“`html
تونل فمرن بلت؛ طولانیترین تونل ترکیبی جادهای و ریلی زیرآبی جهان
طولانیترین تونل جادهای و ریلی زیرآبی جهان که دانمارک و آلمان را به هم متصل میکند، در دست ساخت است. این تونل در عمق 40 متری دریای بالتیک قرار دارد و پیشبینی میشود در سال 2029 به بهرهبرداری برسد، که این امر باعث کاهش قابل توجهی در زمان سفر بین این دو کشور خواهد شد.
بعد از بیش از 10 سال برنامهریزی، ساخت تونل فمرن بلت (Fehmarn Belt) از سال 2020 شروع شده و ضمن این، طی چند ماه یک بندر موقت در دانمارک ساخته شده است. این بندر محلی است که قرار است کارخانهای برای ساخت 89 قسمت بزرگ بتنی داشته باشد تا با کنار هم گذاشتن این بخشها، تونل زیرآبی شکل گیرد.
به گفته هنریک وینسنتسن، مدیرعامل شرکت Femern A/S، که یک شرکت دولتی دانمارکی است و مسئولیت این پروژه را بر عهده دارد، انتظار میرود که نخستین خط تولید در اواخر امسال یا اوایل سال آینده آماده شود. و با آغاز سال 2024، ما آماده خواهیم بود تا نخستین بخش تونل را زیر آب قرار دهیم.
این تونل در امتداد فمرن بلت، که تنگهای بین جزیره فمرن در آلمان و جزیره لولند در دانمارک است، ساخته میشود و به عنوان جایگزینی برای سرویس کشتیرانی فعلی طراحی شده است که هر سال میلیونها مسافر را جابجا میکند. در حال حاضر، سفر با کشتی حدود 45 دقیقه زمان میبرد، اما با افتتاح تونل فمرن بلت، این زمان به هفت دقیقه با قطار و 10 دقیقه با خودرو کاهش مییابد.
سفری سریعتر با تونل فمرن بلت
این تونل که نام رسمیاش “پیوند ثابت فمرن بلت” (Fehmarnbelt Fixed Link) است، طولانیترین تونل ترکیبی جادهای و ریلی زیرآبی در سطح جهان خواهد بود. این تونل شامل دو بزرگراه دو بانده است که با یک تونل خدماتی از یکدیگر جدا شده و همچنین دو مسیر ریلی برقی خواهد داشت.
طبق گفته اوله کاسلوند، مدیر فنی شرکت Femern A/S، در حال حاضر سفر از کپنهاگ در دانمارک به هامبورگ در آلمان با قطار حدود چهار ساعت و نیم زمان میبرد. اما پس از تکمیل این تونل، این سفر به حدود دو ساعت و نیم کاهش خواهد یافت.
“اکنون بسیاری از مردم برای سفر بین این دو شهر از هواپیما استفاده میکنند، اما گزینه قطار در آینده میتواند این وضعیت را تغییر دهد. سفر با خودرو نیز حدود یک ساعت سریعتر از امروز خواهد بود.”
به گفته کاسلوند، علاوه بر مزایایی برای قطارها و خودروها، این تونل همچنین تأثیر مثبتی بر حمل و نقل بار با کامیونها و قطارهای باری خواهد داشت زیرا باعث میشود مسیر زمینی بین سوئد و اروپای مرکزی نسبت به امروز 160 کیلومتر کوتاهتر شود.
آغاز ساخت تونل فمرن بلت
تاریخچه پروژه تونل زیرآبی فمرن بلت به سال 2008 برمیگردد، زمانی که آلمان و دانمارک توافقی برای ساخت این تونل امضا کردند. بعد از این توافق، بیش از یک دهه طول کشید تا قوانین ضروری از سوی هر دو کشور تصویب شده و مطالعات مختلف انجام شود.
در حالی که این فرآیند در دانمارک به آرامی پیش رفت، در آلمان چندین نهاد شامل شرکتهای کشتیرانی و برخی گروههای محیط زیستی و شهرداریها علیه تصویب این پروژه به دلیل نگرانیهای محیط زیستی و رقابت ناعادلانه اعتراض کردند.
بالاخره در نوامبر 2020، یک دادگاه فدرال در آلمان این شکایات را رد کرد و حکمی صادر کرد که با مجموعهای از شرطها همراه بود، که به گفته وینسنتسن، انتظار میرفت چنین شرایطی وضع شود.
در حال حاضر، بندر موقت در دانمارک ساختش به پایان رسیده و چندین فاز دیگر پروژه در حال انجام هستند، از جمله حفاری مسیری که تونل در آن قرار میگیرد و ساخت کارخانهای که بخشهای تونل در آن تولید میشود. هر بخش تونل 217 متر طول، 42 متر عرض و 9 متر ارتفاع دارد و وزن هر بخش تقریباً 73 هزار تن است.
این کارخانه شامل شش خط تولید و سه سالن خواهد بود که ساخت نخستین سالن اکنون 95 درصد پیشرفت داشته است. بخشهای تونل در عمق حدود 40 متری دریا قرار خواهند گرفت و با استفاده از یدک کشها و جرثقیلها به محل مورد نظر منتقل خواهند شد.
“`
انتقال بخشی از تونل سر جای خودش حدود سه سال زمان خواهد برد.
تأثیرات گستردهتر
تقریباً 2500 نفر به طور مستقیم در پروژه ساخت این تونل مشغول به کار خواهند بود و این پروژه بر زنجیره تأمین جهانی تأثیر دارد.
به گفته وینسنتسن، تأمین مواد اولیه اکنون چالشی بزرگ است زیرا هزینه فولاد و دیگر مواد خام افزایش یافته است. ما در حال دریافت مواد لازم هستیم، اما این کار دشوار است و پیمانکاران ما مجبور شدهاند تا تعداد تأمینکنندگان را بیشتر کنند تا از دریافت نیازهای موجود اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، تأمین پایدار مواد خام بسیار اهمیت دارد.
مایکل سوان از کنفدراسیون صنعت دانمارک، یکی از بزرگترین تشکلهای بازرگانی کشور، اعتقاد دارد که این تونل برای کسب و کارها در خارج از دانمارک نیز مفید خواهد بود.
“تونل فمرن بلت یک کریدور مهم بین اسکاندیناوی و اروپای مرکزی ایجاد میکند. بهبود حمل و نقل ریلی به معنای این است که بارهای بیشتری از جاده به مسیرهای ریلی منتقل خواهد شد که این خود به نفع استفاده از وسایل حمل و نقل دوستدار محیط زیست میباشد.”
در حالی که برخی از گروههای محیطزیستی نگران تأثیر این تونل بر زندگی دریایی منطقه هستند، مایکل لواندال کروس از انجمن حفاظت از طبیعت دانمارک بر این باور است که این پروژه فواید زیستمحیطی خواهد داشت.
“به عنوان بخشی از تونل فمرن بلت، مناطق طبیعی و صخرههای سنگی در دو طرف دانمارک و آلمان ایجاد خواهند شد. طبیعت به فضا نیاز دارد و بنابراین فضای بیشتری برای آن ایجاد خواهد شد.”
اما بزرگترین مزیت برای آب و هوا خواهد بود. عبور سریعتر از تنگه، قطارها را به یک رقیب بزرگ برای ترافیک هوایی تبدیل خواهد کرد و حمل و نقل بار با قطارهای برقی، بهترین راه حل برای حفظ محیط زیست است.
منبع : عصر ایران