خطرات استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی

خطرات مکالمه حین رانندگی
تا به حال جمله “در هنگام رانندگی با تلفن همراه کار نکنید” را حتماً در مورد خود یا دیگران شنیدهاید.
امروزه با پیشرفت گوشیهای هوشمند، راههای حواسپرتی رانندگان در جادهها نیز بیشتر شده است.
تلفن همراه نقش زیادی در تصادفات دارد و به عنوان یکی از مهمترین عوامل انسانی در تصادفات جادهای شناخته شده است.
تحقیقات نشان میدهند که مردان بیشتر از زنان در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند.
خطر ارسال پیام کوتاه هنگام رانندگی خیلی بیشتر از صحبت کردن با تلفن همراه است.
آزمایشها نشان میدهند زمان واکنش رانندگان هنگام ارسال پیام کوتاه 30 درصد و هنگام مکالمه با تلفن همراه 9 درصد افزایش مییابد، بنابراین رانندگان با تأخیر بیشتری در مواقع خطر عکسالعمل نشان میدهند.
همیشه به یاد داشته باشید که رانندگی به 100 درصد تمرکز و توجه نیاز دارد.
موبایل را در هنگام رانندگی از دسترس خارج کنید
در بزرگراهها خطر تصادف هنگام مکالمه بیشتر از جادههای شهری و کمسرعت است.
در کشورهای دیگر محدودیتهایی برای استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی وجود دارد.
در سالهای اخیر، جامعه علمی و فنی نگرانی خود را درباره استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ابراز کردهاند.
افزایش استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بخشی از روند نگرانکننده تأثیر تکنولوژیهای روز بر کاهش توجه رانندگان است.
علاوه بر تلفن همراه، دیگر تکنولوژیهای داخل خودرو مثل دسترسی به اینترنت، سیستمهای اطلاعاتی و سیستمهای هشداردهنده تصادف نیز میتوانند دقت راننده را کاهش دهند.
به گفته کارشناسان ترافیک، ابزارهایی مانند تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی میتوانند تأثیر مستقیمی در 25 درصد از تصادفات داشته باشند.
بر اساس این تحقیقات یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی، حواسپرتی رانندگان از توجه به جلو است.
مهمترین دلیل حواسپرتی رانندگان در 25 درصد موارد صحبت کردن با تلفن همراه، بازی کردن با موبایل یا ارسال پیام کوتاه است.
برخی مطالعهها نشان میدهند که مردان بیشتر از زنان از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده میکنند، اما زنان در ارسال پیام کوتاه در هنگام رانندگی از مردان پیشی گرفتهاند!
در نهایت، بررسیها نشان میدهد که عنصر «توهم» یا «خوشبینی» زیاد در تصمیم گیری برای استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی مؤثر است؛
این یعنی افرادی که مدام از تلفن همراه استفاده میکنند، احساس میکنند که در رانندگی به خوبی تسلط دارند و فکر میکنند با مهارت میتوانند حواسپرتی را کنترل کنند.
اما این مسئله در افراد مختلف متفاوت است.
از سویی دیگر، یکی از مهمترین علل افزایش تصادفات به علت استفاده از تلفن همراه «ایجاد هیجانات کاذب» در فرد راننده است.
تحقیقات نشان میدهند که 70 تا 90 درصد رانندگان فکر میکنند که از رانندگان معمولی بهتر و ایمنتر رانندگی میکنند.
علاوه بر این، به نظر میرسد رانندگان آگاهی کافی از تأثیرات منفی تلفن همراه بر تمرکزشان ندارند و به همین دلیل فکر میکنند حواسپرتی ناشی از استفاده از تلفن همراه را میتوانند مدیریت کنند.
استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی فعالیتهای مغزی بسیاری را مختل میکند، به طوری که فرد در یک لحظه به اجسام خیره میشود در حالی که مغز نمیتواند دستورات مرتبط با دیدن و تشخیص را صادر کند.
تحقیقات انجام شده روی 500 بزرگسال نشان داده که صحبت با تلفن همراه در هنگام رانندگی 50 درصد فعالیتهای مغزی مورد نیاز برای رانندگی را مختل میکند.
در وقوع سوانح رانندگی
در ایران، حدود ۷۰ درصد تصادفات به دلیل انسان، ۲۳ درصد به خاطر جاده و محیط اطراف آن و ۷ درصد به خاطر خودرو اتفاق میافتد. با این حال، استفاده از تلفن همراه در سالهای اخیر باعث افزایش تصادفات ناشی از عامل انسانی شده است.
صحبت کردن با تلفن همراه حواس راننده را پرت کرده و تمرکز او را کاهش میدهد. این موضوع ممکن است باعث اشتباهاتی مانند عبور از چراغ قرمز، تغییر ناگهانی مسیر و انحراف از جاده شود یا سرعت راننده را بیشتر یا کمتر از حد مجاز کند.
با اینکه در ایران صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی بهطور کامل ممنوع است، به دلیل دشواریهای موجود در اجرای قانون و همچنین مزایای استفاده از تلفن همراه، کنترل دقیقی بر این موضوع وجود ندارد.
برخی از کارشناسان راهنمایی و رانندگی بر این باورند که برای جلوگیری از تخلفات، قوانین باید از قدرت بازدارنده کافی برخوردار باشند. اما در مورد تخلفات رانندگی، این قوانین به اندازه کافی بازدارنده نیستند.
برای مثال، پلیس باید با کسانی که هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند، بهخصوص کسانی که با هندزفری صحبت میکنند یا در حین رانندگی پیامک میفرستند یا میخوانند، برخورد جدیتری داشته باشد.
طبق قانون، استفاده از تلفنهمراه در حین رانندگی شامل ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی میشود و اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد، به راننده نمره منفی نیز تعلق میگیرد.
رانندگی ایمن و مطمئن به این معناست که فقط چشمها باید روی جاده باشد و دستها بر روی فرمان قرار گیرد. اما مهمتر این است که رانندگان باید تمرکز خود را بر روی رانندگی صرف کنند و نباید به فعالیتهای همزمان دیگری که معمولاً انجام میدهند، مشغول شوند.
استفاده از تلفن همراه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، هر نوع استفاده از تلفن همراه شامل شمارهگیری، پاسخدهی، ارسال یا دریافت پیامک و حتی زنگ خوردن تلفن، باعث کاهش توجه و تمرکز راننده میشود و در نهایت، احتمال تصادف را افزایش میدهد.
براساس آمار، مکالمه با تلفن همراه یکی از دلایل شایع تصادفات شدید و ناگوار اعلام شده است. گاهی زنگ خوردن گوشی میتواند تمرکز راننده را به هم بریزد و منجر به تصادف یا انحراف خودرو شود.
متأسفانه، در بسیاری از این تصادفات، خودرو به اشیاء، عابران پیاده یا خودروهای دیگر برخورد میکند، در حالی که این موانع به راحتی در دید راننده قرار داشتهاند.
جالب است بدانید، افزایش احتمال تصادف تنها در زمان صحبت کردن با تلفن همراه نیست. بلکه این خطر از دقایق قبل از شروع مکالمه تا حداقل ۱۰ دقیقه پس از آن نیز وجود دارد. زمانی که راننده منتظر زنگ تلفن کسی است یا پس از اتمام مکالمه، تمرکز او کاهش مییابد و احتمال تصادف بیشتر میشود.
در یک تحقیق در آمریکا با ۶۹۹ راننده، نشان داده شده است که احتمال تصادف در ۵ دقیقه بعد از پایان مکالمه با تلفن همراه تقریباً ۵ برابر و در ۱۵ دقیقه بعد از آن ۳ برابر بیشتر از حالت عادی است.
پس بیایید هشدار پلیس را جدی بگیریم و در زمان رانندگی موبایل خود را خاموش کنیم و به تماسهای تلفنی توجه نکنیم.
به یاد داشته باشید که حفظ جان شما و سایر سرنشینان خودرو و عابران بیگناه که در مسیر شما حرکت میکنند، از هر موضوع دیگری مهمتر است.
بیشتر بخوانید :