“`html
نحوه شکایت از اداره پست
اداره پست یکی از سازمانهای مهم دولتی است که روزانه تعداد زیادی از بستهها، نامهها و وسایل مختلف را به نقاط مختلف کشور ارسال میکند. با توجه به این که ارسالها زیاد است، طبیعی است که بعضی از افراد از خدمات این اداره ناراضی باشند.
چگونه از اداره پست شکایت کنیم ؟
برای ثبت شکایت از اداره پست و خدمات آن، چندین روش وجود دارد و مشتریان میتوانند با توجه به وضعیت خود یکی از این روشها را انتخاب کنند:
- تماس با مرکز پاسخگویی شرکت پست از طریق شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰
- مراجعه به سایت eop.post.ir و ثبت شکایت از طریق سامانه هوشمند این شرکت که در این سایت قرار دارد.
- مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
- تماس با تلفن گویای ۱۹۵
- در برخی موارد، افراد به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کردهاند اگر نتوانستهاند رسیدگی به شکایات خود را در جای دیگر بیابند.
1. شکایات پستی از طریق سامانه ۱۹۵
وضعیت شکایتهای ثبتشده از خدمات پستی را میتوانید در گزارشهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ببینید و اگر از خدمات پستی ناراضی هستید، به سامانه ۱۹۵ مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید.
سامانه ۱۹۵ برای پاسخگویی به شکایتهای مردم در زمینههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله خدمات پستی راهاندازی شده است تا کیفیت خدمات بهتر شود.
اداره کل حفاظت از حقوق مصرفکنندگان وزارت ارتباطات گزارشی دربارهی شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ تا پایان شهریورماه منتشر کرده است. در این گزارش، آمار مربوط به ماههای مختلف رنگبندی شده است.
2. شکایت از اداره پست از طریق دیوان عدالت اداری
نحوه شکایت از اداره پست در دیوان عدالت اداری به این صورت است که ابتدا باید به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید و پس از ثبت شکایت، رئیس شعبه یا معاون او پرونده را به شعبه مناسب ارسال میکند. در این شعبه، شکایت شما بررسی شده و به خوانده (طرف مقابل) ابلاغ میشود تا یک ماه فرصت داشته باشد به آن پاسخ دهد.
اگر طرف مقابل پاسخ ندهد، رسیدگی ادامه مییابد. این رسیدگی بدون حضور طرفین انجام میشود مگر اینکه نیاز به توضیحات بیشتری باشد که در آن صورت از آنها دعوت خواهد شد.
3. شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور
برای شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور ابتدا باید به وبسایت این سازمان مراجعه کنید و شکایت خود را به طور کامل توضیح دهید و مدارک و شواهدی که ادعای شما را ثابت میکند پیوست کنید. بعد از این مراحل، یک کد پیگیری برای شما ارسال خواهد شد تا بتوانید روند رسیدگی به شکایت را پیگیری کنید.
توجه داشته باشید اگر موضوع شکایت در حیطه وظایف سازمان بازرسی نباشد، شکایت شما ثبت و بایگانی خواهد شد و شما به مرجع مناسبتری هدایت میشوید.
4. ثبت شکایت از طریق اداره پست
شکایت از اداره پست از طریق خود اداره پست نیز امکانپذیر است و چندین روش برای این کار وجود دارد که باید با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کنید.
اولین روش تماس با مرکز پاسخگویی اداره پست از طریق شماره ۸۴۴۷۰۰۰۰ است.
روش بعدی مراجعه به سایت شرکت پست است که آدرس آن به شرح زیر است:
شکایات را میتوان
“`
شما میتوانید شکایت خود را ثبت کنید یا با شماره تلفن گویا (۱۹۵) تماس بگیرید. اگر از این دو راه نتیجهای نگرفتید، میتوانید به دو روش قبلی شکایت خود را پیگیری کنید.
پرشمارترین شکایات از اداره پست
بر اساس آمارهایی که به شکل مرتب توسط شرکت پست منتشر میشود، بیشترین شکایتها مربوط به موارد زیر است:
- شکایات مربوط به پست پیشتاز (مانند تاخیر در ارسال یا دریافت بسته)
- شکایات در مورد مفقودی بستهها
- شکایات مربوط به آسیب دیدن محتویات بستههای پستی
چگونه شرکت پست به شکایات پاسخ میدهد؟
شرکت پست اعلام کرده است که موظف است به شکایات افراد در مدت ۸ تا ۲۴ ساعت پاسخ دهد.
کارمندان مربوطه با فرد شاکی تماس میگیرند و موضوع را به دقت بررسی میکنند و در کمترین زمان ممکن پیگیریهای لازم را انجام میدهند.
نتیجه نهایی پیگیری مرسولات پستی و ثبت شده
اداره پست یکی از سازمانهای دولتی مهم است که هر روزه تعداد زیادی مراجع دارد. به همین دلیل ممکن است نارضایتیهایی پیش بیاید.
اگر شکایت شما درباره تاخیر در بسته باشد، پس از پیگیریهای انجام شده توسط شرکت پست، بسته در اولین فرصت برای شما ارسال خواهد شد.
اگر بسته مفقود شده باشد، اداره پست غرامت پرداخت میکند. برای امانات پستی بیمه شده، شرکت پست طبق فاکتور مشتری یا نظر کارشناسان مربوطه، خسارت را جبران مینماید.