با کارآفرینی تغییرات بزرگی در تولید یا ارائه خدمات ایجاد کنید، بدون شک یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، آشنایی با اصول مدیریت کسب‌وکار است. به همین خاطر، در اینجا به معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی در این زمینه می‌پردازیم.

۱. «شدن» اثر میشل اوباما

هر کس در مسیر موفقیت، داستانی خاص و جالب دارد؛ داستانی که پر از پیروزی و شکست است و معمولاً برای دیگران ناشناخته باقی می‌ماند. میشل اوباما در این کتاب، خاطرات زندگی‌اش را به‌ویژه در زمانی که بانوی اول کاخ‌سفید بوده، روایت می‌کند. این کتاب نمایانگر تجربه‌های بسیاری از ماست. لیسا اسکیت‌تاتوم، مدیرعامل استارتاپ مدیریت شغل Landit، این کتاب را معرفی کرده است.

۲. «تفکر سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن

دانیل کانمن، نویسنده‌ی این کتاب و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، زمان زیادی را صرف مطالعه‌ درباره‌ی نوع تصمیم‌گیری انسان کرده است. این کتاب دو نوع فکر انسان‌ها را بررسی می‌کند: نوع اول که بیشتر تحت تأثیر احساسات است و نوع دوم که برای حل مسائل پیچیده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و روندی کندتر دارد.

یکی از نکات جالب این است که بسیاری از ما به‌دلیل وابستگی به نوع اول، به اشتباهات شناختی دچار می‌شویم. همه ما در تلاشیم تا در زمان کم، بهترین تصمیم را بگیریم و این کتاب با توضیح علل رفتار انسان‌ها، راهنمایی‌های مفیدی برای اتخاذ تصمیم‌های بهتری در زمان محدود ارائه می‌دهد. نیکول سنتنو، مدیرعامل استارتاپ غذایی Splendid Spoon، این کتاب را معرفی کرده است.

۳. «سختی کارهای سخت: ساختن کسب‌وکار زمانی که هیچ پاسخی ساده نیست» اثر بن هورویتز

فلون فاتمی، مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی Node، این کتاب را به انجیل کارآفرینی تشبیه کرده است. او به مدیران و کارمندانش توصیه می‌کند که از درس‌های این کتاب در کارهای روزانه بهره ببرند.

۴. «نتفلیکسد: نبرد حماسی برای چشم‌های آمریکا» اثر جینا کیتینگ

شان‌لی ما، مدیرعامل استارتاپ ازدواج Zola، به همه کارآفرینان پیشنهاد می‌کند که این کتاب را بخوانند. این کتاب داستان کارآفرینی است که مفهوم یکی از صنایع را دگرگون کرد. نتفلیکس به‌خاطر استراتژی خوب و تیم قدرتمندش موفق شد؛ اما خوش‌شانسی هم سهمی در این موفقیت داشته است.

۵. «منفعت برای برنده‌ها: برگزیده‌ای از تظاهرات بیهوده برای تغییر دنیا» اثر آناند گریدهاراداس

کارلا مونتروسو، مدیرعامل Code2040، معتقد است که این کتاب نکات ارزنده‌ای را از رویکردی متفاوت و مهم به زندگی انسان وارد می‌کند و به کارآفرینان توصیه می‌کند آن را بخوانند.

۶. «جرئت بسیار» اثر برنه براون

نیندی کاپور، مدیرعامل استارتاپ مبلمان Maiden Home، گفت که او کتاب‌های زیادی درباره‌ی کسب‌وکار خوانده، اما معتقد است که تأثیرگذارترین آنها به‌خودی‌خود تبلیغ نمی‌شوند. او یکی از طرفداران پر و پا قرص برنه براون است و می‌گوید مطالعه این کتاب به او کمک زیادی کرده است تا اکوسیستی قوی‌تری میان شرکا، تیم و مشتریان در آمریکا بسازد.

۷. «راهنمای رشد چشمگیر» اثر الاد گیل

اگر شما محصولی را ساخته‌اید و می‌خواهید مراحل بعدی را پیش ببرید، این کتاب می‌تواند به شما کمک کند. این کتاب راهنمای مفیدی است که کارآفرینان موفق برای معرفی محصولاتشان در سیلیکون ولی از آن بهره می‌برند. در نظر گرفتن فرهنگ در کسب‌وکار بسیار مهم است و این نحوه‌ی استخدام تیم است که فرهنگ سازمانی یک شرکت را تشکیل می‌دهد. جسیکا متیوز، مدیرعامل استارتاپ انرژی Uncharted Power، این کتاب را معرفی کرده است.

۸. «نیروی بیشتر: زنان باهوش چگونه در اقتصاد نوین برنده می‌شوند؟» اثر ماگدالنا یسیل

ماگدالنا یک کارآفرین و سرمایه‌گذار است که ۲۵ سال در سیلیکون ولی فعالیت کرده و اولین سرمایه‌گذار Salesforce به شمار می‌رود. او در این کتاب، تجربیات خود را از کار در سیلیکون ولی با خوانندگان به اشتراک گذاشته است. هیدی زک، بنیان‌گذار استارتاپ پوشاک ThirdLove، این کتاب را معرفی کرده است.

۹. «پروژه‌ی نابودی: دوستی که ذهن ما را تغییر می‌دهد» اثر میشل لوئیس

این کتاب درباره ترکیب مطالعات روان‌شناسی و اقتصادی نوشته شده است. در این کتاب توضیح داده می‌شود که چرا شرکت‌ها باید برای رسیدن به هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند. این دو حوزه (مطالعات اقتصادی و روان‌شناسی) می‌توانند با هم به کشف موضوعاتی بپردازند که هر کدام به تنهایی نمی‌توانستند. آلیشیا توماس، مدیرعامل استارتاپ تناسب‌اندام Dibs، این کتاب را معرفی کرده است.

10. راه اندازی کسب و کار؛ ۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا

بیل اولت در کتابش به نام «راه اندازی کسب و کار؛ ۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا»، اقداماتی را معرفی می‌کند که به عنوان جعبه ابزار کارآفرینان نوپا عمل می‌کند و به آن‌ها در روند پیچیده و دشوار کارآفرینی کمک می‌کند. سعید روشنی و نفیسه رضایی‌نیک، مترجمان این کتاب، اعتقاد دارند که این کتاب مباحث عملیاتی را به زبانی ساده توضیح می‌دهد و به خواننده در فهم مراحل مختلف کمک می‌کند. در ابتدای کتاب یک خبر مهم وجود دارد: کارآفرینی قابل آموزش است.

بیل اولت و همکارانش از طریق تحقیق و بررسی می‌گویند که کارآفرینی می‌تواند به دو نوع تقسیم شود: کارآفرینی در سازمان‌های کوچک و متوسط و کارآفرینی در سازمان‌های مبتنی بر نوآوری. «این دو نوع به قدری متفاوت هستند که برای موفقیت در هر کدام نیاز به مهارت‌ها و بینش‌های متفاوتی وجود دارد. در این کتاب به آموزش کارآفرینی در سازمان‌های مبتنی بر نوآوری پرداخته‌ام.»

11. خلق مدل کسب و کار

پس از شناخت مراحل کارآفرینی، باید به یکی از اساسی‌ترین سیستم‌ها در هر کسب‌وکار بپردازید که همان مدل کسب‌وکار است. مدل کسب‌وکار، منطق فعالیت‌های شرکت را در زمینه خلق، ارائه و کسب ارزش توضیح می‌دهد. الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور، نویسندگان این کتاب معتقدند که می‌توان مدل کسب‌وکار را با ۹ جزء اصلی که نشان می‌دهند چگونه یک شرکت درآمد کسب می‌کند، به بهترین شکل منتشر کرد.

در این کتاب به پنج الگوی مختلف مدل کسب‌وکار اشاره شده است: مدل‌های کسب‌وکار تفکیکی، دنباله‌دار، پلتفرم‌های چندوجهی، رایگان و باز که هر کدام می‌توانند الهام بخش شما در حرکت به جلو باشند.
زبان فارسی، نوزدهمین زبانی بود که به همت غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی و بهامین توفیقی پذیرای این کتاب ارزشمند شد.

12. کتاب طراحی ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی یکی از مهمترین اجزای مدل کسب‌وکار است که با نیازهای مشتریان ارتباط نزدیکی دارد. الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور، به همراه گرگ برناردا و آلن اسمیت، در نوشته‌ای دیگر بر روی این موضوع کار کرده‌اند. در کتاب طراحی ارزش پیشنهادی که توسط بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی، مینا نجفیان و اصغر عطایی ترجمه شده، تکنیک‌هایی بیان شده‌اند تا بتوانید محصولاتی و خدماتی طراحی کنید که مشتریان واقعاً به آن‌ها نیاز دارند.

در فصل دوم این کتاب، درباره درک مشتریان صحبت می‌شود و شش تکنیک برای کسب بینش بهتر از مشتریان آموزش داده شده است. هدف این بخش این است که شما به طور کامل در دنیای مشتریان غرق شوید.

13. ایده عالی مستدام

کتاب “ایده عالی مستدام” که به ۲۸ زبان برگردانده شده و یکی از بهترین کتاب‌های حوزه کسب‌و‌کار به شمار می‌رود، درباره چگونگی ماندگاری ایده‌ها صحبت می‌کند و با نثر جذابش خواننده را به خوبی جذب می‌کند. همه ما دوست داریم وقتی موضوع مهمی را مطرح می‌کنیم، دیگری به آن توجه کند تا بتوانیم اثرگذار باشیم و پیام‌مان به یاد ماندنی شود. در واقع، این کتاب به پرورش ایده‌ها می‌پردازد. نویسندگان این کتاب به مدت ده سال به دنبال یافتن پاسخ این سوال بودند که چگونه می‌توانیم ایده‌هایی طراحی کنیم که ماندگار شوند. چرا برخی ایده‌ها موفق می‌شوند در حالی که دیگران شکست می‌خورند؟ دن‌هیث با برخی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین استادان در حوزه‌های مختلف همکاری کرد و متوجه شد که هر کدام از آنها سبک خود را دارند، اما روش‌های تدریس‌ آنها در کلیت بسیار شبیه به هم است. چیپ هیث نیز به مدت ده سال به دنبال پاسخ این سوال بود که چرا گاهی اوقات ایده‌های ضعیف در بازارهای اجتماعی موفق می‌شوند. چه چیزی موجب شده افسانه‌های شهری اینقدر جذب‌کننده باشند؟ چرا برخی درس‌های شیمی بهتر از بقیه در ذهن می‌مانند؟ در نهایت، این دو نویسنده به شش اصل برای ایده‌های موفق و ماندگار دست پیدا کردند: ساده (Simple)، غیرمنتظره (Unexpectedness)، معتبر (Credibility)، احساسی (Emotions)،‌ داستانی (Stories) که حروف اول این کلمات در زبان انگلیسی، کلمه SUCCES را می‌سازد. به خاطر ترکیب جذاب این کلمه، کتاب “ایده عالی مستدام” که به ترجمه سیدرامین هاشمی و مجتبی اسدی نوشته شده است، خود نیز در ذهن‌ها باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:


اگر این مطلب را مفید می‌دانید، با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و درخواست مقالات خود را از طریق قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

سایت رضیم

خروج از نسخه موبایل