بهترین اپلیکیشن آشپزی و شیرینی پزی

نحوه دریافت شناسه یکتا + سامانه و جزئیات دقیق

نحوه دریافت شناسه یکتا

شناسه یکتا حافظه مالیاتی (که به اختصار شناسه یکتا گفته می‌شود) یک کد منحصر به فرد است که به افراد یا شرکت‌ها تعلق می‌گیرد و برای شناسایی دقیق آنها در سیستم مالیاتی کشور استفاده می‌شود.

به نقل از ایسنا: مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران اعلام کرد که در راستای ساده‌سازی روند صدور مجوزهای کسب و کار، دیگر مجوزهای کاغذی وجود نخواهد داشت و فقط مجوزهای جدید به شکل فایل الکترونیکی یا “شناسه یکتا” صادر می‌شود.

چگونه شناسه یکتا بگیریم؟

داود طبرسا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: روند تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا به صورت رایگان و غیرحضوری از طریق درگاه ملی مجوزها آغاز شده و طبق قانون باید تا پایان سال ۱۴۰۲ همه مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) تبدیل شوند.

سامانه شناسه یکتا

از سال ۱۴۰۱، مجوز کسب و کار قانونی و معتبر فقط به صورت الکترونیکی و شناسه یکتا است و باید در بانک اطلاعات مجوزهای کشور به آدرس qr.mojavez.ir موجود باشد و اگر مجوزی در این سایت نیست، غیرقانونی و نامعتبر است.

مهلت دریافت شناسه یکتا

طبرسا گفت: صاحبان همه مجوزهای قدیمی یا کاغذی تا پایان سال ۱۴۰۲ فرصت دارند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها، شناسه یکتا بگیرند. تبدیل مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا کاملاً رایگان و غیرحضوری است و با داشتن کارت ملی و مجوز قدیمی، در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران افزود: مجوزهای الکترونیکی علاوه بر وب سرویس، به راحتی با گوشی‌های هوشمند و در هر ساعت از شبانه روز قابل استعلام هستند و نیازی به امضا ندارند. مجوزهایی که از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور mojavez.ir صادر نشده‌اند ممکن است با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی روبرو شوند.

طبرسا تأکید کرد: بر اساس قانون، شناسه یکتا (QRcode) همان مجوز کسب و کار است و صدور مجوز کاغذی از طرف هیچ دستگاهی مجاز نیست.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: برای درخواست تمدید، اصلاح و توسعه مجوزها باید شناسه یکتا گرفته شود. بر اساس اعلام مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار، ثبت درخواست‌های تمدید، اصلاح و توسعه مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها ممکن شده است. تا پیش از این فقط صدور مجوز از طریق درگاه ملی ممکن بود، اما از اواخر آذرماه، تمام خدمات مرتبط با مجوزها از صدور تا تمدید، اصلاح و توسعه به صورت کاملاً الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان از طریق درگاه ملی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، بدون دریافت شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی و کاغذی موجود، نمی‌توان درخواست تمدید، اصلاح و توسعه ثبت کرد؛ بنابراین همه فعالان اقتصادی باید برای دریافت شناسه یکتای مجوزشان اقدام کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با اشاره به ثبت ۱۶۵ هزار و ۷۳۱ درخواست در درگاه ملی مجوزها از سوی متقاضیان در استان تهران در یک سال منتهی به پایان آبان ماه سال ۱۴۰۲ گفت: از این تعداد، ۶۷ هزار و ۶۱۸ مجوز به صورت آنلاین و بدون کاغذ صادر شده است که نشان‌دهنده صدور بیش از ۴۱ درصد مجوزها به صورت آنلاین است.

وی افزود: در این مدت، ۶۷ هزار و ۷۹۷ درخواست مجوز توسط دستگاه‌ها رد شده و ۱۰ هزار و ۱۱۴ درخواست نیز به دلیل انصراف متقاضیان با شکست مواجه شده و ۱۹ هزار و ۶۰۴ مجوز نیز در حال بررسی است.

طبرسا در پایان گفت: “شاخص پاسخگویی به موقع” در استان تهران ۹۳ درصد است که نشان‌دهنده پاسخ‌دهی سریع به درخواست‌های مجوز کسب و کار است.

شناسه یکتا مالیاتی چه کاربردی دارد؟

هر صورتحساب الکترونیکی که صادر می‌شود باید شماره مالیاتی منحصر به فردی داشته باشد که ۶ رقم اول آن، شناسه یکتا حافظه مالیاتی است. هدف از این کار، تفکیک صورتحساب‌های صاحبان کسب و کار است.

شناسه کالا و خدمات چه کاربردی دارد؟

شناسه کالا یک کد منحصر به فرد است که بر اساس وظایف سازمان امور مالیاتی، باید در تمام صورتحساب‌های الکترونیکی وجود داشته باشد. این شناسه به یک دسته از کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد.
چگونه می‌توانیم شناسه کالا و خدمات را دریافت کنیم؟

برای این کار می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی یا سامانه جامع تجارت مراجعه کنید. همچنین می‌توانید فایل اکسل آن را از اینترنت دانلود کنید.

سایت رضیم

خروج از نسخه موبایل