ماجرا از سال ۱۹۴۶ آغاز شد. پس از جنگ جهانی دوم، در اروپا فرایندهای کاکائو با مشکلاتی روبرو شدند و قطع روابط بین فرانسه و ایتالیا باعث کمبود کاکائو شد. اما در این وسط یک اتفاق خوشمزه برای دنیا پیش آمد.
به خاطر این کمبودها، مردی از منطقه پیمونت ایتالیا به نام پیترو فررو، که شیرینیپز بود، با هنرمندی خمیری شیرین از فندق، شکر و مقدار کمی کاکائوی خام درست کرد.
این محصول «نوتلا» نام گرفت و در سال ۱۹۶۵ به بازار آلمان معرفی شد. مردم آلمان خیلی زود این خوراکی خوشمزه را دوست داشتند و طراحی جدید شیشههای این محصول هم مورد توجه قرار گرفت.
اما اصل ماجرا در سال ۱۹۶۶، برابر با سال ۱۳۴۴ شمسی، اتفاق افتاد. این محصول در فرانسه و سراسر اروپا شناختهشده و محبوب شد. در آن زمان نیز در ایران تحولات جالبی در زمینه تولید صنعتی و محصولات مختلف در حال وقوع بود، بهویژه شکلگیری خودروی پیکان.
در همین زمان، یک صنعتگر و بازرگان باهوش خبر محبوبیت این محصول را در اروپا شنید و تصمیم به تولید یک نسخه کاملاً ایرانی از این کرم کاکائویی فندقی گرفت.
حسین عالیزاد در فکر یک صبحانه شیرین برای خانوادهها و کودکان ایرانی بود.
او در زمانی که صنایع ایران در حال رشد و شکوفایی بودند، فرصت را غنیمت شمرد و یک تجربه منحصر به فرد را آغاز کرد.
حسین عالیزاد در سال ۱۳۴۶، هنگامی که نوتلا در اروپا مشهور شده بود، برای اولین بار شکلات صبحانه ایرانی را تولید کرد.
همزمان با این محصول اصطلاحاً جهانی، کرم کاکائوی فندقی با نام «کرمونا» به خانههای ایرانیان وارد شد. این نام هوشمندانه و به خاطر تاریخی بودن نخستین شکلات صبحانه بود.
این محصول با طعم خاص خود، جایگاه ویژهای در وعده صبحانه داشت که مهمترین وعده غذایی به شمار میرود و امروز ما آن را به نام شکلات صبحانه میشناسیم.
این مسیر تا جایی ادامه پیدا کرد که به دلیل شرایط اجتماعی بعد از انقلاب و جنگ، تولید این محصول با وقفه طولانی روبرو شد.
اما هدف حسین عالیزاد که در زمینه تولید مواد غذایی نامدار شدهبود، بیشتر از اینها بود.
این تلاش باعث شد که خانوادهاش که ادامهدهنده راه او بودند، با همان انگیزه و عزم، محصول کرمونا را با بستهبندی جدید به صبحانههای خانوادههای امروزی عرضه کنند.
امروز وقتی کرمونا را در صبحانه خود میبینید، متوجه میشوید که داستان طولانی و شیرینی وجود دارد تا شما را به تجربۀ یک صبح شیرین هدایت کند. این داستان به نوعی پر از پیچیدگیهاست و روزهای تلخ جنگ جهانی را شیرین کرد. شاید امروز هم کرمونا یک بخش شیرین از صبحهای ما باشد.
و این داستان همچنان ادامه دارد…
اصالت از دیروز تا به امروز
در سال ۱۳۴۶ با رشد صنایع و آغاز تولیدات مختلف—from خوراکی تا صنعت سنگین—تحولی بزرگ در صنعت غذایی در ایران نیز به وجود آمد که متناسب با کشورهای پیشرفته اروپایی بود.
آقای حسین عالیزاد نخستین شکلات صبحانه خاورمیانه را در ایران تولید کرد که نسلهای گذشته ایرانی، خاطرات شیرین این محصول را به یاد دارند.
شکلات صبحانه که امروزه میشناسیم یا همان کرم کاکائوی فندقی، محصولی ویژه و متفاوت در سبد غذایی مردم قرار گرفت.
همچنین، در راستای ادامه این مسیر خوشمزه، امروز شرکت شیوا، تولید کننده محصولات شیبا، شیبابا و بابل ترابل که برندهایی شناختهشده در زمینه تولید مواد غذایی باکیفیت هستند، شروع به تولید شکلات صبحانه کرمونا با بستهبندی جدید کرده است. این کارها باعث شده تا کرمونای مورد علاقه بچههای گذشته، برای نسل امروز هم فراهم شود و سلامتی و لذت را به وعدههای غذایی خانوادهها برگرداند.
اما وقتی که صحبت از کیفیت و سلامتی به میان میآید، مواد تشکیلدهنده و ساختار محصول نقش حیاتی دارند.
این محصول ترکیبی از فندق، پودر کاکائو، شکر، پودر شیر خشک و دیگر افزودنیهاست، اما کرمونا با ۱۳٪ فندق در ترکیب آن، نسبت به سایر شکلاتهای صبحانه در ایران که حداکثر ۵٪ فندق دارند، کیفیت و طعم بسیار بهتری برای مصرفکنندگان به ارمغان میآورد.
فندق یک منبع عالی از ویتامینهای B1، B2 و B6 است که برای حفظ سلامت مغز و خونسازی ضروری هستند، بهویژه برای کودکان در حال رشد.
کرمونا به دلیل استفاده از فندق با کیفیتی بالا و درصد بالایی که دارد، طعمی بینظیر به این محصول بخشیده است.
فندقهای بهکار رفته در کرمونا از فندقستانهای اشکور در جنوب شهرستان رودسر استان گیلان تأمین میشود که به خاطر فندقهای باکیفیت مشهور است.
و نکته دیگر اینکه این…
این محصول به دلیل نداشتن اسید چرب ترانس، عوارض منفی این ماده بر روی سلامت انسان را دارا نیست.
بیماریهای قلبی و عروقی یکی از رایجترین مشکلاتی است که به خاطر وجود اسیدهای چرب ترانس در بدن انسان به وجود میآید. به همین دلیل، امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته، این ماده را از ترکیبات محصولاتی که تولید میکنند، حذف کردهاند.
با در نظر گرفتن همه این نکات، شکلات صبحانه کرمونا یا همان کرم کاکائوی فندقی، با کیفیت بالا، وعدههای سالمی را برای کودکان و بزرگسالان ایرانی تهیه کرده است. این محصول توسط تولیدکنندگانی از خود ایران ساخته شده و ظرفیت تولید آن به طور کامل با نیاز بازار ایران هماهنگ است، بهطوریکه میتواند بخش عمدهای از نیاز بازار را تامین کند.
رشد سالم نسل کنونی، آیندهای شیرین را برای جامعه ما رقم خواهد زد و این فکر از سال ۱۳۴۶ همواره هدف اصلی این مجموعه بوده است.