رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یک روش تبلیغاتی است که به شکل یک گزارش نوشته میشود و محتوایی مرتبط با کسب و کار را ارائه میدهد. هدف این نوع تبلیغات معرفی کسب و کارهای مختلف آنلاین است. در این نوع تبلیغ، توافقاتی بین آگهیدهنده و آگهیگیرنده صورت میگیرد و محتوای مرتبط به وبسایت آگهیدهنده آماده میشود تا کاربران را به سایت آنها هدایت کند. به بیان دیگر، رپورتاژ آگهی شبیه به ارسال یک مطلب به وبسایت است، اما در عوض انتشار آن هزینهای از آگهیدهنده دریافت میشود.
انواع رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی انواع مختلفی دارد که بسته به اینکه در چه رسانهای منتشر میشود نامگذاری میشود. بعضی از رایجترین انواع رپورتاژ آگهی شامل رپورتاژ آگهی تلویزیونی، رپورتاژ آگهی منتشر شده در وبسایتهای خبری و رسانههای دیجیتال (رپورتاژ آگهی اینترنتی) و رپورتاژ آگهی در روزنامهها و رسانههای پربیننده هستند. شیوه نگارش محتوا و ارائه موضوع در این رسانهها متفاوت است و باید نکات کلی در آن رعایت شود.
تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو سایت و برندینگ
یکی از موارد مهم در سئو و بهینهسازی سایتها، لینکسازی است. اگر این لینکسازی بر اساس اصول و قوانین گوگل انجام شود، میتواند ارزش زیادی پیدا کند. در رپورتاژ آگهی، لینکها به گونهای طراحی میشوند که تاثیر منفی بر سئو نداشته باشند. در سایر روشها، تبلیغات معمولاً تا زمانی که هزینه آن پرداخت شود نمایش داده میشوند و پس از انقضای آگهی تأثیر خود را از دست میدهند. اما با رپورتاژ آگهی، هزینه تنها یک بار پرداخت میشود.
- پس از انتشار در صفحه اصلی، در صفحات داخلی نیز نمایش داده میشود.
- به دلیل اعتبار بالا و رنک سایتی که آگهی در آن درج میشود، تاثیر بیشتری بر کسب و کار شما خواهد گذاشت.
- لینکسازی بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با وبسایت شما انجام میشود.
- رپورتاژ آگهی به سرعت در موتورهای جستجو ایندکس میشود و لینک سایت شما نیز سریعتر مورد بررسی قرار میگیرد.
این نوع تبلیغات به دلیل غیرمستقیم بودن، اعتماد کاربران را جلب میکند و آنها با اشتیاق به خواندن محتوای آن ادامه میدهند. نتیجه این رویکرد، تاثیرگذاری بیشتر بر روی کاربران است و یاد برند و کسب و کار در ذهن آنها باقی میماند.
دیدگاه گوگل نسبت به رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی از راههای دریافت بک لینک برای سایتها است. بنابراین مشابه لینکسازی، نیاز به دقت دارد. اگر رپورتاژ به درستی انجام نشود، ممکن است عواقب منفی داشته باشد و گوگل سایت شما را جریمه کند. گوگل نگران است که مخاطبان نتوانند تمایز بین محتوای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی را تشخیص دهند. بنابراین، برای جلوگیری از جریمه شدن باید مطمئن شوید که مخاطبان از همان ابتدا متوجه تبلیغاتی بودن محتوا شدهاند.
علاوه بر این، کارشناسان به وبسایتها توصیه میکنند که برای جلوگیری از جریمه شدن رپورتاژ آگهی، از لینکهای نوفالو استفاده کنند، تا تأثیری بر نتایج طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر این صورت، گوگل ممکن است رپورتاژ آگهی را به مانند خرید بک لینک برداشت کند و وبسایت را جریمه نماید. در نهایت، گوگل میخواهد لینکهای موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow” باشند تا تغییراتی در رتبهبندی گوگل ایجاد نشود. لینکهای رپورتاژ
آگهیها نباید مشابه لینکهای خریداری شده باشند، در غیر این صورت وبسایت خاطی ممکن است مجازات شود. همچنین، مخاطبان باید از ابتدا به تبلیغاتی بودن متن آگاه باشند.
