بهترین اپلیکیشن آشپزی و شیرینی پزی

پادکست چیست و چگونه میتوانیم پادکست بسازیم؟

مجله رضیم | پادکست‌ها انواع مختلفی دارند و راه خوبی برای یادگیری موضوعات متفاوت هستند. امروز از واژه پادکست (Podcast) در دو معنی کلی و خاص استفاده می‌شود.

معنای خاص پادکست به فایل‌های صوتی اشاره دارد که روی سرورهای خاصی آپلود می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست‌ها طراحی شده‌اند، به آن‌ها مشترک شوید یا به اصطلاح Subscribe کنید.

همچنین معمولاً امکان دانلود پادکست هم وجود دارد، بنابراین لازم نیست همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.

به همین دلیل، وقتی از اصطلاح پادکست به معنای دقیق آن صحبت می‌کنیم، دو ویژگی اصلی باید وجود داشته باشد:

  • شما باید بتوانید به آن‌ها مشترک شوید (Subscriber).
  • باید چندین فایل صوتی (سریالی) وجود داشته باشد و نه فقط یک فایل صوتی (چراکه در این صورت مشترک شدن معنا ندارد).

معنای عمومی پادکست چیست؟

امروزه بسیاری از افراد و حتی تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای به تعریف سخت‌گیرانه بالا پایبند نیستند.

به همین دلیل، پادکست مفهوم وسیع‌تری پیدا کرده است:

  • اصطلاح پادکست برای مجموعه فایل‌های صوتی که در وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند نیز به کار می‌رود، حتی اگر امکان مشترک شدن در آن‌ها فراهم نشده باشد.
  • گاهی واژه پادکست برای مجموعه فایل‌های ویدئویی نیز استفاده می‌شود. حتی بسیاری از برنامه‌های مخصوص پادکست، امکان مشترک شدن برای سرویس‌های ویدئویی را نیز فراهم می‌آورند.

ویژگی‌های پادکست چیست؟

ضبط صدا مانند پخش رادیویی و استریم صوتی/تصویری است که اطلاعات را به صورت فایل‌های صوتی ارائه می‌دهد.

در رادیو اینترنتی، کاربر نمی‌تواند محتوا را عقب و جلو کند و فقط باید به آنچه پخش می‌شود گوش بدهد؛ اما در پادکست، کاربر می‌تواند به راحتی محتوا را کنترل کرده و هر قسمت را که خواست گوش کند.

پس از دریافت فایل‌های صوتی از اینترنت، دیگر نیازی به اتصال مجدد به اینترنت وجود ندارد. در بعضی روش‌ها، پس از دریافت، نیاز به اینترنت برای استفاده وجود دارد.

پادکست‌ها امکان پخش در دستگاه‌های دیگر غیر از کامپیوتر را نیز دارند. این دستگاه‌ها معمولاً کوچک و قابل‌حمل هستند و شما می‌توانید در هر زمان و مکانی از آن‌ها استفاده کنید.

پادکست به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی به محتوا دسترسی پیدا کند. با تنطیم نرم‌افزار، محتوای جدید به‌صورت خودکار به دستگاه پخش منتقل می‌شود و کاربر همیشه آخرین اطلاعات را در اختیار دارد. این کار شما را از سر زدن به وب‌سایت‌ها و جستجوی محتوای جدید بی‌نیاز می‌کند.

چگونه پادکست بسازیم؟

برای ساختن پادکست، شما باید چهار مرحله را طی کنید. مرحله اول، تصمیم‌گیری قبل از ضبط پادکست است. مرحله دوم، خود ضبط پادکست است. مرحله سوم، به‌روزرسانی و آپلود پادکست است. مرحله چهارم، کسب درآمد از پادکست است.

قبل از ضبط پادکست چه‌کارهایی باید انجام دهید؟

برای شروع، مطالبی که می‌خواهید در پادکست بگویید را بنویسید تا مطمئن شوید چیزی را فراموش نمی‌کنید. مشخص کنید که پادکست شما دربارهٔ چه موضوعی خواهد بود. با نوشتن، یک برنامه کلی و چهارچوب برای محتوا ایجاد می‌کنید. همچنین به برخی پادکست‌های معروف گوش دهید تا با سبک و لحن آن‌ها آشنا شوید. این طرح کلی به شما کمک می‌کند تا از توقف‌های ناگهانی در حین ضبط جلوگیری کنید.

ابزارهای ضبط صدا را تهیه کنید.

برای ضبط، به میکروفون، کامپیوتر یا لپ‌تاپ، بلندگو و برنامه‌ای برای ضبط و ویرایش صدا نیاز دارید.

“`html

هستند که برای ضبط صدا به آن‌ها نیاز دارید. میکروفون ضد نویز و میکروفون نوع دینامیک، با دقت بیشتری فرکانس‌های صدا را برداشت می‌کنند.

نرم‌افزار خود را انتخاب کنید.

اگر از سیستم‌عامل Mac استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از Garageband صدا را ضبط کنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، بسته‌های نرم‌افزاری رایگان مانند Audacity، Radio Avagah و Adobe Audition می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

برای ساخت پادکست، محتوای خود را آماده کنید.

نوشته‌های خود را کنار هم بچینید و آن‌ها را مرور کنید. مشخص کنید که می‌خواهید چه ارزشی را به شنوندگان خود منتقل کنید. این فایل صوتی برای مخاطبانتان مهم خواهد بود و آن‌ها به عنوان منبع و مربی به آن نگاه می‌کنند.

صدایتان را ضبط کنید.

حالا وقت آن رسیده که نوشته‌های خود را به صدا تبدیل کنید و پادکست شما شکل بگیرد. متن‌های خود را بخوانید و صحبت کنید؛ کم و بیش به شیوه‌ای که می‌خواهید در ضبط نهایی صحبت کنید.

آزمون نهایی و تولید فایل صوتی نهایی را انجام دهید.

حالا زمان آن فرا رسیده که ضبط نهایی را انجام دهید و فایل صوتی نهایی را تولید کنید. این فایل را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. فرمت فایل شما حتماً باید mp۳ باشد و سرعت‌های ۱۲۸ kbps و ۲۵۶ kbps برای فایل صوتی شما خوب هستند.

فایل صوتی خود را شناسنامه‌دار کنید.

نام فایل صوتی، نام پادکست و تاریخ ضبط آن را روی فایل بنویسید تا شناسنامه‌دار شود. برای پس‌زمینه پادکست، عکسی با کیفیت و جدید انتخاب کنید.

پادکست خود را روی اینترنت قرار دهید.

دسته‌بندی پادکست خود را مشخص کنید. مطلبی در وب‌سایت خود بنویسید. عنوان مطلب باید با عنوان فایل ضبط شما یکی باشد. محتوا باید با “نمایش متون” یا “شرح” پایان یابد. همچنین کمی درباره محتوای پادکست خود بنویسید و در پایان، لینک مستقیم فایل صوتی را هم درج کنید.

از پادکست‌های خود درآمد کسب کنید.

یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید تا مخاطبان شما با پرداخت مبلغی، بتوانند پادکست شما را دریافت کنند. به این نکته توجه کنید که صدای شما باید از پادکست‌های رایگان موجود در بازار بهتر و با کیفیت‌تر باشد. همچنین می‌توانید در پادکست خود تبلیغاتی از شرکت‌های مختلف انجام دهید و از آنها هزینه دریافت کنید.


اگر این مطلب را مفید یافتید، لطفاً با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و موضوعات مورد نظر خود را از طریق قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید.

سایت رضیم
“`

خروج از نسخه موبایل