محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با خرداد درباره انتقادات به دولت در مورد واردات بنزین میگوید: «تمام انتقادهای مربوط به آلودگی بنزین سیاسی بوده و منتقدین باید نظر خود را بهطور واضح مطرح کنند.
اول از همه باید بگویند آیا در بنزین تولیدی پتروشیمیها، بنزن بیشتر از حد استاندارد وجود دارد یا نه؟ آیا بنزین یورو چهار تایید شده است یا نه؟ آیا واردات بنزین که طبق استانداردها انجام شده و میزان آلایندهها را کاهش داده قابل تأیید است یا نه؟»
او ادامه میدهد: «باید به این سوالات پاسخ دهند و فقط فرافکنی نکنند. اگر میگویند بنزین پتروشیمی استاندارد است و تایید میشود، پس باید مسئولیت جان مردم را بپذیرند. تا امروز، محیط زیست وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام داده و وزارت نفت نیز در کاهش میزان گوگرد در گازوئیل و استانداردسازی سوخت خوب عمل کرده است و تمام کارشناسان میگویند وضعیت بنزین ما بهتر شده است.»
خطر برای سلامت مردم، میراث دولت احمدینژاد
این نماینده مجلس توضیح میدهد: «پدیده اینورژن یک پدیده علمی است که زمانی رخ میدهد که ذرات آلاینده در جو حبس میشوند و قادر به خروج نیستند. ارزیابی ما نشان میدهد که با وجود اینکه هنوز کمی آلایندگی باقی مانده، اما کیفیت هوا بهمراتب نسبت به گذشته بهتر است.»
او به انتقادات از دولت اشاره کرده و میگوید: متأسفانه دولت آقای احمدینژاد و حامیان ایشان که اکنون به بنزین وارداتی ایراد میگیرند، قبلاً گفته بودند که تولید بنزین از پتروشیمیها موقتی است. این نشان میدهد که خودشان هم میدانستند این بنزین میتواند آلودهکننده باشد و باید سریعتر تدبیری برای تأمین بنزین کشور اندیشیده میشد. این یکی از تناقضات منتقدان دولت یازدهم درباره بنزین است.
تناقض دیگری هم وجود دارد این است که در حالی که میگفتند تولید موقت است و فقط برای رسیدن به خودکفایی، اما این تولید موقت چند سال طول کشید و حتی پروژه مهمی برای تولید بنزین استاندارد در کشور آغاز نشد.
یعنی به بهانه تولید موقت، سلامت مردم را به خطر انداختیم. چطور ممکن است که از سال ۷۵ تا سال ۹۰ که اوج تولید بنزین در پتروشیمیها و مصرف آن توسط خودروهای داخلی بوده، به لحاظ آماری، آن سال به عنوان ناسالمترین سال کشور شناخته شود؟ این اتفاقات بیدلیل نیستند.»