انتشار رپورتاژ آگهی، اگر به درستی انجام شود، به عنوان یکی از روشهای سئو کلاه خاکستری شناخته میشود و میتواند تاثیر خوبی بر رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بگذارد. بنابراین، یک رپورتاژ آگهی اصولی میتواند از جریمه شدن سایت شما توسط گوگل جلوگیری کند.
هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی به چه نکاتی توجه کنیم؟
با یکی از مهمترین مزایای رپورتاژ آگهی، قابلیت دائمی آن در مقایسه با خرید بک لینک آشنا میشویم. یعنی تبلیغ شما برای همیشه در سایت آگهیدهنده قابل مشاهده خواهد بود و نیاز نیست هر از گاهی هزینهای برای تمدید آن بپردازید. در حالی که در خرید بک لینک، هر ماه باید هزینهای برای تمدید آن بدهید.
نکات مهمی که باید در هنگام خرید رپورتاژ آگهی به آنها توجه کنید، عبارتند از:
- رپورتاژ خود را در سایتهای مرتبط با حوزه کارتان منتشر کنید و مطمئن شوید که سایت آگهیدهنده تا حد ممکن از نظر موضوعی و محتوایی با سایت شما همخوانی دارد.
- سایتهای خبرگذاری، معمولاً گزینههای خوبی برای انتشار رپورتاژ آگهی هستند.
- تعداد بازدید سایت مورد نظر را بررسی کنید تا بفهمید در حوزه کاری شما چه مقدار بازدید دارد. هر چه تعداد بازدید و علاقهمندیهای مخاطب بیشتر باشد، تأثیر بیشتری برای شما خواهد داشت.
- به اعتبار دامنه و عمر دامنه سایت توجه کنید. سایتهایی که اعتبار دامنهشان بالای 50 است، گزینههای مناسبی هستند.
- به امتیاز اسپم یا spam score سایت آگهیدهنده دقت کنید. سایتهایی که spam score آنها بین صفر تا سه است، مناسب به نظر میرسند.
- توجه داشته باشید که اعتبار دامنه و امتیاز اسپم بودن سایت بر اساس فاکتورهای شرکت moz بررسی میشود و با مواردی که گوگل ارائه میدهد متفاوت است، اما میتواند به شما در ارزیابی مفید بودن سایت کمک کند.
برای هر رپورتاژ آگهی، یک محتوای منحصر به فرد آماده کنید. محتوای تکراری تأثیر زیادی نخواهد داشت و ممکن است توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود. از یک متن برای چندین رپورتاژ استفاده نکنید. حتی از مقالات یا محتوای موجود در سایت خودتان نیز نباید در رپورتاژ آگهی استفاده کنید. هر چه محتوای شما خاصتر باشد، ارزش صفحه رپورتاژ آگهی شما بیشتر خواهد بود و در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب میکند.
حداکثر از پنج لینک در رپورتاژ آگهی استفاده کنید. با افزایش تعداد لینکها، مقدار ارزش و اعتبار داده شده به هر لینک کاهش مییابد، زیرا اعتبار کل صفحه میان لینکها تقسیم میشود. بهترین حالت قرار دادن سه تا پنج لینک در متن تبلیغ است.
برای هر صفحه از سایتتان، تنها یک لینک در متن آگهی قرار دهید. نباید با انکرتکستهای مختلف به یک صفحه مشخص از سایتتان لینک بدهید. گوگل تنها لینک اول را در نظر میگیرد و سایر لینکها بیاثر خواهند بود. سعی کنید در رپورتاژ آگهی به صفحات داخلی سایتتان که رقابت کمتری دارند لینک بدهید، زیرا راحتتر میتوانند رتبه بهتری بگیرند.
استفاده از تصاویر و ویدئوهای مرتبط با محتوای رپورتاژ آگهی، بر ارزش و اعتبار صفحه افزوده و اثربخشی آن را افزایش میدهد.
اگر این مطلب را مفید میدانید، با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن از ما حمایت کنید. همچنین میتوانید نظرات، پیشنهادات و موضوعات مورد علاقه خود را از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید.