همه چیز در مورد کلیسای صخرهای کارانلیک
کلیسای کارانلیک به خاطر کمبود پنجرهها به نام کلیسای تیره شناخته میشود. با این حال، این کمبود نور باعث حفاظت از نقاشیهای دیواری ارزشمند و تصاویری از زندگی مسیح شده است و از تخریب آنها جلوگیری کرده است.
معماری کلیسای کارانلیک
این کلیسا که تاریخ ساختش به اواسط قرن یازدهم برمیگردد، یک کلیسای صومعهای است با طرح مربع و چهار ستون، سه قسمت اصلی و پنج گنبد. کلیسای کارانلیک به همراه کلیسای سیب و کلیسای صندل به خاطر شباهتهای معماری و هنریشان به سه کلیسای ستونی معروف است. ساخت این کلیسا ابتدا توسط یک استاد و سپس با کمک کارآموزان کلیسای اپل و کلیسای صندل به شیوهای مشابه انجام شد.
این کلیسا به عنوان کلیسای اصلی یک مجموعه صومعه عمل میکرد و به خاطر معماری زیبا و موقعیت خاصی که در دره گورمه داشت، ساخته شد. بازسازی برنامه اصلی صومعه به دلیل فرسایش طبیعی و نیاز به فضای مدرن برای گردشگران کار دشواری است. اما باور بر این است که صومعه ورودی متفاوتی به حیاط و دیواری در سمت شمال داشته است.
نقاشیهای کلیسای کارانلیک
مجموعه صومعه حول یک حیاط کوچک سه ضلعی با یک رواق دو طبقه میچرخید. سقفهای رواق در قسمت بالایی شامل بخشهای قوسی و گنبدی بود، در حالی که قسمت پایینی باز بوده و به تدریج فروریخت. جلوی صومعه دارای درگاههای مرتفع با درختان و 19 طاقچه است که صلیبهای مالتی بر روی آنها قرار دارد. نمای کلیسا همچنین با نقوش هندسی قرمز تزئین شده که در بسیاری از کلیساهای کاپادوکیا دیده میشود.
درب سمت چپ به اتاق غذاخوری (نسوز) میرسد. این اتاق دارای میزی به طول 15 متر با نیمکتهای سنگی است و در هر طرف آن قسمتهای گرد وجود دارد. از سمت راست نسوز یک پله به طبقه بالایی میرسد. این مکان انباری بود که از آن برای نگهداری کوزههای سفالی استفاده میشد. درهای مرکزی و سمت راست رواق به اتاقهای غیرقابل توصیف میرسند که شاید اتاقهای انباری یا حتی سلولهای راهبان بودند.
کلیسا از نظر جغرافیایی و هنری به حیاط وصل است. دیوار شرقی رواق دارای نقاشیای از مریم و مسیح فرزند با دو فرشته است که حدود پنج متر از ورودی کلیسا فاصله دارد. این اثر با نقاشیهای کلیسای صندل شباهت دارد.
ورودی کلیسای تاریک نامشخص است و فقط یک نیم طاق حکاکی شده بالای درگاه دیده میشود. یک تونل کوتاه به داخل شبستان با قبر نوزادی وجود دارد.
آثار هنری کلیسای کارانلیک
تابوت کلیسای تاریک شامل آثار هنری و معماری زیبایی است که از بسیاری دیگر از کلیساهای کاپادوکیا بهتر است. نارتکس برای جلوگیری از نفوذ به اتاق غذاخوری، زاویهدار طراحی شده و با حیاط تقاطع مییابد تا یک پنجره به کلیسا را ایجاد کند. یک اتاق تدفین مهم شامل دو قبر و یک آکروسولیوم کودک است.
نقاشی سقف نارتکس تصویر عیسی را نشان میدهد که در ماندورلای متحدالمرکز نشسته و چهار فرشته آن را به آسمان میبرند. کیفیت هنری و سطح نگهداری در برنامه نقاشی شبستان بسیار بالاست و دیوار زیرین بیشتر شامل تصاویر قدیسان ایستاده است.
فضای داخلی کلیسای تاریک
ساختار داخلی کلیسای تاریک براساس ساختار سهگانه بیزانسی طراحی شده است، با گنبدهایی که نمایانگر بهشت هستند که در آن مسیح پانتوکراتور و فرشتگان نشان داده شدهاند. دیوار بالایی شامل Scenes از زندگی مسیح بوده و دیوار پایینی بیشتر قدیسان ایستاده را به تصویر میکشد.
زیر طاقها، پیامبران عهد عتیق ایستادهاند و طومارهای باز حاوی متنهای نبویشان را در دست دارند و صحنهای از زندگی مسیح را توضیح میدهند که پیامبر به سمت آن نگاه میکند. پادشاهان سلیمان و داوود در طاق میان دو گنبد پانتوکراتور با لباس سلطنتی قرار دارند و بسیاری از جفتهای تصویر شامل یک فرد بزرگسال و یک جوان هستند.
