گردگیر پلوس
گردگیر پلوس : این گردگیر در محلی بین چرخ و گیربکس نصب میشود، جایی که نیروی موتور به چرخها منتقل میشود.
به خاطر مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گریس داخل گیربکس، این قطعه خیلی حساس است و بعد از مدتی خراب میشود. خراب شدن گردگیر میتواند به آسیب جدی به قطعات دیگر و پارگی آن منجر شود، که در نهایت باعث نشت گریس و حتی قفل کردن موتور میشود. گردگیرها همچنین میتوانند در آب بندی خودرو کمک کنند.
اگر گردگیر خراب شود و گرد و غبار به قسمتهای دیگر گیربکس و سر پلوس برسد، احتمال خرابی این دو قطعه به طور کامل وجود دارد.
بنابراین باید حتماً سلامت گردگیرها بررسی شود و از مواد با کیفیت برای تولید آنها استفاده شود.
به همین دلیل، شرکتها در بازار رقابتی به سمت تولید قطعات با کیفیت رفتهاند تا با استفاده از مواد و لاستیکهای با دوام، جایگاه خود را در بازار حفظ کنند.
یکی دیگر از ویژگیهای این گردگیرها این است که اگر گردگیرها ضد روغن نباشند – که معمولاً گردگیرهای ارزان قیمت از این نوع هستند – در زمان استفاده معمولا با گریس پلوس تماس بسیار کمی دارند.
این تماس باعث میشود که گردگیر از شکل اصلی خود خارج شده و مقاومت خود را از دست بدهد. به همین علت، گردگیرهای ضد روغنی کیفیت و تحمل بیشتری دارند.
پلوس چیست؟
پلوس یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم تعلیق خودرو است.
نیرویی که موتور تولید میکند، به گیربکس (جعبه دنده) منتقل میشود و از آنجا از طریق میل گاردان به دیفرانسیل منتقل میشود.
دیفرانسیل وظیفه تنظیم سرعت چرخها را بر عهده دارد و در بین چرخهای جلو و عقب، راست و چپ و در خودروهای دو دیفرانسیل، در جلو و عقب قرار دارد.
برای اینکه نیروی منتقل شده به دیفرانسیل به چرخها برسد، میلهای از داخل دیفرانسیل به چرخهای راست و چپ متصل است که پلوس نامیده میشود. مهمترین دلیل خرابی پلوس، پاره شدن گردگیرهای آن است.
گردگیر پلوس چیست؟
گردگیر پلوس قطعهای قیف مانند است که در انتهای پلوس نصب میشود و از ورود گرد و خاک و دیگر مواد به سر پلوس جلوگیری میکند.
اگر در زمان تعمیر و سرویس خودرو گردگیرها چک شوند، در صورتی که پاره باشند، میتوان با تعویض آنها از خرابی سر پلوس جلوگیری کرد.
این قطعه با وجود اینکه در ظاهر ساده است، اما نقش بسیار حساسی در خودرو دارد و استفاده از نمونههای بیکیفیت میتواند باعث هزینههای زیادی برای تعمیر خودرو شود.
گردگیرها در هر خودرو شامل دو نوع هستند:
- گردگیر پلوس سمت گیربکس inner boot
- گردگیر پلوس سمت چرخ Outer Boot
کاربرد گردگیر پلوس
وظیفه پلوس :
انتقال نیروی موتور به گیربکس یا همان جعبه دنده است.
سپس این نیرو از طریق میل گاردان به دیفرانسیل خودرو منتقل میشود.
دیفرانسیل همچنین نقش مهمی در تنظیم سرعت چرخها دارد.
میلهای هم از داخل دیفرانسیل به دو چرخ کناری متصل است که پلوس نامیده میشود و وظیفهاش انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخها است.
خودروهای دو دیفرانسیل نیازی به انتقال نیرو به چهار چرخ در هر زمان ندارند و میتوان دنده کمکی را فعال کرد تا چهار چرخ همزمان کار کنند.
وظیفه گردگیر پلوس :
این قطعه محافظت از پلوس سمت گیربکس را انجام میدهد.
عملکرد کلی گردگیرها محافظت از قطعات داخلی است.
به این صورت که از ورود گرد و خاک به قسمتهای داخلی جلوگیری میکند و به نوعی وظیفه محافظت را بر عهده دارد.
در بعضی از قطعات که شامل گریس هستند، همچنین از خروج گریس نیز جلوگیری میکند.
اگر این قطعه خراب شود، میتواند باعث خرابی قطعه اصلی شود.
برای آگاهی از قیمت انواع گردگیر پلوس به لینک زیر مراجعه نمایید: