راهکارهای طلایی بعد از گم شدن کارت ملی هوشمند + سوالات متداول

“`html
اقداماتی که بعد از گم شدن کارت ملی هوشمند باید انجام داد
گم شدن مدارکی مثل کارت ملی بسیار ناگوار است و فرد باید به فکر راه حلی برای آن باشد.
اگر شخصی کارت ملی یا شناسنامهاش را گم کرد، ابتدا باید تلاش کند تا آن را پیدا کند.
- وارد سایت سازمان ثبت احوال کشور به آدرس www.sabteahval.ir شوید.
- از منوی بالای صفحه، گزینه میز خدمت الکترونیکی را انتخاب کنید.
- در مرحله آخر، کد ملیتان را در کادر وارد کنید و استعلام بگیرید. اگر نامتان در فهرست نبود، باید برای دریافت المثنی اقدام کنید.
سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال، در پاسخ به این سوال که اگر کارت ملی هوشمند یا شناسنامه فردی مفقود شد یا دزدیده شد، باید چه کار کند؟ گفت: باید برای دریافت المثنی کارت ملی هوشمند به دفاتر ثبت احوال مراجعه کند؛
چون دفاتر پست و پیشخوان نمیتوانند کارت ملی المثنی صادر کنند. همچنین در مورد مفقود شدن شناسنامه باید به دفاتر پست و پیشخوان مراجعه کنند تا پس از درخواست، برایشان صادر شود.
وی اضافه کرد: در صورت گم شدن کارت ملی هوشمند، آن کارت باطل میشود و فرد باید برای صدور جدید ثبت نام کند که این افراد شامل مرحله پیش ثبت نام نمیشوند. همچنین صدور المثنی کارت ملی هوشمند کمتر از یک ماه طول خواهد کشید.
سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان کرد که کارتهای ملی جدید هوشمند هستند و امکان سوء استفاده از آنها وجود ندارد، پس نگرانی در این مورد نخواهد بود؛ زیرا در زمان ثبت نام، اثر انگشت و امضای دیجیتال فرد ثبت میشود که این امر از سوء استفاده جلوگیری میکند.
سوالات رایج در خصوص مفقود شدن کارت ملی هوشمند
سوال: من در حال حاضر کارت ملی خود را نگرفتهام یا کارت ملی موقت دارم. آیا میتوانم برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنم؟
جواب: اگر شرایط لازم را داشته باشید، با مراجعه به سایت پیش ثبت نام کارت هوشمند و تکمیل اطلاعات، میتوانید اقدام کنید.
سوال: آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، شماره ملی جدید برای من در نظر گرفته خواهد شد؟
جواب: خیر، شماره ملی هر فرد عددی منحصر به فرد و ثابت است و با تعویض کارت تغییر نمیکند.
سوال: تلفنهای تماس ثبت احوال چیست؟
جواب: تلفنهای روابط عمومی سازمان ثبت احوال 66742876 و 66710270 است. تلفنهای دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان ثبت احوال 609027010 و 60902354، و شمارههای اداره کل خدمات ثبتی غیر دولتی برای طرح مسائل دفتر پیشخوان ثبت احوال 60902633 و 60902637 است.
سوال: در هنگام ثبت نام بخشی از اطلاعات را اشتباه وارد کردهام. آیا امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد؟
جواب: اگر اطلاعات را اشتباه وارد کردهاید، میتوانید با مراجعه به…
“`
برای ویرایش اطلاعات ثبت نام قبلی، کافی است شماره ملی و تاریخ تولد خود را وارد کنید. در این صورت میتوانید اطلاعات خود را ویرایش کنید.
اگر نیاز به اصلاح سایر اطلاعات دارید، باید به دفتر مربوطه مراجعه کرده و درخواست ابطال اطلاعات را بدهید تا بتوانید دوباره ویرایش کنید.
سوال: من تمامی اطلاعات را طبق مدارک هویتی خود _ مانند شناسنامه و کارت ملی _ وارد کردهام. اما بعد از ثبت نام پیش، وقتی که به وبسایت مراجعه کردم، پیامی دریافت کردم مبنی بر اینکه اطلاعات من با اطلاعات ثبت احوال مطابقت ندارد. برای حل این مشکل چه کار باید کنم؟
جواب: برای رفع این مشکل، ابتدا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات وارد شده صحیح است. سپس با همراه داشتن مدارک هویتی و شماره پیگیری پیش ثبت نام، به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه کنید.
سوال: من برای تکمیل ثبت نام در دفتر پیشخوان نوبت گرفتم، اما به دلایلی نتوانستم در تاریخ مقرر حاضر شوم. حالا باید چه کنم؟
جواب: اگر در تاریخ نوبتدهی مراجعه نکنید، شما تا 3 روز نمیتوانید دوباره نوبت بگیرید. بعد از آن مدت میتوانید دوباره نوبتگیری کنید.
سوال: من کارت ملی هوشمند خود را گم کردهام. برای دریافت کارت المثنی چه کاری باید انجام دهم؟
جواب: به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه کنید.
سوال: هزینه صدور کارت هوشمند ملی چقدر است؟
جواب: برای اطلاعات بیشتر به لینک صدور کارت هوشمند ملی مراجعه کنید.
سوال: اگر به هر دلیلی نتوانستم ثبت نام را کامل کنم، آیا باید دوباره نوبت بگیرم؟
جواب: اگر ثبت نام شما ناتمام مانده و بیشتر از یک ماه از تاریخ مراجعه شما گذشته باشد، باید با مراجعه به سایت برای نوبتگیری اقدام کنید. در این صورت، شما باید دوباره همان دفتر پیشخوان را انتخاب کنید. وبسایت کارت هوشمند ملی: www.ncr.ir
سوال: آیا کارت هوشمند ملی که میگیرم، کارت ملی کاغذی من را باطل میکند ؟
جواب: بله. کارت هوشمند ملی به جای کارت ملی کاغذی است و وقتی که کارت هوشمند را دریافت کنید، کارت کاغذی شما دیگر اعتبار نخواهد داشت.
سوال: برای پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی چه کاری باید انجام دهم؟
جواب: برای پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی باید به سایت www.ncr.ir مراجعه کنید. اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در فرم وارد کنید و اگر اطلاعاتی نامکمل بود، دوباره آنها را در بخش ویرایش ثبت نام اصلاح کنید.
پس از اینکه ثبت نام نهایی شد، فیش مربوطه را به صورت اینترنتی پرداخت کنید و سپس برای گرفتن نوبت جهت مراحل بعدی اقدام کنید. اگر در این مراحل با مشکل یا خطایی مواجه شدید، با شماره 66710270 تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.
سوال: آیا کارت هوشمند ملی جای شناسنامه را میگیرد؟ (کی؟)
جواب: در حال حاضر نه، اما در آینده شاید امکان این وجود داشته باشد که اطلاعات شناسنامه در تراشه کارت هوشمند ملی بارگذاری شود.
بیشتر بخوانید: