تک چرخ زدن با دوچرخه
آموزش تک چرخ با دوچرخه کاری بسیار جذاب و پرطرفدار در دوچرخه سواری است؛ اما اگر نتوانید تعادل خود را حفظ کنید، میتواند خطرناک باشد. اگر شما هم میخواهید یاد بگیرید که چطور تک چرخ بزنید، با ما همراه باشید.
صندلی خود را در ارتفاع متوسط قرار دهید.
یکی از چالشهای بزرگ در حین تک چرخ زدن، از دست دادن تعادل و عقب افتادن از دوچرخه است. بنابراین، ارتفاع صندلی خود را به شکلی تنظیم کنید که در وسط باشد. این کار به شما کمک میکند تا تعادل بهتری داشته باشید و کار را برایتان آسانتر کند. بعد از اینکه بیشتر تمرین کردید، میتوانید ارتفاع صندلی را به دلخواه خود تنظیم کنید.
به یاد داشته باشید که این کار ممکن است مرکز تعادل شما را تغییر دهد، بنابراین نیاز دارید که روش جدیدی برای حفظ تعادل دوچرخهتان یاد بگیرید.
دندههای خود را تا حد امکان پایین بیاورید.
وقتی تازه شروع میکنید، نیازی نیست خیلی سریع باشید. در واقع، با سرعت کم و آرام پیش رفتن، یادگیری تک چرخ زدن خیلی آسانتر خواهد بود. برای تمرین، دنده را روی دنده کم تنظیم کنید، مثلاً بین ۱-۱ تا ۱-۳. هر زمان که خواستید، میتوانید دنده را تغییر دهید.
هرچند با هر دندهای میتوانید تک چرخ بزنید، یادگیری با دنده پایین خیلی راحتتر است.
یک فضای بزرگ برای تمرین پیدا کنید.
اگر بتوانید در یک فضای باز تمرین کنید، راحتتر میتوانید دوچرخه را جمع کنید و چرخش آن را تمرین نمایید. یک پارک محلی یا یک فضای بزرگ پیدا کنید تا بدون استرس، تمرین کنید. پارکها گزینههای خوبی هستند چون بزرگ و علفیاند، و در صورت سقوط از دوچرخه، احتمال آسیب دیدن شما کمتر است.
اگر پارک بزرگی در نزدیکی شما نیست، میتوانید در یک پیادهرو خالی، یک خیابان ساکت یا هر مکانی که برای دوچرخه سواری امن باشد تمرین کنید. همچنین، میتوانید در یک سر بالایی ملایم تمرین کنید؛ این کار به حفظ تعادل کمک میکند.
با سرعتی پایین تا متوسط شروع کنید.
سوار دوچرخهتان شوید و رکاب بزنید تا کمی سرعت بگیرید. سرعت شما باید کمی بیشتر از سرعت پیادهروی باشد تا بتوانید تک چرخ زدن را به آسانی شروع کنید. وقتی در این کار بیشتر مهارت پیدا کردید، میتوانید سرعت خود را افزایش دهید. با تمرین، از سرعت پایین شروع کرده و کمکم سریعتر شوید.
پدال را با پای مسلط در ساعت ۲ نگه دارید.
وقتی دوچرخه سواری میکنید، حتماً بدانید کدام یک از پاهای شما قویتر است. پای قویتان را بچرخانید تا پدال در موقعیت ۲ ساعت قرار بگیرد، تا بتوانید به راحتی فشار وارد کنید و سرعت بگیرید. اگر نمیدانید پای قوی شما کدام است، با هر دو پا چند چرخ دوچرخه بزنید و ببینید کدام یک برای شما راحتتر است.
پای غالب شما پایی است که وقتی به زمین نزدیک میشوید، به جلو میآید.
ابتدا از یک نفر بخواهید که یک ضربه ملایم به شما بزند تا ببینید کدام پای خود را برای حفظ تعادل به جلو میآورید.
به شکل قوی بر روی پدال فشار داده و کمی به عقب خم شوید.
از پای غالب خود برای فشار دادن پدال استفاده کنید تا دوچرخه را به سرعت حرکت دهید و چرخ جلو را کمی بالا ببرید. در این حین، دستگیرهها را بگیرید و کمی به عقب خم شوید تا قسمت جلو دوچرخه از زمین بلند شود. حالا شما اولین تکچرخ خود را انجام دادهاید! در ابتدا با تکچرخهای کوچک شروع کنید و به تدریج سعی کنید چرخ جلو را بالاتر ببرید؛ وقتی که احساس بهتری نسبت به تعادل دوچرخه خود پیدا کردید. اگر احساس کردید به عقب میافتید، ترمز عقب را بکشید. با این کار، حرکت چرخ عقب متوقف میشود و شما را با اطمینان روی چرخ جلو نگه میدارد.
وزن خود را کمی تغییر دهید تا به تعادل برسید.
پس از اینکه دوچرخه را از زمین بلند کردید، شروع به جابجایی وزن خود به جلو و عقب کنید تا تعادل مناسبی پیدا کنید. ممکن است کمی زمان ببرد تا متوجه بهترین حالت جهت حفظ تعادل شوید. این کار را ادامه دهید و در نهایت راهش را پیدا خواهید کرد و میتوانید تکچرخ را برای مدت بیشتری انجام دهید. اگر احساس کردید به عقب میافتید، روی ترمز عقب بزنید تا به جلو متمایل شوید.
اگر به جلو میافتید، با پدال زدن سریعتر، سرعت بگیرید و کمی به عقب متمایل شوید. همچنین فراموش نکنید که باید تعادل خود را حفظ کنید. سعی کنید وزنتان را در وسط دوچرخه متمرکز نگه دارید تا از واژگونی جلوگیری کنید. اگر به یک طرف متمایل شدید، کمی وزن خود را به سمت دیگر تغییر دهید یا دسته فرمان را به آن سمت بپیچید.
بر روی ترمزهای عقب بزنید و چرخ جلو را صاف کنید تا فرود بیاید.
زمانی که احساس میکنید تعادل را از دست میدهید یا میخواهید متوقف شوید، روی ترمز عقب بزنید تا تکچرخ خود را تمام کنید. در حین این کار، مطمئن شوید که چرخ جلو با باقی دوچرخه همراستا باشد. اگر چرخ جلو کمی کج باشد، هنگام برخورد با زمین ممکن است واژگون شوید.
سعی کنید زیاد بر روی چرخ جلو نمانید. در حالی که سیستم تعلیق جلو کمی از ضربات را جذب میکند، نمیخواهید چرخ را تحت فشارهای غیرضروری قرار دهید.