روغن دان
روغن دان : روغن دان وسیلهای است که برای ریختن روغن و مایعات روانکننده استفاده میشود.
روغن دانها در اشکال مختلفی وجود دارند، اما مدلهای جدید معمولاً دارای دسته، نازل و شلنگ انعطافپذیر هستند.
بدنه این روغن دانها زنگ نمیزند و به گونهای طراحی شده که نشت نداشته باشد.
گاهی اوقات مخزن روغن دان از پلاستیک مقاوم ساخته میشود، اما بیشتر آنها از جنس فلز هستند. با استفاده از روغن دانها میتوان روغن یا مایع روانکننده را به آرامی و قطره قطره ریخت.
کاربرد روغن دان
در بسیاری از دستگاههایی که در خانه داریم، قطعات متحرکی مانند چرخها، بلبرینگها و محور وجود دارد که با گذر زمان و به دلیل ناکارآمد شدن مواد روانکننده، ممکن است دچار مشکل شوند و صداهای نامناسبی ایجاد کنند.
وسایلی مانند چرخ خیاطی، کولر، دوچرخه و دیگر لوازم برقی نیاز دارند که بهطور مرتب بررسی و سرویس شوند و بخشهایی که نیاز به روانکاری دارند، به روغن یا گریس آغشته شوند.
برای انجام این کار، باید از وسیلهای به نام روغندان برای پمپ یا تزریق روغن استفاده کرد.
در خودروها و موتورسیکلتها نیز، حتی با وجود داشتن منبع جداگانه روغن، از روغن و روغندان برای روانکاری قطعات مکانیکی استفاده میشود.
روغن دان موتور خودرو
یکی دیگر از اجزای ثابت موتور، روغن دان است.
روغن دان محلی است که برای روغن کاری موتور طراحی شده است.
این قسمت به زیر سیلندر پیچ شده است.
بین روغن دان و سیلندر از واشرهایی از جنس چوب پنبه استفاده میشود که مانع نشت روغن به خارج میشوند.
علاوه بر اینکه روغن دان به عنوان مخزن مخصوص روغن کاری موتور عمل میکند، وظیفهای در کاهش دما نیز دارد.
این قطعه مقدار زیادی از حرارت ناشی از اصطکاک موتور را جذب میکند.
کارتر در یک موتور درونسوز پیستونی، به محفظهای گفته میشود که میللنگ در آن قرار دارد.
در زبان محاورهای، از واژهٔ «کارتل» نیز به جای «کارتر» استفاده میشود.
کارتر بزرگترین محفظهٔ داخل موتور را تشکیل میدهد.
در موتور خودرو، کف کارتر محلی است که روغن موتور داغ در آن جمع میشود تا قبل از بازگشت به موتور خنک شود.
کارتر از میللنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی محافظت میکند.