اگر مرسوله پستیتان گم شد، چه کار کنیم؟
مرسوله پستی میتواند شامل پاکت یا بسته باشد. در گذشته، بیشتر افراد به یکدیگر نامه مینوشتند و تعداد نامهها از بستهها و هدایا خیلی بیشتر بود. اما در سالهای اخیر، تعداد مرسولههای پستی به ویژه بستهها و هدایا در حال افزایش است.
علاوه بر این، در یک سال اخیر بهدلیل شیوع کرونا، تعداد مرسولههای پستی افزایش یافته است. با بالا رفتن خریدهای اینترنتی، دفاتر پست با تعداد زیادی مرسوله برای توزیع مواجه شدند و این کار فشار بیشتری به کارکنان پست وارد کرد.
شرکت ملی پست ایران باید بر اساس خدماتش، مرسولهها را بهطور دقیق و بهموقع ارسال کند. معمولاً مرسولههایی که به داخل کشور فرستاده میشوند، ظرف ۲۴ ساعت توزیع میشوند، اما اگر گیرنده در محل نباشد، این زمان ممکن است به ۴۸ تا ۷۲ ساعت افزایش یابد.
با این حال، با افزایش مرسولهها، گاهی مشتریان بستههایی دریافت میکنند که شکسته یا پاره شدهاند. اگر مشتری اعتراضی داشته باشد، ممکن است با این پاسخ روبرو شود که حامل بسته مسئولیتی در قبال خسارت ندارد.
در این مورد، مدیرکل کیفیت و پاسخگویی به مشتریان شرکت ملی پست توضیح داده که برای شکایتها، سامانههایی وجود دارد. یکی از مهمترین سامانهها برای ثبت شکایتها، سامانه eop.post.ir است. مشتریان میتوانند در این سامانه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. اگر شکایت درست باشد و مبلغ آن کمتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد، شماره شبا دریافت کرده و خسارت جبران میشود.
محمد اخلاقی همچنین توضیح داده که اگر مبلغ شکایت بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد، فرد باید به نزدیکترین دفتر پستی مراجعه کند و شکایت خود را ثبت کند. این فرآیند حدود یک روز طول میکشد و اگر ثابت شود بسته آسیب دیده، خسارت ظرف ۴۸ ساعت جبران میشود. پیگیری این شکایات بهصورت مستمر انجام میشود و سال گذشته مبلغ قابل توجهی بابت جبران خسارت پرداخت شده و سعی کردیم رضایت مشتریان را جلب کنیم.