موضوع نقاشی کلیسای تاریک
نقاشیهای کلیسای تاریک به زندگی حضرت مسیح تعلق دارند و صحنههای مهمی از جمله ولادت، غسل تعمید، تغییر شکل، مصلوب شدن و رستاخیز او را نشان میدهند. در قسمت جلویی سمت چپ، چهار evangelist یا انجیلیست به تصویر کشیده شدهاند که نحوه کپی کردن نسخههای خطی کتاب مقدس توسط مردم کاپادوکیه را به نمایش میگذارند.
در سه گنبد پشت سر هم، عیسی به عنوان پانتوکراتور (یا قدرت مطلق) طراحی شده است. گنبد مرکزی عیسی را با موهای قرمز و چهرهای نرم به تصویر میکشد. همچنین، شش فرشته و تصویری از عیسی به عنوان نوجوان نیز در اطرافش قرار دارد.
در گنبد شرقی، تصویر دیگری از عیسی نشان داده میشود که در کنار چهار فرشته، جان باپتیست و والدین مریم، یعنی آنا و یواخیم قرار دارد.
قسمت مرکزی کلیسای تاریک
قسمت اصلی کلیسای تاریک، نقاشی دیزیس را نمایش میدهد که در آن عیسی بر روی نیمکتی بزرگ نشسته و مادرش مریم و جان باپتیست در کنار او هستند. دو اهداکننده نیز در هر طرف زانو زدهاند و دعاهایشان در بالای سرشان نوشته شده است. پنج پدر کلیسا، از جمله گریگوری الهیدان، ریحان، جان کریزوستوم، نیکلاس و ایپاتوس در نیمه پایینی ایستادهاند.
در سمت راست، چندین نقاشی جالب وجود دارد، از جمله تصویری از ابراهیم سالخورده و مندیلیون مقدس که در بالای محراب گرد قرار گرفته است و طبق افسانههای کلیسا به عنوان “نخستین نماد عیسی” شناخته میشود. همچنین، سنت پولیکارپ، اولین اسقف اسمیرنا و یک شهید معروف، در سمت چپ به صورت پنهان ایستاده است.
کلیسای تاریک و صومعه آن با هزینهای قابل توجه برای استخدام هنرمندان حرفهای از قسطنطنیه ساخته شدهاند.
صحنه دیزیس در ایوان اصلی نشان میدهد که دو حامی به نامهای نیکفوروس و باسیانوس در برابر عیسی سجده میکنند.
دو پیکر کوچک به نامهای جان انتالماتیکوس و ژننتلیوس نیز در مقابل پای عیسی در دیوار پشتی گلدسته قرار دارند و تعظیم میکنند.
چهار اهداکننده دیگر زیر بالهای فرشتگان جبرئیل و میکائیل در دیوارهای جانبی کلیسا محافظت میشوند.
اطلاعات کمی درباره این اهداکنندگان وجود دارد، به جز گچ دیوار پایینی که شامل گرافیتی از زائران یونانی است و به قرنهای ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ باز میگردد. بعد از تبادل جمعیت در سال 1924، کلیسا به عنوان یک کبوترخانه توسط کشاورزان محلی ترک استفاده میشد تا اینکه در دهه 1970 دوباره به روی مردم باز شد و در دهه 1980 بازسازی گردید.
سوالات متداول درباره کلیسای کارانلیک
1. کلیسای کارانلیک در کجای ترکیه قرار دارد؟
کلیسای کارانلیک در منطقه کاپادوکیا در مرکز ترکیه واقع شده است.
2. چه اندازه برای ساختن آن زمان صرف شده است؟
برای ساخت کلیسای کارانلیک حدود ۱۰۰ سال زمان صرف شده است، و در طول این مدت، ساختمان به طور مداوم در حال توسعه بوده است.
این کلیسا در قرن یازدهم میلادی ساخته شد و در قرنهای بعدی چندین بار تعمیر و بازسازی شد. در دوره عثمانی، کلیسا به یک گنبد خرابه تبدیل شده بود.
3. چه نقاشیهایی درون کلیسا وجود دارد؟
در داخل کلیسای کارانلیک، نقاشیهایی با مضامین مذهبی و تاریخی وجود دارد. این نقاشیها شامل صحنههای زندگی مسیح، پیامبران عهد قدیم، فرشتگان و شخصیتهای مقدس میباشند.
4. آیا کلیسای کارانلیک برای بازدید عمومی باز است؟
بله، کلیسای کارانلیک برای بازدید عمومی باز است و از دیدن آثار هنری زیبا درون آن استقبال زیادی میشود.
منبع : نگار آنلاین