معروف ترین فرش های ایران به تفکیک شهر ها {ساختار و ویژگی ها ظاهری}
فرش ایرانی نه تنها یک وسیله کاربردی، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و هنری این سرزمین است. هر گره آن، داستانی از تاریخ، سنت و ذوق هنرمندان ایرانی را در خود جای داده است.
تنوع اقلیمی و فرهنگی ایران سبب شده سبکهای گوناگون فرشبافی در نقاط مختلف کشور شکل بگیرد. از قالیهای ظریف و ابریشمی قم و اصفهان گرفته تا بافتههای عشایری قشقایی و بختیاری، هر شهر و قوم طرحها، رنگها و تکنیکهای خاص خود را دارد.
در ادامه، با ۹ نمونه از معروفترین فرشهای ایران به تفکیک شهر و قوم آشنا میشویم و ساختار و ویژگیهای ظاهری هر یک را بررسی میکنیم.
فرش تبریز – ظرافت در هر گره
برای معرفی دومین گزینه در میان معروفترین فرشهای ایران به شهر تبریز میرویم. این شهر به عنوان مرکز تولید انواع فرشها شناخته میشود. فرش تبریز به نرمی و ظرافت معروف است، و استفاده از ابریشم در بافت آن یک اصل مهم است. به همین دلیل، فرشهای تبریز معمولاً دارای رجهای بالایی و جزئیات متنوعی هستند.
طبیعتاً هرچه تعداد این رجها بیشتر باشد؛ فرش ظریفتر و البته گرانتر خواهد بود. فرشهای تبریز بر اساس نوع نخ مورد استفاده، از 40 رج تا 70 رج بافته میشوند. همین ویژگی حساسیت در هنگام شستشوی آنها را افزایش میدهد. پس اگر به دنبال خدمات قالیشویی آنلاین هستید، باید به دنبال مراکز معتبر و با تجربه برای شستشوی فرش ابریشم بافت باشید.
از این رو، برخی از ویژگیهای خاص در طرح ماهی تبریز نیز قابل مشاهده است. با این حال، طرح ماهی که از آن…
این طرح که به نام “طرح هراتی” هم شناخته میشود، ویژگیهای خاص خود را دارد. اگر دقیقتر بخواهیم بگوییم، طرح ماهی تبریز به شهر هرات تعلق دارد. اما شهرت و گسترش این طرح در تبریز و توسط هنرمندان تبریزی اتفاق افتاده است.
طرح ماهی به صورت ظاهری شامل دو ماهی است که یک گل بزرگ را در آغوش دارند. همچنین این طرح در ابعاد کوچکتر و به شکل سادهتر در کل فرش تکرار شده است که به آن “ریز ماهیها” یا “چرخ و فلک” میگویند. طرحهای ماهی معمولاً شامل لچک و ترنج هستند، اما این موضوع قطعی نیست. در طرحهای پرطرفدار، معمولاً ترنج به شکل لوزی است و لچک بخش بیشتری از طراحی را به خود اختصاص داده است.
نکته آخر درباره فرش ماهی تبریز، شهرت آن در بازار فرش است. این فرش به دلایل مختلف تقاضای خوبی دارد و نمونههای نو و دست دوم آن معمولاً با قیمت مناسب فروش میروند. همچنین طراحی آن به گونهای است که به راحتی با بیشتر دکوراسیونهای مدرن و سنتی هماهنگ میشود و ست کردن آن با دیگر عناصر دکوراسیون داخلی آسان است.
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف با رجشمار بالا (۴۰ تا ۷۰ رج)
جنس پرز: پشم مرغوب یا پشم-ابریشم
چله: پنبه یا ابریشم
ویژگیهای ظاهری
طرحها: لچک و ترنج، شاهعباسی، گل فرنگ
رنگبندی: لاکی، کرم، فیروزهای، سرمهای
نقوش: الهامگرفته از طبیعت و معماری سنتی ایران
فرش اصفهان – شاهکارهای ابریشمی
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف با رجشمار بسیار بالا (۵۰ تا ۸۰ رج)
جنس پرز: ابریشم یا کرک-ابریشم
چله: ابریشم
ویژگیهای ظاهری
طرحها: گل شاهعباسی، اسلیمی، شکارگاه
رنگبندی: کرم، آبی روشن، بژ، لاکی
نقوش: قرینهسازی دقیق و جزئیات ریز
فرش کاشان – اصالت و ماندگاری
قالی بافی در شهر کاشان سابقهای طولانی دارد و همین سبب شده که این شهر به عنوان پایتخت فرش جهان از سوی سازمان یونسکو شناخته شود. فرشهای کاشان به دلیل داشتن تار و پود پنبهای، رنگ لاکی در زمینه و رنگ سرمهای در حاشیه به کوچک بودن ابعادشان معروفاند. فرش لچک ترنج به عنوان معروفترین فرش این شهر شناخته میشود، اما طرحهای دیگری مانند افشان، خشتی و شکارگاه نیز محبوبیت دارند.
لچک ترنج در فرش کاشان به دو قسمت اصلی اشاره دارد. ترنج معمولاً طراحی بیضی دارد، اما میتواند به شکل دایره، لوزی یا چهارگوش نیز باشد. مردم گاهی به آن محراب نیز میگویند. این طرح میتواند نمادهای مختلفی داشته باشد، گاهی به یاد حوض وسط خانههای قدیمی اشاره دارد و در بعضی تعابیر به عنوان دریچهای به سمت آسمان و جهان دیگر شناخته میشود.
در چهارگوشه فرش لچک ترنج کاشان، چهار بخش تقریبا مشابه به نام لچک وجود دارد. این لچکها معمولاً نماد باغهای سبز اطراف حیاط خانهها هستند و معمولاً شکلی مثلثی دارند؛ که دو ضلع آنها با حاشیههای فرش موازی است و ضلع سوم که شکل متفاوتی دارد، به ترنج متصل میشود.
نکته جالب این است که طراحی فرش لچک ترنج کاشان از معماری دوره اشکانیان و بهخصوص سبک گچبریهای این دوره الهام گرفته شده است.
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف (۴۰ تا ۶۰ رج)
جنس پرز: پشم مرغوب
چله: پنبه یا ابریشم
ویژگیهای ظاهری
طرحها: لچک و ترنج، گل فرنگ، محرابی
رنگبندی: لاکی، سرمهای، کرم
نقوش: خطوط منحنی و تقارن کامل
فرش قم – ظرافت در ابریشم
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف (۷۰ تا ۹۰ رج)
جنس پرز و چله: ابریشم خالص
ویژگیهای ظاهری
طرحها: شکارگاه، گل فرنگ، محرابی
رنگبندی: از رنگهای ملایم تا تند
نقوش: بسیار جزئی و دقیق، گاه شبیه مینیاتور ایرانی
فرش مشهد – دوام و اصالت
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف (۳۰ تا ۵۰ رج)
جنس پرز: پشم با کیفیت بالا
چله: پنبه
ویژگیهای ظاهری
طرحها: لچک و ترنج، شاهعباسی
رنگبندی: لاکی، کرم، سرمهای
نقوش: گلهای بزرگ و خطوط نرم
فرش ترکمن – اصالت اقوام شمال شرق
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: ترکیباف با گره نامتقارن
جنس پرز: پشم
چله: پشم یا پنبه
ویژگیهای ظاهری
طرحها: گل ترکمن (نقشهای هندسی تکرارشونده)
رنگبندی: قرمز تیره، لاکی، مشکی، سفید
نقوش: منظم ولی ساده، بدون قرینه کامل
فرش کرمان – رنگآمیزی گرم و طرحهای پرجزئیات
خصوصیت اصلی فرش کرمان، رنگ زمینهی آن است که معمولاً قرمز و حاشیهی آن عریض و گلدار با طرحی مدالی در مرکز فرش است. جالب است بدانید که فرشها بر اساس نام محل تولیدشان نامگذاری میشوند. یکی از معروفترین فرشهای این شهر، فرش افشار در استان کرمان است که به نام فرش سیرجان نیز شناخته میشود. قبیله افشار جزء عشایر این منطقه است. رنگهای غالب در این فرشها آبی و قرمز بوده و طرحهای هندسی مانند مربع دارند. بافندگان این منطقه از یک طرح اصلی به همراه مدالهایی به شکل مربع استفاده میکنند که با توجه به عرض فرش اندازهی آنها بیشتر میشود.
