“`html
آشنایی با وظایف دفاتر خدمات الکترونیک شهر
دفاتر خدمات الکترونیک شهر در سال 1386 به منظور کمک به شهروندان و کاهش مشکلات اداری ایجاد شدند. هدف این دفاتر این است که مردم را در ارتباط با شهرداری یاری دهند و از پیچیدگیهای اداری بکاهند.
این دفاتر به وسیله شهرداری تهران راهاندازی شدهاند تا خدماتی سریع و باکیفیت به مردم ارائه دهند. همچنین، هدف آنها این است که مراحل کارهای اداری را سادهتر کنند، تعداد سفرهای لازم به شهرداری را کاهش دهند و مردم بتوانند برخی خدمات را به صورت آنلاین دریافت کنند. این اقدامات به بهبود خدمات به شهروندان کمک میکند و دولت الکترونیک را تحقق میبخشد.
شرایط تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر
برای تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر، متقاضی باید شرایط خاصی داشته باشد. اول از همه، باید تابعیت ایرانی داشته باشد و سابقه بد در زمینههای اخلاقی یا مالی نداشته باشد. سن او باید بین ۲۷ تا ۵۵ سال باشد و مدرکی از یک رشته مرتبط مثل معماری یا مدیریت داشته باشد. علاوه بر این، او باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی معرفی کند که شرایط مشابه داشته باشد.
متقاضیان براساس مدارک خود امتیاز میگیرند. اگر کسی مدرک فوق لیسانس یا سابقه کاری مرتبط با شهرسازی داشته باشد، به او امتیاز بیشتری داده میشود. اگر فردی برای تأسیس دفتر مکانی مناسب داشته باشد، این هم به عنوان امتیاز محسوب میشود. اگر نه، شهرداری مکانی را به او اجاره میدهد.
متقاضی باید برخی تعهدات را نیز رعایت کند:
- الف) باید مکانی مناسب برای دفتر داشته باشد که متعلق به خود او باشد یا اگر شهرداری املاکی دارد، از آن استفاده کند.
- ب) باید یک وثیقه به مبلغ پانصد میلیون ریال به عنوان ضمانت ارائه دهد.
- پ) باید یک تعهدنامه رسمی پر کند.
- ت) هیچ کس نمیتواند بیش از یک مجوز دریافت کند.
- ث) متقاضی باید در محل درخواست شده سکونت داشته باشد و مرتباً در دفتر حاضر باشد.
- ج) معرفی یک مدیر فنی واجد شرایط هم الزامی است.
- ح) شرکت در آزمونی که ممکن است برگزار شود، لازم است.
- خ) همچنین، متقاضی و تیمش باید در دورههای آموزشی که تعیین میشود، شرکت کنند.
خدمات ارائه شده دفاتر خدمات الکترونیک شهر
براساس ماده 7 این آییننامه، دفاتر خدمات الکترونیک شهر خدمات زیر را به مردم ارائه میدهند:
- الف- صدور انواع پروانههای ساختمانی که شامل تشکیل پرونده، بازدید و پیگیریهای لازم برای پروانههای تخریب و نوسازی ساختمان، احداث بنا، افزایش طبقات، توسعه ساختمان و تعمیرات اساسی میباشد.
- تعمیرات جزئی ساختمان، تغییر و تقسیم واحدها، تغییر نوع کاربری، تغییر نقشه، عوض کردن ناظر و محاسب، صدور المثنی (چاپ مجدد)، اصلاح، تمدید و لغو انواع پروانهها.
- ب- ارائه خدمات نظارت فنی: راهاندازی پرونده، بازدید و پیگیریهای لازم برای متقاضیان، صدور گواهی پایان کار، گواهی قدمت ساختمان، پایان کار آپارتمانی، تمدید گواهی پایان کار، صدور گواهی عدم تخلف، اعلام وضعیت بلامانع از نظر شهرداری، شهرسازی، حفاری، استرداد مابهالتفاوت و تهیه پیشسند.
- پ- خدمات کسب و کار: راهاندازی پرونده، بازدید و پیگیریهای لازم برای متقاضیان پروانه کسب.
- ت- خدمات مرتبط با تفکیک و تجمیع: راهاندازی پرونده، بازدید و پیگیریهای لازم برای متقاضیان تفکیک، افراز و تجمیع.
- ث- استعلامها: استعلام طرح تفصیلی، استعلام میزان اصلاحی، و استعلامهای مربوط به ثبت، دارایی، آب، برق، گاز، مخابرات، مترو، نظام مهندسی و بانکها.
- ج- پیگیری شکایات شهروندان: مربوط به تخلفات همسایگان، مشاعات و اختصاصیات، و اعلام خسارات.
- ح- خدمات مربوط به مودیان پرداخت عوارض: دریافت و ارائه فیشهای عوارض، نوسازی، کسب و کار، بهای خدمات، بهای خدمات پسماند، عوارض خودرو، نقل و انتقال و مفاصاحساب به شهروندان متقاضی.
- خ- حوزه خدمات شهری: خاکبرداری، خاکبرگ، غرفههای میوه و ترهبار، زیباسازی، ساماندهی مشاغل، تابلوهای تبلیغاتی، حمل نخاله و زباله و امور مربوط به بهشت زهرا.
- چ- حوزه فنی و عمرانی: مجوز حفاری، برگزاری تورهای گردشگری، و ارائه اسناد فنی مناقصات شهرداری.
- ر- حوزه حمل و نقل و ترافیک: ثبتنام الکترونیکی متقاضیان آرم ورود به محدوده طرح ترافیک، تشکیل پرونده برای واگذاری شعب پیک بادپا در تهران، تشکیل پرونده و پیگیری برای متقاضیان معاینه فنی خودرو، ثبتنام متقاضیان تاکسی و اتوبوس، مسافربرهای شخصی و موسسات، فروش بلیط اتوبوسهای بین شهری و کارتهای اعتباری مترو و اتوبوس.
- ز- حوزه املاک و مستغلات: تشکیل پرونده املاک و اراضی واقع در مسیر پروژههای عمرانی، پیگیری گردش پروندههای املاک و اراضی، تشکیل پرونده و پیگیری اضافه مساحت و املاک متروکه، توزیع اسناد مزایده شهرداری به متقاضیان.
“`
آدرس و ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک شهر
ساعت کار دفاتر خدمات الکترونیک شهری در سراسر کشور از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر است و در روزهای پنجشنبه تا ساعت 13 آماده خدمترسانی هستند. این ساعات ممکن است به خاطر ایام تعطیل، مانند ایام نوروز تغییر کند. همچنین آدرس تمام دفاتر خدمات الکترونیک شهر در مطالب آینده در دسترس شما قرار خواهد گرفت.