
چگونه غرامت برای چمدان گمشده یا آسیبدیده بگیریم؟
برای دریافت غرامت به خاطر گم شدن چمدان قوانین خاصی وجود دارد. در واقع، شرکتی که مسئولیت را بر عهده دارد، موظف به پرداخت خسارت است! فرودگاهها طبق قوانین خود برای پاسخگویی به مسافران اقدام میکنند.
اما در اولین قدم، مسافر باید برای پیگیری خسارت با دقت و صبر اقدام کند. با ما همراه باشید تا مراحل درخواست غرامت چمدان شما را مرور کنیم.
قدم اول برای دریافت غرامت گم شده چمدان
اولین کار بعد از اینکه متوجه گم شدن چمدان شدید این است که به بخشی از فرودگاه به نام “cargo” (محموله) یا واژههای مشابه مثل “جامه دان” مراجعه کنید. این قسمت معمولاً در فرودگاه های ایرانی وجود دارد.
در آنجا، باید آسیبها یا مشکلات چمدان را به مسئول مربوطه نشان داده و از آنها عکس بگیرید. سپس گزارشی را که به شما دادهاند، پر کرده و توضیحات دقیق را بنویسید. بعد از اتمام گزارش، شما یک آدرس ایمیل و یک کد پیگیری برای پیگیری موضوع دریافت میکنید.
قدم دوم برای دریافت غرامت گم شده چمدان
در مرحله دوم، باید تمام تصاویری که در محل عکس برداری کردهاید را به همراه کد پیگیری به آدرسی که به شما دادهاند، ارسال کنید. پس از آن باید منتظر جواب باشید که معمولاً ۲ تا ۳ روز کاری طول میکشد. معمولا یک سامانه معرفی میشود که باید در آن فرم را پر کرده و تمام اطلاعات و تصاویر چمدان را آپلود کنید.
پس از اتمام این کار، باز هم ۲ تا ۳ روز باید منتظر بررسی مدارک باشید و بعد از آن با شما تماس گرفته میشود تا برای دریافت خسارت به آدرسی که گفته میشود، مراجعه کنید و مبلغ خسارت را دریافت کنید.
متأسفانه در برخی از فرودگاهها، پرسنل حمل چمدان به درستی عمل نمیکنند و ممکن است چمدان را بیاحتیاط جابجا کنند. اگر این اتفاق بیفتد، تمامی خسارات و آسیبها به عهده ایرلاین است. به هر حال، شرکت حملکننده متعهد است که رضایت مسافران را تأمین کند.
همانطور که اشاره شد، قبل از ترک فرودگاه، باید فهرستی از موارد گم شدن یا آسیب دیدگیها را به شرکت حملکننده اعلام کنید. در صورتی که چمدانی تاخیر داشته باشد، مسافر حداکثر ۲۱ روز فرصت دارد تا موضوع را اعلام کند.
نکات مهم برای جلوگیری از بروز مشکل برای مسافران
زمانی که چمدان خریداری میکنید، حتماً از فروشنده فاکتور با تاریخ خرید بگیرید. زیرا در صورت بروز مشکل، برخی از ایرلاینها از شما فاکتور میخواهند.
حتماً نام و شماره تماسی روی چمدانتان بزنید. (بسیاری از ایرلاینها برچسب یا لیبل مخصوصی دارند که میتوانید روی چمدان بچسبانید یا از دسته آن آویزان کنید) تا در صورت بروز مشکل به شما دسترسی داشته باشند.
یک عکس شفاف از چمدان خود، به طوری که برند و رنگ آن واضح باشد، تهیه کنید و برای روزهای آینده نگهداری کنید.
نکته آخر اینکه برای خرید کاور محافظ چمدان صرفهجویی نکنید، زیرا این کاور از خط و خش و صدمات احتمالی که در حین حمل و نقل به وجود میآید جلوگیری میکند.