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف با گره متقارن
جنس پرز: پشم مرغوب (گاهی کرک)
چله: پنبه
رجشمار: ۳۰ تا ۵۰ رج
ویژگیهای ظاهری
طرحها: ترنجی، شکارگاه، سبزیکار
رنگبندی: قرمز تیره، سبز زمردی، کرم، مشکی
نقوش: پرجزئیات، با حاشیههای پهن و زمینه شلوغ
فرش قشقایی – نقشهای آزاد و رنگهای گرم
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: ترکیباف با گره نامتقارن
جنس پرز: پشم دستریس
چله: پشم یا پنبه
رجشمار: ۳۰ تا ۴۵ رج
ویژگیهای ظاهری
طرحها: لوزیهای تکرارشونده، نقش حیوانات و گیاهان
رنگبندی: قرمز لاکی، زرد خردلی، آبی نیلی، سفید
نقوش: بدون قرینه کامل، با حس بداههپردازی
فرش بختیاری – باغ ایرانی در قالی
ویژگیهای ساختاری
نوع بافت: فارسیباف با گره متقارن
جنس پرز: پشم ضخیم و مقاوم
چله: پنبه
رجشمار: ۳۰ تا ۴۵ رج
ویژگیهای ظاهری
طرحها: خشتی، باغی، حیوانات و گلها
رنگبندی: سبز، قرمز، قهوهای، آبی
نقوش: قاببندی مربع یا مستطیل، پر از گل و گیاه
جدول مقایسه ویژگیهای فرشهای معروف ایران
شهر / منطقه
نوع بافت
جنس پرز
چله
رجشمار تقریبی
طرح شاخص
رنگ غالب
تبریز
فارسیباف
پشم / پشم-ابریشم
پنبه / ابریشم
۴۰–۷۰
لچک و ترنج
لاکی، فیروزهای
اصفهان
فارسیباف
ابریشم / کرک
ابریشم
۵۰–۸۰
شاهعباسی
کرم، بژ
کاشان
فارسیباف
پشم
پنبه / ابریشم
۴۰–۶۰
گل فرنگ
لاکی، سرمهای
قم
فارسیباف
ابریشم خالص
ابریشم
۷۰–۹۰
شکارگاه
متنوع
مشهد
فارسیباف
پشم
پنبه
۳۰–۵۰
شاهعباسی
لاکی
ترکمن
ترکیباف
پشم
پشم / پنبه
۳۰–۴۵
گل ترکمن
قرمز تیره
کرمان
فارسیباف
پشم مرغوب
پنبه
۳۰–۵۰
سبزیکار، ترنجی
قرمز تیره، سبز زمردی
قشقایی
ترکیباف
پشم دستریس
پشم / پنبه
۳۰–۴۵
لوزی و حیوانات
قرمز، خردلی
بختیاری
فارسیباف
پشم ضخیم
پنبه
۳۰–۴۵
خشتی، باغی
سبز، قرمز، قهوهای
راهنمای انتخاب فرش بر اساس سبک و منطقه
برای لوکسپسندان: قم و اصفهان (ابریشمی با رجشمار بالا)
برای دوام روزمره: مشهد، کاشان، بختیاری
برای طرحهای بومی و عشایری: قشقایی، ترکمن
برای رنگهای گرم و طرحهای شلوغ: کرمان، تبریز
نگهداری صحیح از فرشهای دستباف
پرهیز از نور مستقیم خورشید طولانیمدت
چرخاندن فرش هر چند ماه یکبار برای جلوگیری از ساییدگی یکطرفه
استفاده از شویندههای ملایم و مخصوص فرش
شستشو در قالیشوییهای معتبر
فرش هریس
شهر هریس که از سمت غرب به تبریز متصل میشود، در زمینه فرش بافی فعالیت دارد. فرشهای هریس معمولاً دارای الگوهایی ساده و روستایی هستند. طرح این فرشها معمولاً شامل یک استاندارد مدالی در گوشه سمت راست و حاشیههای عریض با کیفیتی بالا است که از پشمهای مرغوب بافته میشوند. رنگهای تیره مانند لاکی، قرمز، قهوهای و سرمهای در این فرشها به کار میروند. پشمهای تهیه شده در این منطقه از رنگهای طبیعی مانند روناس، پوست پیاز و نیل گرفته شدهاند.
فرش ابریشم قم
فرش دستباف قم که با استفاده از ابریشم خالص و خیلی ظریف بافته میشود، معمولاً دارای تراکم گرهای بالا و پرزهای کوتاه و رنگهای متنوع است. این فرشها یکی از شناختهشدهترین فرشهای ایران به شمار میروند. علاوه بر فرشهای ابریشمی، در قم فرشهایی از پشم با پرزهای بلندتر هم بافته میشوند. جالب است که فرشهای قمی طرح خاصی ندارند و بیشتر از طرحهای مناطق دیگر الهام میگیرند.
از رایجترین طرحهای فرش قم میتوان به محرمات (تکرار یک قطعه از فرش در طول آن)، طرح درختی (به طرحهای طبیعی شبیه است)، شکارگاه، ظل السلطان یا گل و بلبل (شامل یک گلدان با چند شاخه گل و پرندگان)، موزاییکی بختیاری و طرحهای محرابی اشاره کرد. به دلیل مذهبی بودن شهر قم، فرش هم یکی از صنایع دستی ارزشمند این شهر محسوب میشود که بسیاری از مسافران آن را به عنوان سوغاتی خریداری میکنند.
فرش شاه عباسی اصفهان
اصفهان همیشه به عنوان یکی از مراکز مهم هنرهای دستی شناخته شده است. این شهر در زمینه تولید و بافت فرش دستباف سابقه بسیار طولانی دارد. در دوران صفویه، این هنر به اوج خود رسید و بسیاری از طراحیهای محبوب فرش ایرانی نتیجه تلاشهای پادشاهان صفوی برای گسترش هنر اسلامی در ایران است.
فرشهای اصفهان از نظر جنس و طرح تنوع زیادی دارند. در این شهر میتوانید انواع فرشهای پشمی، کرکی و ابریشمی را پیدا کنید. شهرت فرشهای اصفهان به دلیل کیفیت و طراحیهای زیبا و متنوع آنهاست.
اصفهان با اصل بودن و معنای فرشهایش شناخته میشود. اگرچه طرحهای مختلفی برای این شهر وجود دارد، فرش شاه عباسی اصفهان یکی از معروفترین فرشهای ایران به حساب میآید.
فرش شاه عباسی خود زیرمجموعههای متعددی دارد. برای مثال، طرح شاه عباسی در فرشهای افشان و شیخ صفی نیز به کار میرود. باید بگوییم که طرح فرش شیخ صفی به اردبیل تعلق دارد. جالب است که طراحی فرشهای دیگر شهرهای ایران نیز بر اساس طرح فرش شاه عباسی اصفهان با تغییراتی انجام میشود.
بهطور کلی، طرح شاه عباسی به گلی به همین نام اشاره دارد که در قسمتهای مختلف این فرش استفاده میشود. گل شاه عباسی بر روی شاخههای در هم تنیده بافته میشود و به همین دلیل تنوع بالایی در طرحهای مختلف دارد. به عبارت سادهتر، گلهای شاه عباسی معمولاً بر روی نوارهای اسلیمی و ختایی و ترکیبی از آنها طراحی میشوند. از لحاظ شکل، گلهای شاه عباسی چند گلبرگه، یک طرفه (دارای ریشه) و چند رنگ هستند.
علاوه بر نوع گل، فرش شاه عباسی ویژگیهای دیگری نیز دارد. برای مثال، استفاده از خطوط منحنی و منارههای کوچک در این فرش رایج است. همچنین طرحهایی از درختان، حیوانات و گوشههای گرد از دیگر ویژگیهای طرح شاه عباسی اصفهان میباشند. نقوش حیوانات اغلب در حاشیه این فرش وجود دارند. برخی از حیواناتی که به کار رفتهاند شامل غزال، آهو و شیر است.
فرش دستباف نایین
شهر نایین که در 125 کیلومتری اصفهان قرار دارد، فرشهایی تولید میکند که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرشهای اصفهانی دارند. برای بافت این فرشها به جای پشم از کرک استفاده میشود و ویژگیهای آن پرزهای کوتاه و رنگهای روشن و مات با طرحهای ترنج و لچک است.
فرشهای نایین به خاطر ظرافت بالا و تراکم گرهها بسیار معروف هستند و طرح متداول در این فرشها، طرح مدالی در مرکز فرش و همچنین نقشهای اسلیمی یا گل است. فرشهای این منطقه طبق کیفیت به سه دسته تقسیم میشوند: فرشهای 4 لایه با کیفیت بسیار بالا، 6 لایه با کیفیت خوب و 9 لایه با کیفیت متوسط.
فرش خشتی بختیاری
استان چهارمحال و بختیاری در غرب کشور یکی از مناطق قدیمی در تولید و طراحی فرشهای سنتی است. قوم بختیاری که قرنها به صورت عشایر زندگی کرده و بعدها به زندگی روستایی مشغول شدهاند، هنر بافت فرش را به صورت نسل به نسل منتقل کردهاند.
فرشهای بختیاری به خاطر ویژگیهای خاصشان از سایر فرشهای ایران متمایز هستند. دو عامل اصلی باعث ارزشمند بودن این فرشها میشوند. اول اینکه فرش بختیاری از منابع طبیعی منطقه ساخته میشود؛ پشم آن از گوسفندهای محلی و رنگ آن نیز از مواد طبیعی موجود در آن منطقه تولید میشود. در نتیجه، شما با محصولی سالم و بومی مواجه هستید.
دومین ویژگی مهم فرش بختیاری، هنر بافندگان آن است. برخلاف دیگر فرشهای ایرانی که بر اساس نقشههای مشخص بافته میشوند، هر بافنده بختیاری مانند یک هنرمند نقاش، طرحی خاص و غیرتکراری را بنا به تصور خود میآفریند. البته همیشه یک چارچوب کلی وجود دارد؛ برای مثال، طرح خشتی یکی از طرحهای محبوب در میان بافندگان بختیاری است. اما جزئیات طرح خشتی از یک فرش به فرش دیگر تفاوت دارد، چراکه معمولاً بر اساس نقشهای دقیق و تکراری بافته نمیشوند.
طرح خشتی شامل چندین بلاک یا خشت است که …
فرش خشتی بختیاری به مجموعهای از خشتهای مربعی یا مستطیلی گفته میشود که کنار هم قرار گرفتهاند. این خشتها هرکدام طرح و رنگ خاص خود را دارند و هرچند ممکن است مشابه باشند، اما هر دو خشت مشابه در کنار یکدیگر قرار نمیگیرند. به همین دلیل، هر فرش خشتی بختیاری حداقل از دو طرح مختلف استفاده میکند.
در طرحهای خشتی، معمولاً عناصر طبیعی مانند درختان، برگها و حتی اشاره به آب و خاک باغهای ایرانی به چشم میخورد. این طرحها میتوانند بیش از دو حاشیه داشته باشند؛ حاشیه بیرونی بیشتر شبیه طرحهای معمول است، در حالی که حاشیههای داخلیتر معمولاً از خشتهای زنجیرهای و گاهی نامنظم تشکیل میشوند.
در نهایت، خطوط صاف و شکسته، رنگهای لاکی قوی و عناصر مرتبط با طبیعت، از مهمترین ویژگیهای فرش خشتی بختیاری هستند. این فرشها معمولاً با نخ پشمی بافته میشوند و دوام بالایی دارند.
فرش ترکمن
فرشهای دستباف ترکمن از چند صد سال پیش وجود دارند و جزو فرشهای اصیل ایرانی به حساب میآیند. این فرشها معمولاً طرحهای متفاوتی دارند که با نام هر طایفه شناخته میشوند و میتوان گفت که بهترین گزینهها برای سوغات هستند. عوامل مختلفی از جمله فرهنگ و جغرافیا در طراحی و نقش این فرشها موثر هستند. تکرار نقوش و اشکال به نام گول یا گل شناخته میشود که اساس طراحی فرش ترکمن است.
در گذشته از پشم گوسفند برای بافت این نوع فرشها استفاده میشد، اما امروزه از پنبه برای بافت تار و پود آنها استفاده میشود. این فرشها معمولاً در اندازهای کوچک و به صورت افقی بر روی زمین قرار میگیرند. رنگ غالب در این فرشها، قرمز روشن است و طیفهای مختلف رنگهایی مثل لاکی، آبی، کرم، قهوهای، زرد، سبز یشمی و خاکستری نیز استفاده میشود که مربوط به نقشهای مختلف هر قوم است.
از لحاظ کیفیت، فرشهای ایل تکه که نقوش ماری گل دارند، و سپس فرشهای آتابای دارای بالاترین کیفیت هستند. از سوی دیگر، قوم یموت بیشترین تولید فرش را با نقشهای قاپسه گل، درناق گل و آینه گل انجام میدهد. نقشهای دیگری نظیر ساریق گل از قوم ساریق و ماری، و طرح گلی گل از طایفه ارسای هم شناخته شدهاند.
فرش کشکولی قوم قشقایی
قوم قشقایی یکی از قدیمیترین و شناختهشدهترین عشایر ایران هستند. این قوم همچنان به سبک قدیمی زندگی میکنند و بسیاری از نیازهای روزانه خود را با دستان خود تولید میکنند. گلیم، گبه، فرش و سایر کفپوشها از جمله محصولاتی هستند که بهوسیله زنان قشقایی تولید میشوند.
طرحهای فرش قشقایی نسبت به دیگر فرشهای معروف ایران تنوع کمتری دارند، اما مانند طرحهای بختیاری، باز هم نشاندهنده هنر و تخیل بافنده هستند. در واقع، هرچند یک طرح کلی وجود دارد، ولی جزئیات آن به ذوق و سلیقه بافنده بستگی دارد.
فرش کشکولی از طرحهای مشهور فرش قشقایی است که به همین دلیل در فهرست معروفترین فرشهای ایران قرار دارد. عناصر اصلی در این فرشها همگی از طبیعت الهام گرفته شدهاند. به عنوان مثال، ممکن است در فرش کشکولی عناصری مانند گلها، نقوش حیوانات و حتی انسان دیده شود.
فرش کشکولی و به طور کلی فرشهای قشقایی معمولاً با رنگهای قرمز تیره و قهوهای بافته میشوند. این ویژگی را میتوان در سایر فرشهای این ایل نیز مشاهده کرد. یکی دیگر از ویژگیهای عمومی در فرشهای قشقایی، شیوه بافتن آنها است. به این معنا که دار قالی در این فرشها بهصورت افقی و روی زمین قرار میگیرد.
شاید این ویژگی به دلیل شرایط تاریخی و چادرنشینی این قوم ایجاد شده باشد. یعنی نبود دیوارها و فضای داخلی ثابت باعث شده که بافندگان در فضای باز و به صورت افقی کار کنند.
اتکا به استفاده از دارهای افقی به جای دارهای عمودی به دلیل راحتی حمل و نقل آنها توسط چهارپایان در میان عشایر است. در واقع، زمانی که عشایر کوچ میکنند، دار قالی نیمهکار را بهصورت افقی بر روی چهارپایان میگذارند و برخی افراد حتی میتوانند روی آن بنشینند.
از نظر جنس، فرش کشکولی قشقایی از پشم بافته میشود. این نوع فرش، بافتی درشتتر دارد و با وجود زیبایی و ارزشی که دارد، از نظر ظرافت به پای فرشهای ابریشمی و کرکی نمیرسد.
فرش شیخ صفی اردبیل
قالی شیخ صفی یکی از آخرین فرشهایی است که در مقاله معروف ترین فرش های ایران به معرفی آن میپردازیم. اردبیل به عنوان یکی از قدیمیترین مراکز تولید فرش و هنر قالی بافی در ایران شناخته میشود. فرشهای این شهر، مانند فرشهای تبریز، معمولاً از ابریشم بافته میشوند و کیفیت و ظرافت بالایی دارند. اگر به دنبال فرشهایی با اندازه بزرگتر هستید، فرشهای اردبیل گزینههای خوبی برای شما هستند.
فرش شیخ صفی یکی از محبوبترین فرشهای اردبیل است. طرح این فرش در بخشی از قدیمیترین قالیهای موجود در دنیا دیده میشود. این فرش به عنوان جفتی مشابه بافته شده و در زمان شاه تهماسب صفوی برای قرار گرفتن در مقبره جدش تهیه شده است. این فرش همچنین یک سند تاریخی به شمار میرود زیرا تاریخ دقیق بافت آن و اطلاعات دیگری روی آن نوشته شده است. بهطور خاص، این فرش در سال 918 شمسی بافته شده است. ویژگیهای دیگری که این فرش دارد، تار و پود ابریشمی و استفاده از گرههای فارسی است. طراحی این فرش نسبت به دیگر فرشهای آن زمان، جزئیات کمتری دارد؛ به عنوان مثال، طرحهای حیوانات در آن وجود ندارد. به نظر میرسد این تصمیم به خاطر استفاده مذهبی از فرش بوده است.
در نهایت جالب است بدانید که فرش شیخ صفی به همراه یک داستان غمانگیز از ایران خارج شده و هماکنون در موزه ویکتوریای انگلستان نگهداری میشود.
امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. بررسی طرحها و نقشهای متنوع قالیهای ایرانی میتواند به شما در انتخاب گزینههای مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه کمک کند. به نظر شما کدام طرح قالی ایرانی در لیست معروف ترین فرش های ایران جا دارد؟