“`html
قبل از مصاحبه چگونه خود را آماده کنیم ؟
قبل از اینکه به یک مصاحبه شغلی بروید باید بدانید مصاحبه گر چه سوالاتی از شما می پرسد
16 سوال اصلی که یک مصاحبه گر در ذهن دارد و باید جواب دهید
- درباره تجربیات شغلیتان بگویید. (از شغل و کارفرمای قبلی و …)
- فعالیتهای فوق برنامهی شما چیست؟
- میزان حقوق دریافتی در کار قبلی شما چقدر بود؟
- آیا آمادهاید برای مسافرت یا مأموریت؟
- چرا کار قبلیتان را ترک کردهاید؟
- چگونه خود را ارزیابی میکنید؟ بهترین ویژگیها و بزرگترین نقصهای شما کدامند؟
- برنامه و اهداف شغلی شما چیست؟
- چه اطلاعاتی درباره ما، سازمان ما، محصولات ما، بازار ما، مشتریان ما و رقبای ما دارید؟
- تحصیلات شما چیست؟ آیا دورههای آموزشی ادامهداری را گذراندهاید؟
- روش کار شما چگونه است؟
- از خودتان صحبت کنید.
- چرا و چگونه فکر میکنید میتوانید در رشد سازمان ما مؤثر باشید؟
- میزان دانش و اطلاعات شما چقدر است؟
- از چه زمانی آماده به کار هستید؟ در حال حاضر چه فعالیتی دارید؟
- آیا کار در گروه را دوست دارید و چگونه با یک گروه هماهنگ میشوید؟
- میزان حقوق درخواستیتان و پیشنهاد شما چیست؟
تاثیرات مثبت ظاهر و نحوه صحبت کردن در مصاحبه :
تحقیقات مركز تحقيقات IBM نشان داده است که افرادی که ظاهری مناسب و آراسته دارند، حدود 40 درصد بیشتر از کسانی که این نکات را رعایت نمیکنند بر اطرافیان خود تأثیر میگذارند. حالا چند نکته برای ظاهر بهتر را بررسی میکنیم:
- در هر شغلی، پوششی که بیشتر افراد آن شغل استفاده میکنند انتخاب کنید.
- پوشش شما باید کاملاً تمیز و مرتب باشد.
- در صورت امکان از یک عطر یا خوشبوکنندهی ملایم استفاده کنید.
- کفشها باید واکسزده باشند.
- اگر کیف دستی دارید باید تمیز باشد.
- حداکثر فقط یک کیف یا ساک دستی را همراه داشته باشید.
- هنگام احوالپرسی با مصاحبهگر دست بدهید.
- به آرامی بایستید، یک لبخند کوچک داشته باشید و برخوردتان دوستانه باشد.
- زیاد به شخص مصاحبهگر نزدیک نشوید و فاصلهی معقولی را حفظ کنید.
- هنگام صحبت به چشمان مخاطب نگاه کنید، اما خیره نشوید.
- سعی کنید آرامش داشته باشید، اما نه به حدی که ظاهرتان مصنوعی به نظر برسد.
- زمانی که نشستهاید، دست به سینه نباشید.
- زمان خداحافظی نیز با طرف مقابل دست بدهید.
11 نکته مهم قبل از رفتن به مصاحبه شغلی :
- خود را با ابزارهای موفقیت مجهز کنید.
- مطمئن شوید که ظاهری تمیز، آراسته و مرتب دارید.
- برای رسیدن به وقت مصاحبه، زمان بیشتری بگذارید.
- تمام مدارک و اسناد تأییدکننده وضعیت فعلیتان را آماده کنید.
- لوازمی برای نوشتن همراه داشته باشید.
- خودتان را معرفی کنید و برای اکثر افرادی که با شما مصاحبه میکنند، با نرمی دست بدهید و لبخند بزنید.
- اجازه دهید مصاحبهکننده هدایت بحث را بر عهده بگیرد.
- هنگامی که سوالات چالشبرانگیز دریافت میکنید، به آهنگ مناسب پاسخ دهید و سردرگم نشوید.
- به طور غیرمستقیم نشان دهید که علاقهمند هستید.
- به آنچه مصاحبهکننده میگوید توجه کنید.
- برای بهبود رفتار و ارائهی طرز برخورد مناسب برنامهریزی کنید.
- همیشه بر نکات مثبت تاکید کنید.
“““html
را براي تكلم برنامهريزي نماييد.
در هنگام مصاحبه چه باید کرد و چه باید گفت :
1- رعایت آدب :
آداب و رفتار درست چیزی بیشتر از مجموعهای از رفتارهای مناسب نیست. اینها راهی است که به وسیله آن به دیگران احترام و توجه خود را نشان میدهیم. به ویژه، در مصاحبه کار، شما با افرادی روبرو میشود که نظر آنها بسیار مهم است. بنابراین، در روز مصاحبه باید موقر و محترم باشید و از رفتارهای نامناسب پرهیز کنید. رعایت این نکات به شما کمک میکند تا موفق شوید.
2 – سر وقت بيايد :
زمان مصاحبهگر نیز ارزشمند است. با به موقع رسیدن نشان میدهید که برای وقت آنها احترام قائل هستید. اگر دیر برسید، ممکن است آنها شما را بینظم و خودخواه تصور کنند. بنابراین سعی کنید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید.
3 – لباس مناسب بپوشيد :
لباس شما باید با محیط کاری که به آنجا میروید هماهنگ باشد. بهتر است یک درجه از لباسهای روزمره آن محیط رسمیتر بپوشید تا احترام خود را نشان دهید. اگر دیگران لباسهای خاصی میپوشند، بهتر است شما نیز لباسی که کمی رسمیتر است به تن کنید تا حواسپرتی ایجاد نکنید و فقط روی مهارتهایتان تمرکز شود.
4 – به طريقه دست دادن خود دقت کنيد :
دست دادن یکی از اولین ارتباطات در مصاحبه است. اگر شما دست فرد مقابل را محکم و با یک یا دو فشار ملایم بفشارید و سپس رها کنید، این نشاندهنده طرز رفتار خوب و خوشرو بودن شماست. اما اگر دست دادن شما خیلی شل و بیروح باشد، این ممکن است طرف مقابل را دچار احساس ناراحتی کند. پس مهم است که در این مورد دقت کنید.
5 – تصويری مثبت از خود ارائه دهيد :
در طول مصاحبه، استفاده درست از آداب و رفتارهای خوب باعث میشود تا تصویری مثبت و مطمئن از خود در ذهن مصاحبهگر ایجاد کنید. با اعتماد به نفس صحبت کنید و نگذارید که پرسشهای مصاحبهگر مانع از بیان رسیدن به نکات کلیدیتان شود.
“`
تکرار کنید یا شک کنید که آیا حرفتان را درست شنیدهاید یا خیر.
به چشمان مصاحبهگرتان نگاه کنید. این کار نشاندهنده اعتماد به نفس است و بیشتر افراد به آن واکنش مثبت میدهند.
برای صحبت کردن، از حرکات بدنی مناسب استفاده کنید. حرکات خوب میتواند نشان دهد که شما به آنجا بودن علاقه دارید، در حالی که حرکات ضعیف و بیحال، بیاحترامی و بیتفاوتی را نشان میدهد.
مصاحبهکنندهتان را با اسم صدا کنید، اما با احتیاط. این کار نشان میدهد که شما به او توجه کرده و به صحبتهایش گوش میدهید. همچنین این کار ارتباطی ایجاد میکند که مصاحبه شما را بیشتر به سمت موفقیت هدایت میکند.
6 – دو بار از آنها تشکر کنید :
در پایان مصاحبه، وقتی میخواهید از مصاحبهگرتان تشکر کنید، به یاد داشته باشید که هم برای زمانی که به شما اختصاص دادهاند و هم برای فرصتی که به شما دادهاند، تشکر کنید. بهعنوان مثال، با به موقع رسیدن نشان میدهید که فردی باهوش هستید و به زمان دیگران اهمیت میدهید.
هرگز تا پایان روز یادداشت تشکری برای آنها ارسال نکنید، مصاحبه را تمام شده ندانید. سعی کنید متن کوتاهی داشته باشد. میتوانید از ایمیل نیز در این زمینه استفاده کنید و به دلیل کاری بودن موضوع، بهتر است دستخط خودتان نباشد.
در یک مصاحبه شغلی چه نگوییم :
قرار گرفتن در موقعیتهای استرسزا میتواند باعث اشتباهات انسان شود. یکی از مثالهای واضح این موضوع مصاحبههای استخدامی و پاسخهایی است که به سوالات مصاحبهکننده میدهیم، کسی که ممکن است رئیس آیندهمان باشد.
بسیاری از افراد وقتی از جلسه مصاحبه بیرون میآیند، به خوبی میدانند که اشتباه کردهاند و پاسخهایی که دادهاند درست نبودهاند، اما دیگر کار از کار گذشته و نمیتوان به قبل بازگشت.
در این گزارش به ۷ مورد از پاسخهای نادرست رایج در مصاحبههای استخدامی اشاره میکنیم که باید از آنها دوری کنید و هرگز در مصاحبه استخدامی بیان نکنید:
1- اطلاعات شناسنامهای را به خاطر بسپارید :
شاید به نظر شما بعید باشد که فرد در هنگام مصاحبه نام و نام خانوادگی یا رشته تحصیلی و معدلش را فراموش کند یا اشتباه بگوید.
اما واقعیت این است که بسیاری افراد، به ویژه کسانی که به دنبال نخستین کارشان هستند یا تحت فشار استرس قرار دارند، نگرانی خود را با پاسخهای اشتباه و اصلاح مکرر گفتههایشان نشان میدهند، به خصوص در سوالاتی که پاسخ واضحی دارند.
بهترین راهکار برای جلوگیری از چنین اشتباهی، کم کردن استرس از خودمان و مرور رزومه پیش از حضور در جلسه مصاحبه است.
سال فارغالتحصیلی، معدل و… را یک بار مرور کنید تا پاسخ اشتباه ندهید.
2 – واقعیت را بیان کنید :
برخی سوالات چالشبرانگیز مانند دلایل ترک کار قبلی یا مسائل مشابه، ممکن است فرد را وسوسه کند که اطلاعات غلطی به مصاحبهکننده بدهد.
اگرچه ممکن است در جلسه مصاحبه دروغ شما افشا نشود، اما بدانید که شرکتهای معتبر همیشه ادعاهای شما را راستیآزمایی میکنند. بنابراین ممکن است در یک موسسه مشغول کار شوید، اما هرگاه دروغتان افشا شود، به سرعت کار خود را از دست میدهید و اعتبار شما لطمه میبیند.
3 – نگویید نمیدانم :
گاهی مصاحبهکننده سوالات تخصصی یا اصطلاحاتی را به کار میبرد که شما با آنها آشنایی ندارید و نظری ندارید.
پاسخی که شما در این خصوص میدهید، بسیار سرنوشتساز خواهد بود، پاسخی که هم با حقیقت مطابقت داشته باشد و هم شما را در موقعیتی مناسب نگه دارد.
را فردی کم اطلاع نشان ندهد مرز باریکی دارد.
در این مواقع بهتر است که از مصاحبه کننده توضیحات بیشتری بخواهید تا بتوانید خواسته او را بهتر درک کنید و پاسخ مناسبی بدهید.
4 – ذکر معایب :
بسیاری از کارفرماهای هوشمند از شما میپرسند که نقاط ضعف شما چه هستند. این سوال ممکن است سخت باشد و بعضی افراد بدون فکر پاسخهای عجیبی میدهند. به عنوان مثال، زود عصبی شدن، حساسیت بیش از حد، زودرنجی و تنبلی از جمله ضعفهایی هستند که نباید به رئیس گفت. بهتر است قبل از مصاحبه یک پاسخ مناسب آماده کنید.
5 – از کار فرمای قبلی بدگویی نکنید :
گاهی اوقات ترک کار قبلی ممکن است با خاطرات ناخوشایند و آسیبهای روحی همراه باشد و ما از مدیر قبلی خود ناراحت باشیم. اما بدترین کار در یک مصاحبه شغلی این است که در پاسخ به سوالات استخدامی، مشکلات و بدگویی از کار و شرایط شغلی قبلیمان را مطرح کنیم.
6 – نگویید در کار تخصص ندارم :
وقتی از شما درباره مهارتهای حرفهایتان میپرسند، نباید به تواناییهای عمومی که همه میتوانند انجام دهند اشاره کنید. عدهای هم با یک جمله میگویند که کار خاصی بلد نیستند. سعی کنید از نقاط قوت خود صحبت کنید و مهارتهایی را معرفی کنید که برای محل کار و کارفرمای آیندهتان مفید است.
7 – شغل دوم نگویید :
بیشتر کارفرماها دوست ندارند که شما اولویت دوم آنها باشید، بنابراین اگر شغل دیگری دارید، بهتر است در مورد آن چیزی نگویید. به ویژه اگر مطمئن هستید که میتوانید از عهده وظایفی که به شما سپرده میشود، برآیید.