بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست ؟
اگر تا به حال چیزهایی در مورد دیجیتال مارکتینگ مطالعه کردهاید، احتمالاً نام بازاریابی محتوا (Content Marketing) را هم شنیدهاید.
شاید از خود بپرسید بازاریابی محتوا چیست؟
به طور کلی، این فرایند شامل تولید و توزیع محتوا برای افراد مختلف است تا آنها را جذب کرده و در نهایت تشویق به انجام اقداماتی مانند ثبتنام یا خریداری کنند.
کانتنت مارکتینگ چیست ؟
در دنیای امروز، جایی که روشهای تبلیغاتی به شدت تغییر کردهاند، کسبوکارها باید اگر میخواهند اعتماد مشتریان را جلب کنند و روی تصمیمات آنها اثر بگذارند، استراتژیهای سنتی و ابزارهای خود را بازنگری کنند. در اینجا، بازاریابی محتوا بسیار مهم است.
بازاریابی محتوا معمولاً به اشکال مختلفی مانند انتشار مطالب در وبلاگها، مقالات آموزشی، پستهای شبکههای اجتماعی، ویدئوها، اینفوگرافیکها و تعامل با مشتریان به صورت حضوری یا از طریق ایمیل نمایش داده میشود.
با توجه به این موارد، میتوان گفت که بازاریابی محتوا یکی از ارکان اصلی تمام انواع بازاریابی دیجیتال است.
این همچنین اشاره به جمله معروف “محتوا پادشاه است” دارد.
استراتژی در کانتنت مارکتینگ
قبل از ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا برای کسبوکار خود، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید.
چه چیزی از محتوای خود میخواهید؟ آیا میخواهید تعداد مشترکین وبلاگتان افزایش یابد یا میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی مشخص باشد؟
با این حال، برخی عناصر کلیدی وجود دارند که برای هر کسبوکار حتی با اهداف متفاوت یکسان هستند:
- شناخت و درک نیازهای مشتریان
- ایجاد یک پیام قوی درباره برند شما
- تعریف محتوایی که قصد دارید تولید کنید
- ارزیابی موفقیت خود در بازاریابی محتوا
شناخت و درک مشتریان
- 1. مشتریان اصلی خود را شناسایی کنید
به دقت فهرستی از مشتریان اصلی خود تهیه کنید و شناسههای آنها را بررسی کنید.
- 2. اطلاعاتی درباره مشتریان خود جمعآوری کنید
شما میتوانید اطلاعاتی درباره مشتریان اصلی خود از راههایی مثل:
- نظرسنجی از بازدیدکنندگان سایت
- پرسیدن سؤال از مشتریان به صورت حضوری یا تلفنی
- مطالعه ایمیلها و نظرات مشتریان در بخش تماس با ما در سایت
- 3. شناسايي خصوصيات مشتریان
شناخت ویژگیهای مشتریان اولی موجب میشود که شما اطلاعاتی درباره تجربیات آنها بدست آورید و بدانید چه نوع محتوایی میتواند نیازهای آنها را برآورده کند.
- 4. ایجاد پرسونا (Persona)
بهترین راه برای درک نیازهای مشتریان، ایجاد یک پرسونا است.
پس از مطالعه مخاطبان، به مجموعهای از ویژگیها و الگوهای فکری دست پیدا میکنید که کمک میکند یک مخاطب فرضی را تعریف کنید که به عنوان پرسونایی شناخته میشود.
مفهموم پرسونای مخاطب باید به دقت و تفصیل بیان شود.
چگونه محتوای باکیفیت تولید کنیم
امروزه بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که شرکتهای موفقتر قادر به تولید محتوای باکیفیتتری هستند، نه فقط شرکتهای بزرگتر.
با این وجود، همیشه این پرسش برای بازاریابان محتوا وجود دارد: چگونه میتوان محتوای بهتر تولید کرد؟
آیا شما یک پوستر میسازید و لیستی از ویژگیهای آن محتوا را تهیه میکنید؟
محصول خود را معرفی میکنید و آن را در بیلبوردهای شهر قرار میدهید یا یک آگهی تلویزیونی جذاب میسازید؟
کدام گزینه برای کسبوکار شما بهتر است؟ ساخت محتوای خوب و صادقانه به عوامل زیادی بستگی دارد، اما بهطور کلی برای شروع، باید به 3 سؤال پاسخ بدهید: چه کسی، چه چیزی و چرا.
- چرا شما محتوا تولید میکنید؟
- چرا میخواهید نوع خاصی از محتوا را بسازید؟
- هدف شما چیست؟
- آیا استراتژی محتوای شما با اهداف کلی کسبوکارتان هماهنگ است؟
مشتریان شما چه کسانی هستند؟
بدون شک، شناسایی مشتریان یکی از مهمترین مراحل بازاریابی محتوا است. لیستی از مشکلات و خواستههای مخاطبان خود را تهیه کنید و ببینید چه نوع محتوایی را میخوانند. همچنین، به این سؤال پاسخ بدهید: چه چیزی از نظر شما برای مشتریان خاص و منحصر به فرد است؟
چه چیزی میخواهید از محتوای خود به دست آورید؟
شما باید از خودتان بپرسید که این محتوا چه کمکی به مشتریان شما میکند؟ باید بهوضوح درک کنید که چطور محتوای شما میتواند به زندگی مشتریانتان تاثیر بگذارد.
بازاریابی محتوا و استفاده از شبکههای اجتماعی
کانالهای رسانهای به معنای پلتفرمی است که برای انتشار محتوای خود انتخاب میکنید. این یکی از مراحل کلیدی استراتژی بازاریابی محتوا است، زیرا کانال انتخابی تعیین میکند که چه نوع محتوایی باید تولید کنید.
بهعنوان مثال، اگر کانال شما یک وبلاگ باشد، محتوای شما میتواند شامل اطلاعیههای محصولات، گزارشها، نکات استفاده از محصولات و غیره باشد.
بهطور مشابه، اگر از صفحه فیسبوک استفاده کنید، این محتوا میتواند شامل تصاویر، پیامهای مناسبتی، لینکهای مرتبت و غیره باشد یا در اینستاگرام میتوانید تصاویری از فضای دوستانه کار خود به اشتراک بگذارید.
چالشها در بازاریابی محتوا
حتی پس از آنکه تمام عوامل استراتژی خود را شناختید، سه چالش اصلی همچنان وجود دارد:
1. تولید محتوای جذاب
اولین قاعده تولید محتوای جذاب و مناسب برای مخاطبانتان است که تنها از طریق تحقیق به دست میآید.
برای این کار میتوانید روی رقبا تحقیق کنید، بازخورد مشتریان خود را جمعآوری کرده و به دادهها و تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت خود توجه کنید.
2. تولید محتوای کافی
کیفیت از کمیت مهمتر است. هرگز سعی نکنید با تعداد پستهای زیاد یا مقالات طولانی مخاطبان خود را خسته کنید. برای تولید محتوای باکیفیت وقت بگذارید زیرا این کار پیام و برند شما را بهخوبی نشان میدهد.
3. تعیین بودجه برای تولید محتوا
زمانی که نوع محتوای مورد نیاز خود را شناسایی کردید، متوجه میشوید که چه مقدار محتوای شما موقتی خواهد بود، مثلاً یک صفحه وب و چه مقدار ماندگار است، مانند مقالات وبلاگ یا خبرها.
این نکته به شما کمک میکند تا تخمینی از هزینهها برای تولید محتوا داشته باشید. بعد از آن میتوانید تصمیم بگیرید که آیا تیم محتوایی داخلی نیاز دارید یا نه.
بیشتر بخوانید :
همچنین به یاد داشته باشید که هرگز استراتژی بازاریابی محتوا را با بازاریابی محتوام اشتباه نگیرید.