آیا میدانید

بلک فرایدی (جمعه سیاه) چیست و چگونه اجرا میشود ؟

بهترین آپلیکیشن آشپزی

“`html

بلک فرایدی

بلک فرایدی به خاطر تخفیف‌های زیادش که به 80 تا 90 درصد می‌رسد، معروف است. اگرچه کالاهایی که 90 درصد تخفیف دارند خیلی کم هستند، اما کسانی که در حراج جمعه سیاه شرکت می‌کنند، می‌توانند تخفیف‌های خوبی بگیرند.

بلک فرایدی (جمعه سیاه) چیست ؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه نام غیررسمی آخرین جمعه ماه نوامبر است. این روز نشانه‌ی شروع خریدهای کریسمس محسوب می‌شود. از سال 1952، هر سال در ایالات متحده یک روز بعد از روز شکرگزاری (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) این رویداد برگزار می‌شود. اما اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه در آمریکا و سایر کشورها تا دهه هشتاد خیلی شناخته شده نبود. در این روز فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین کالاهای خود را به شدت تخفیف می‌زنند. مشتریان زیادی برای خرید به فروشگاه‌ها می‌روند. گاهی اوقات گزارش‌هایی از درگیری بین مشتریان برای خرید کالاهای تخفیف‌خورده وجود دارد.

بلک فرایدی در کدام فروشگاه‌های ایران وجود دارد ؟

امسال هم فروشگاه‌های بزرگ در ایران مثل سال‌های قبل در این رویداد شرکت می‌کنند. فروشگاه‌هایی که در حراج بلک فرایدی حضور دارند شامل: دیجی کالا، بامیلو و ایسام هستند.

حراج بلک فرایدی در فروشگاه‌های آنلاین

از سال ۲۰۰۵ که فروشگاه‌های آنلاین بلک فرایدی را آغاز کردند، نوع جدیدی از حراج‌ها شکل گرفت. هر سال فروش آنلاین رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند. در ۲۰۱۳، فروش «دوشنبه آنلاین» نسبت به سال قبل ۱۸ درصد بیشتر شد و به ۱.۷۳ میلیارد دلار رسید. در ۲۰۱۴، این رقم به ۲ میلیارد دلار رسید. در ۲۰۱۷، دوشنبه آنلاین رکورد فروش اینترنتی را شکست و به 6.59 میلیارد دلار رسید. جف بیزوس، مدیر سایت آمازون، با فروش فوق‌العاده در این روز به ثروت 99.6 میلیارد دلار رسید و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. فروشگاه‌های آمازون، eBay و علی‌بابا از اصلی‌ترین برگزارکننده‌های حراج جمعه در سطح جهانی هستند.

خرید آنلاین از بلک فرایدی

شایان ذکر است که 36 درصد از خریداران بلک فرایدی فقط از یک کانال خرید استفاده نمی‌کنند و سعی می‌کنند هم از فروشگاه‌های آنلاین و هم فروشگاه‌های فیزیکی خرید کنند.

فروش بلک فرایدی هر ساله رقم بالایی از فروش را برای کشورها به همراه دارد. در 55 کشور مورد بررسی، تعداد خریدهای اینترنتی در روز بلک فرایدی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، کاربران یونانی در این دوره 2600 درصد و کاربران آفریقای جنوبی 2571 درصد بیشتر از زمان عادی خرید می‌کنند.

نتایج این تحقیق نشان داده که ساکنان آمریکای شمالی و اروپا بیشترین مقدار پول را در جمعه سیاه خرج می‌کنند و ساکنان کشورهای آسیایی مانند پاکستان، مالزی و فیلیپین نسبتاً کم خرج می‌کنند.

بلک فرایدی در کشورهای مختلف

بلک فرایدی در ایران

در ایران، فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین فروشگاه‌های کوچک و خرده‌فروشی‌ها به این روز توجه نشان می‌دهند و تخفیفاتی ارائه می‌کنند. رقابت میان فروشگاه‌ها در این روز باعث می‌شود تخفیف‌ها واقعی‌تر باشند. گاهی اوقات بعضی از فروشگاه‌های آنلاین از یک هفته قبل با ایمیل و پیامک به مردم اطلاع می‌دهند که روزهای هیجان‌انگیز خرید شروع خواهد شد.

بلک فرایدی (جمعه سیاه) چیست و چگونه اجرا میشود ؟

آمریکا

از
“““html

کشور آمریکا به عنوان برگزارکننده اصلی حراج بلک فرایدی و مبدأ این رویداد، در آخرین جمعه ماه نوامبر حال و هوایی خاص دارد. تقریباً می‌توان گفت هیچ فروشگاهی، چه آنلاین و چه حضوری، در این روز کالایی را بدون تخفیف نمی‌فروشد. زیرا اگر فروشگاهی با این تخفیف‌ها همراه نشود، ممکن است نتواند محصولات خود را بفروشد و مجبور باشد حداقل یک هفته با ضرر مواجه شود. فروشگاه‌هایی که در آمریکا به حراج بلک فرایدی می‌پردازند، به سه گروه تقسیم می‌شوند: فروشگاه‌های خرده‌فروشی و نمایندگی‌های برندها، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، و فروشگاه‌های آنلاین.

حراج بلک فرایدی در بریتانیا

در بریتانیا، عبارت بلک فرایدی معنای متفاوتی دارد. به طور کلی، آخرین جمعه پیش از کریسمس به عنوان بلک فرایدی شناخته می‌شود، چرا که پلیس و سرویس‌های سلامت عمومی آماده می‌شوند تا با افزایش بار مراجعه به مراکز اورژانس در این روز، مقابله کنند. یکی از اقدامات آنها، برپایی مراکز سیار اورژانس در مناطق شلوغ شهری است.

روسیه

در سال‌های اخیر، بلک فرایدی به روسیه نیز راه یافته است و این کشور به دلیل تقویم خاص خود، معمولاً یک روز پس از دیگر کشورها این حراجی را برگزار می‌کند. با این حال، به علت وسعت بیش از ۱۷ میلیون کیلومترمربع، نمی‌توان روسیه را فقط یک کشور در نظر گرفت. مردم روسیه در پنج سال گذشته علاقه چندانی به بلک فرایدی نشان نمی‌دادند. اما اکنون این حراجی به آرامی در فرهنگ آنها جا افتاده است. از سال ۲۰۱۰، برخی از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه‌های الکترونیکی، محصولات خود را در جمعه آخر ماه نوامبر با تخفیف ویژه تحت عنوان تخفیف پایان سال می‌فروشند.

حراج بلک فرایدی در فرانسه

پاریس که به عنوان پایتخت مد جهانی شناخته می‌شود، تنها از سال ۲۰۱۴ با پدیده بلک فرایدی آشنا شده است. کم‌کم تاجران و فروشندگان این سنت را در فرانسه پذیرش کردند. برندهای بزرگی مانند اپل و آمازون نیز در این سال با تخفیف‌های تا ۸۵ درصد، مردم را به فروشگاه‌های خود جذب کردند. در زبان فرانسه، این عبارت به صورت (Vendredi noir) یا همان بلک فرایدی نامیده می‌شود.

کانادا

کانادا، همسایه شمالی سردتر آمریکا، سال‌هاست که با نام بلک فرایدی آشنا است. در زمانی که ارزش دلار کانادا بیشتر از دلار آمریکا بود، مردم برای خرید به آمریکا سفر می‌کردند. نه تنها برای حراج بزرگ بلک فرایدی، بلکه برای خریدهایی روزمره نیز به همسایه جنوبی خود می‌رفتند. با کاهش تفاوت ارزش دلارها در سال‌های اخیر، فروشگاه‌های کانادایی تلاش کرده‌اند تا مردم را از سفر به آمریکا منصرف کنند. اکنون بلک فرایدی به صورت آنلاین در کانادا رواج بیشتری پیدا کرده و از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و در ۲۰۱۲ به اوج خود رسید.

هند

بلک فرایدی در هند نیز شروع به معروف شدن کرده است. تعداد فروشگاه‌های آنلاین که به این سنت می‌پردازند، رو به افزایش است. بازارهای بزرگ اینترنتی در هند، این روز حراجی را با تخفیف‌های جذاب برگزار می‌کنند، از جمله شرکت‌هایی مانند (Flipkart)، (Snapdeal)، و آمازون. علاوه بر این، رویداد سه روزه‌ای به نام جشنواره بزرگ فروش‌های آنلاین (GOSF) هم در ماه دسامبر در این کشور برگزار می‌شود. اما به دلیل تمرکز بر روی خرید در روز بلک فرایدی، شرکت‌هایی مانند گوگل از این جشنواره کنار کشیده‌اند. تمایل به برگزاری بلک فرایدی در بین جمعیت یک میلیاردی هند روز به روز در حال افزایش است.

چین بلک فرایدی ندارد

در چین، به طور سنتی حراج بلک فرایدی وجود ندارد. دلیل آن برگزاری روز مجردها (Singles’ Day) در یک هفته قبل از این حراجی است. این روز که در تاریخ یازدهم ماه یازدهم میلادی (۱۱/۱۱) جشن گرفته می‌شود، از اوایل دهه ۹۰ میلادی شناخته شده است. فروش آنلاین در این روز هر ساله در حال افزایش است و در سال‌های ۲۰۱۴ با ۹.۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۵ با ۱۴.۳ میلیارد دلار از فروش‌های آنلاین، رکوردشکنی صورت گرفت.

“`

حراج بلک فرایدی در کشورهای مسلمان

در پاکستان، سبک بلک فرایدی برای نخستین بار توسط فروشگاه آنلاین (Daraz.pk) معرفی شد. این فروشگاه در سال ۲۰۱۵ برای سه روز، محصولات خود را با تخفیف‌های ویژه به مشتریان ارائه داد. این رویداد با همکاری شرکت مخابراتی تلنور پاکستان (Telenor Pakistan) برگزار شده است.

در نیجریه نیز، بلک فرایدی توسط فروشگاه‌های آنلاین بزرگ (Konga) و (Jumia) به این کشور آمده است. امروز، فروشگاه (Jumia) با فروش تی‌شرت‌های بلک فرایدی، شور و هیجان این روز را حفظ کرده است. بلک فرایدی در نیجریه سابقه بیشتری نسبت به سایر کشورهای معروف دارد. به دلیل اینکه بسیاری از تولیدکنندگان مستقیماً کالاها را به این کشور نمی‌فرستند، برنامه‌هایی مانند سایت (mallforafrica) به مشتریان کمک می‌کنند تا دسترسی به کالاها داشته باشند.

در امارات متحده عربی، فروشگاه آنلاین بزرگ (souq) اولین بار این روز را برگزار کرد. در سال ۲۰۱۴، این فروشگاه اعلام کرده بود که به دلیل ۱۰ هزار پیشنهاد ویژه‌اش توانسته است میلیون‌ها کاربر اینترنتی را به سایت خود جلب کند. با اینکه این روز به نام بلک فرایدی شناخته می‌شود، (souq) عبارت “سفید” را مناسب‌تر برای فرهنگ مردم محلی دانست. امروزه در کنار عبارت جهانی بلک فرایدی، در ناحیه خلیج فارس، عبارت وایت فرایدی یا جمعه سفید نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

تهیه شده مجله اینترنتی رضیم

مرضیه ملایری

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا