آیا میدانید

اگر مدارک و اوراق شناسایی ما دزدیده یا مفقود شد چه باید بکنیم ؟

بهترین آپلیکیشن آشپزی

وقتی مدارک شناسایی شما دزدیده یا گم شد، باید چه کار کنید؟

گم کردن مدارک یا مبتلا شدن به سرقت، اتفاقی بسیار ناراحت‌کننده است. در آن لحظه، حس بدی به صاحب مدارک دست می‌دهد. این طور به نظر می‌رسد که بخشی از هویت و زندگی‌اش را از دست داده است.

پس از چند دقیقه، به فکر پیدا کردن مدارک می‌افتد. این مدارک ممکن است شامل شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و کارت‌های بانکی باشد.

در نخستین لحظه، صاحب مدارک به راه‌های پیدا کردن آنها فکر می‌کند؛ البته این در صورتی است که مدارکش به دست افراد سودجو نیفتاده باشد.

معمولاً سارق بیشتر به دنبال پول نقد است، چون مدارکی مثل شناسنامه و کارت ملی به کارش نمی‌آید.

بنابراین در سرقت‌ها، سارق به سراغ پول‌ها و اشیای قیمتی می‌رود و بقیه چیزها را دور می‌اندازد یا اگر دزد به نوعی با انصاف باشد، مدارک را به اولین صندوق پستی که می‌بیند، می‌اندازد.

خوب است بدانید که اکثر مردم می‌دانند که وقتی مدارکی را در خیابان یا هر جا پیدا کردند، باید آن را به صندوق پست بیندازند.

نخستین اقدام برای پیداکردن مدارک گمشده، جست‌وجو در وب‌سایت‌های معتبر است. در سایت ثبت احوال، معمولاً اولین سوالی که در بخش سوالات متداول مطرح می‌شود، مربوط به موضوع گم‌کردن مدارک است.

مدارک من گم شده است. کجا باید برای پیدا کردن آنها مراجعه کنم؟

برای اطلاع از وضعیت مدارک مفقودی می‌توانید به پورتال سازمان ثبت احوال مراجعه کنید. در منوی سمت چپ، بخش پیوندها و سپس مدارک پیدا شده را مشاهده کنید یا با وارد کردن این آدرس https://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=418 و وارد کردن شماره ملی، از وضعیت مدرک مورد نظر مطلع شوید.

اگر مدارک شما پیدا نشد، به وب‌سایت پست جمهوری اسلامی سر بزنید. وقتی روی لینکی که بالا اشاره شد کلیک می‌کنید، باید کد ملی و یک کد امنیتی وارد کنید تا ببینید آیا مدارک شما به ثبت احوال بازگشته یا نه. اگر مدارکی با مشخصات شما در این سایت پیدا نشود، باید به پست بروید.

«پست یافته» چیست؟ از مدارک شناسایی تا اشیای قیمتی و لوازم خانگی

اگر کسی مدرکی از دیگران پیدا کند، باید حتماً آن را به صندوق پستی بیندازد یا به یکی از دفاتر پستی تحویل دهد. اما چگونه کسی که مدارکش را گم کرده می‌تواند بفهمد که آیا مدارک او به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟

شرکت پست چند سالی است که سامانه‌ای به نام «پست یافته» طراحی کرده است تا افراد بتوانند با مراجعه به وب‌سایت این شرکت به آدرس http://postyafteh.post.ir/ وضعیت مدارک مفقودشده خود را پیگیری کنند.

با ورود به وب‌سایت شرکت پست و بخش پست یافته، افراد می‌توانند با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود، متوجه شوند که آیا مدارکشان به دفاتر پستی تحویل شده است یا خیر.

این سایت امکان جست‌وجو برای مدارک مختلف را فراهم می‌کند. مدارک قابل جست‌وجو شامل موارد زیر می‌شوند: شناسنامه، گواهینامه، پاسپورت، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیتنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی و کارت‌های اعتباری.

مدارک تحصیلی، کارت بیمه خودرو، سند خودرو، معاینه فنی و دیگر مدارک مرتبط با خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهرات و اشیای قیمتی، انواع کیف، کارت‌های شناسایی مختلف، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت.

اگر یکی از مدارک شما گم شده باشد، می‌توانید با یک جست‌وجو ساده ببینید که آیا مدارک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده است یا نه و همچنین تاریخ تحویل آن را نیز دریافت کنید.

اگر مدارک و اوراق شناسایی ما دزدیده یا مفقود شد چه باید بکنیم ؟

شما فقط ۶ ماه فرصت دارید تا به دنبال مدارک گمشده‌تان بروید.

بر اساس اعلام شرکت پست، برای دریافت مدارک گمشده باید به نزدیک‌ترین دفتر پستی محل سکونت خود مراجعه کنید.

روابط عمومی شرکت پست تأکید کرده که مدارک پیدا شده تنها تا ۶ ماه در اداره پست نگهداری می‌شوند و پس از آن از بین می‌روند. بنابراین باید در همین مدت برای دریافت مدارک اقدام کنید.

بعد از مراجعه به دفاتر پستی، دو حالت ممکن است پیش بیاید: اول این که مدارک شما به‌طور تصادفی در همان دفتر پستی پیدا شده باشد که در این صورت می‌توانید با پرداخت هزینه، مدارک خود را دریافت کنید.

حالت دوم این است که مدارک شما در آن دفتر وجود نداشته باشد، اما می‌توانید با پرداخت هزینه و پر کردن یک فرم، آدرس خود را بدهید تا مدارک به‌صورت پستی برای شما ارسال شود.

اگر چند مدرک گمشده داشته باشید و مثلاً یک کیف حاوی چند کارت پیدا شده باشد، برای دریافت هر یک از مدارک باید بیش از ۱۰۰۰ تومان اضافه پرداخت کنید.

مدارک گمشده دردسرساز

گذرنامه یکی از مدارکی است که برای افرادی که مرتب به خارج از کشور سفر می‌کنند، بسیار مهم و ضروری است و گم کردن آن می‌تواند مشکلات زیادی برایشان ایجاد کند.

پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی فرم‌هایی را تهیه کرده است برای کسانی که گذرنامه‌شان را گم کرده‌اند. شهروندانی که گذرنامه‌شان مفقود شده، باید این موضوع را به اداره‌های صدور گذرنامه اعلام کنند.

اگر گذرنامه شما گم شده باشد، باید به مدیریت گذرنامه استان مراجعه کنید و مفقودیت آن را اعلام کنید.

در ادارات صدور گذرنامه فرم‌هایی برای مراجعه‌کنندگان وجود دارد تا مشخصات خود را وارد کنند و گذرنامه‌هایشان به عنوان گذرنامه فاقد اعتبار ثبت شود.

بررسی گذرنامه‌های مفقودشده حدود ۶ ماه طول می‌کشد. اما در موارد خاص، مانند سفرهای زیارتی یا درمان خارج از کشور، فرد می‌تواند با ارائه معرفی‌نامه از سازمان‌های مربوطه در صدور گذرنامه جدید کمک بگیرد.

اگر در حین بررسی گذرنامه‌های مفقودشده گذرنامه شما پیدا شود، باید فوراً به اداره صدور مراجعه کرده و پیداشدن آن را اعلام کنید.

تهرانی‌ها باید برای اعلام مفقودی گذرنامه به مدیریت گذرنامه واقع در تهران، فلکه اول تهران‌پارس، بلوار پروین مراجعه کنند.

در سفر حتما مراقب مدارک خود باشید

گم‌شدن مدارک یکی از بدترین مسائل در سفر است. اگر مدارک خود را در سفر گم کردید، باید چه کاری انجام دهید؟

این سوال ممکن است برای هر مسافر پیش بیاید. در ابتدا باید بدانید که این اتفاق نباید باعث خراب شدن سفرتان شود، چون می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوطه یک پاسپورت موقت بگیرید تا کارهای شما راه بیفتد.

برای گرفتن پاسپورت جدید، باید مرحله‌های زیر را یکی یکی انجام دهید: اول به اداره پلیس بروید و یک گزارش درباره گم‌شدن مدارک‌تان تهیه کنید.

سپس به وب‌سایت وزارت امور خارجه بروید و فرم‌های مورد نیاز برای دریافت پاسپورت را چاپ کنید. بعد از پر کردن فرم‌ها، صبح زود به سفارت کشور محل اقامت‌تان بروید.

ممکن است در صف سفارت مدت کوتاهی منتظر بمانید؛ سپس گزارش پلیس، فرم‌های پرشده و برنامه سفر خود را به سفارت بدهید. بسته به کشور محل اقامت‌تان، هزینه ای را نیز باید پرداخت کنید.

بعد از انجام این مراحل، کارهای اصلی تمام شده است. به هتل بروید و کمی استراحت کنید و سپس چند ساعت بعد دوباره به سفارت مراجعه کنید تا گذرنامه موقت شما آماده شده باشد.

به یاد داشته باشید که قبل از هر سفر خارجی، حتماً از مدارک‌تان یک یا چند کپی و نیز یک فایل اسکن‌شده داشته باشید.

گرفتن پاسپورت جدید در همه کشورها کار آسانی نیست، بنابراین حتماً به مدارک‌تان توجه کنید.

برای دریافت مجدد پاسپورت، باید برخی مدارک را در نظر داشته باشید؛ یک لیست از برنامه‌های سفر، یک عکس برای گذرنامه، یک کپی از پاسپورت گمشده، و همچنین گواهی‌نامه رانندگی یا پاسپورت منقضی‌شده برای تأیید هویت‌تان (اگر از گواهی‌نامه رانندگی استفاده می‌کنید، شناسنامه‌تان را هم برای نشان دادن تابعیت‌تان همراه داشته باشید).

گم‌شدن مدارک یا دزدیده‌شدن آن، وضعیت اضطراری سفر نیست؛ پس می‌توانید در صورت نیاز، چند روزی این مراحل را به تأخیر بیندازید.

نداشتن پول در سفر

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است در سفر اتفاق بیفتد، گم یا دزدیده شدن پول به همراه مدارک‌تان است.

اگر این اتفاق رخ داد، می‌توانید به سفارت کشور خود بروید و فهرستی از شماره تلفن‌های دوستان و آشنایان‌تان را به آنها بدهید و از کمک درخواست کنید.

اما شاید کسی نتواند به شما کمک کند. در این صورت، می‌توانید با ارسال درخواستی، وامی از دولت آن کشور بگیرید تا به وطن‌تان بازگردید.

اما توجه کنید که این پول، لطف آن کشور نیست؛ اگر این وام را پس ندهید، نمی‌توانید پاسپورت جدید بگیرید و سفرهای بین‌المللی‌تان قطع می‌شود، زیرا نام شما در لیست سیاه مسافران قرار می‌گیرد.

قبل از سفر به این نکات توجه کنید: حتماً خودتان را بیمه سفر کنید؛ این بیمه تمام هزینه‌هایی را که بابت گم شدن یا دزدیده‌شدن مدارک در سفر پرداخت می‌کنید، جبران خواهد کرد.

همیشه آدرس، شماره تلفن و ایمیل نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری را یادداشت کنید و ورود خود را با آن‌ها هماهنگ نمایید.

یک کارت شناسایی دیگر، مثل گواهی‌نامه رانندگی، به همراه چند عکس با سایز عکس گذرنامه به همراه داشته باشید. به تمامی اطلاعات شخصی‌تان آگاه باشید.

همیشه از مدارک مهم‌تان مثل گذرنامه، گواهی‌نامه رانندگی، شناسنامه، کارت تأمین اجتماعی و حتی پاسپورت منقضی‌شده اگر دارید، یک کپی همراه داشته باشید.

اگر نمی‌خواهید کپی بگیرید، می‌توانید یک نسخه از مدارک‌تان را به صورت اسکن‌شده به PDF تبدیل کرده و در ایمیل‌تان ذخیره کنید.

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا